Peugeot 407: Emissiestoring door fout bij injector

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Vorige week kreeg ik in mijn 407 de melding "Storing emissiesysteem". Bij de dealer is de auto uitgelezen en de computer gaf aan dat er een foutmelding was bij de 4e injector.

De 4e en 2e injector zijn hierna omgewisseld. De volgende dag weer dezelfde stroring. Uitlezen gaf aan dat het weer de 4e injector was. De injector zelf is dus nog goed (anders had nu het probleem bij de 2e injector moeten zitten), maar de aansturing van de 4e injector is niet in orde. Waar zou het probleem in kunnen zitten? Iemand een idee?

Bert Pleizier

Geplaatst door Bert Pleizier (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Bedrading.

Bert Pleizier (0), 11 jaar geleden

Is dat vrij "eenvoudig" / snel op te sporen of moet zowat alle bedrading in de motorruimte nagemeten worden?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 11 jaar geleden

je weet dat cil4 bij franse auto's aan de distributie kant zit?

Bert Pleizier (0), 11 jaar geleden

Nee, maar dat weet de monteur bij de dealer (Peugeot) wel toch mag ik aannemen?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

bij peugeot staat in de electrische schema welke waar zit
echeter bougie cil1 zit bij de bak
en injector cil1 zit weer bij de distributie zijde
terwijl het de zelfde motor is,

wat je het beste kan doen is stekker van 1 los halen en kijken welke storing de comptuer geeft,om zo te bepalen welke cili4 is

verder hebben we al keer eerder gezien dat probleem van uit de kabelboom zelf kwam, inwendig zat ergens kortsluiting in
bij warme motor liep hij slecht
na vervangen van kabelboom was het bij die weer goed

Bert Pleizier (0), 11 jaar geleden

Inmiddels zijn we 7 weken en een vakantie verder. De dealer heeft zoals eerder aangegeven de injectoren omgewisseld en de dag er na kwam precies dezelfde storing terug. Dit betekende dat er verder gezocht moest worden (de injector zelf was niet kapot want de storing zat bij dezelfde cilinder. Was het wel de injector, dan had de storing mee moeten gaan naar de andere cilinder.). Dat werd 1 dagen voor mijn vakantie de bedrading doormeten (3 uur werk). Uiteindelijk heeft de dealer niks kunnen vinden.

Op weg van de dealer naar huis weer de storing. Volgens de dealer kon ik er mee rijden en werd er na de vakantie verder gekeken. Onderweg naar Oostenrijk 3 keer de foutmelding gehad. De auto trilde / bonkte wat maar verder goed mee kunnen rijden.

2 Dagen na aankomst (boodschappen gedaan) wilde ik de berg naar het vakantiehuisje oprijden maar de auto dacht daar anders over. Op 3 cilinders ging dat 'm niet worden! Snel de OAMTC (Oostenrijkse ANWB) gebeld en deze kwamen 30 minuten later langs. Uitlezen gaf hetzelfde probleem aan als bij de dealer in Nederland.

De auto en ik zijn op een autoambulance naar een Peugeotdealer gebracht. Daar aangekomen stond er letterlijk al een monteur op de auto te wachten met de uitleeslaptop in zijn hand. Na het uitlezen pakte de monteur een soort stethoscoop en ging de injectoren beluisteren. In totaal na 5 minuten (uitlezen + beluisteren) kon hij mij met 100% zekerheid zeggen dat er wel degelijk een injector defect was. Hierop is er een nieuwe injector besteld (ik kreeg een leenauto mee) en de volgende dag werd de defecte injector vervangen. Sindsdien heb ik 6.000 km. met de auto gereden en het probleem is nu definitief opgelost. Anders had de storing al lang een keer terug moeten komen.

Conclusie: uitlezen is handig, maar staar je er niet blind op. Het geld van de 3 uur bedrading doormeten heb ik overigens terug gehad van de dealer. De chef werkplaats vond het vreemd dat zijn monteur ook niet even een stethoscoop gebruikt heeft. Hij pakte ‘m er bij om te laten zien dat ze ‘m zelf ook hebben.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

gek dat storing ook met een andere injector op de zelfde plek op storing springt
misschien is hij daar om een of andere rede iets gevoeliger dan de rest

het aller belangrijkste is dat het opgelost is
met een stethoscoop heb ik nog nooit injectoren geluisterd dit omdat injector wisselen al bleek dat probleem verschoven was dus de betreffende injector vervangen moest worden
maar het kan dat je daar onregelmaat in hoort

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.