Peugeot 307: Emissiestoring foutcode P0238

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Ik heb een 307 sw 1.6 HDI uit mei 2005, het zogenaamde tussenmodel (1.5). Het oude uiterlijk met de nieuwe elektronika. Hij heeft 155.000 km gelopen.

Af en toe krijg ik een emissiestoring, bij uitlezen geeft hij foutcode P0238 (Tijdelijke storing. Signall turbodruk Onbewerkt signaal van de sensor vuldruk hoog.

Deze storing ontstaat op de snelweg als er iets meer gas gegeven wordt. Hij verdwijnt niet tijdens het rijden, maar wel na een stilstand (uitgeschakeld) van een paar uur tot 1,5 dag. Overigens blijft de storing nog wel uit te lezen met de computer.

Bij uitlezen geeft de storing de volgende waardes:

Storingscode P0238
motortoerental 2704 t/min
spanning turbodruk 2764 mV
turbodruk 2470 mbar
atmosferische druk 988 mbar
gemeten injectiehoeveelheid 28 mg/slag

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

wbbakker

Geplaatst door wbbakker (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Turbodruk loopt te hoog op. Is dit een variabele turbo?

wbbakker (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Turbodruk loopt te hoog op. Is dit een variabele turbo?[/quote]
Ik vrees dat ik hier geen antwoord op heb. Ik vind dit probleem vaker terug op internet echter zie ik maar weinig duidelijke antwoorden. Ik hoop op een antwoord van een "zeer" ervaren monteur die deze motoren en problemen kan dromen. Deze weet vast ook wat voor turbo er in deze auto zit.

In ieder geval wel heel hartelijk dank voor het reageren!

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij de 1.6 HDI is de turbo van het variabele type.

Verdachte delen bij P0238:

Turbodruksensor
Positiesensor turbocompressor
Vacuümprobleem
Variabele geometrie van turbocompressor geblokkeerd in stand "maximum vuldruk"
Turbocompressor defect.

Dus nog steeds geen pasklaar antwoord, maar in ieder geval een poging.

wbbakker (0), 13 jaar geleden

[quote=hans4074]Bij de 1.6 HDI is de turbo van het variabele type.

Verdachte delen bij P0238:

Turbodruksensor
Positiesensor turbocompressor
Vacuümprobleem
Variabele geometrie van turbocompressor geblokkeerd in stand "maximum vuldruk"
Turbocompressor defect.

Dus nog steeds geen pasklaar antwoord, maar in ieder geval een poging.[/quote]
Bedankt voor de info! Zijn er nog delen uit te sluiten ivm de omstandigheden van het optreden en het verwijnen van de storing?

turbozh (0) PRO, 12 jaar geleden

Als aanvulling op de storing die u beschrijft wil ik hier een paar gegevens aanvullen.
Hopelijk kan ik u daardoor helpen de storing op te lossen.

U was vandaag in mijn garage voor een airco reparatie.
En wees mij op dit probleem.

Op vragen over uw rijgedrag gaf u aan dat u het nieuwe rijden hanteert.
Ik heb u geadviseerd dit tijdelijk aan te passen.
Een forte reiniger in de tank gedaan.
Het lijkt erop dat de variabele turbo vervuild is.
Hopelijk werkt de toegevoegde forte reiniger bij uw wagen.

Een ander punt is dat ik twijfel aan de goede werking van de thermostaat.
Advies is dit goed te laten controleren door uw garage.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Groet,
Willem

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Laat als eerste dat nieuwe rijden vallen,dat is het verzieken van de auto.
Met deze buitentemperaturen komt tie al moeilijk op temp,laat staan al je ook nog het nieuwe rijden toepast,word tie helemaal niet warm.
Ik vraag me af of een toevoeging het probleem zal oplossen,ik denk dat de geometrie van de turbo vast zit,dit is een variabele turbo.
Zoals ook al opgemerkt is door Hans.
Er zijn wel middelen van forte die het inlaattrajekt en het variabele deel kunnen reinigen,dat laat je via de inlaat van de turbo opzuigen.
Dat kost het minste en misschien is het genoeg om de boel weer gangbaar te krijgen.
En nog een opmerking over het nieuwe rijden,ik kan het niet laten,je bespaart een paar knaken en je bent het tienvoudige kwijt aan onderhoud door versmering van de motor en het lagerwerk in de versnellingsbak krijgt ongenadig op zijn donder door dat gehark met 60 in de vijf.

Ik zet het wat ongenuanceerd neer,maar een heleboel mensen doen dit namelijk ook in de zomer met de caravan erachter en een volgeladen auto proberen ze met 70 in de vijf de bult op te komen met alle gevolgen vandien.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=turbozh]U was vandaag in mijn garage voor een airco reparatie.
En wees mij op dit probleem.[/quote]
Als dit dezelfde man is, dan is ie niet echt geinteresseerd om het probleem op te lossen. Dat is er dan al meer dan een jaar.

turbozh (0) PRO, 12 jaar geleden

klopt, oldford. Het probleem speelt bij deze man al langer.
Bij toeval komt de man bij mij, het blijkt dat deze particulier er al een tijdje mee loopt.
Vandaar.

Wellicht meld hij zich weer.

wbbakker (0), 12 jaar geleden

Beste Oldford,

Dat ik na een jaar nog steeds aan het zoeken ben betekend volgens mij dat ik wel geïnteresseerd ben. Ik heb al heel veel dingen gelezen, maar er komt niet echt iets concreets uit. Ik lees op meerdere sites dat de turbodruksensor en de elektrische klep vervangen is en dat dit geen resultaat heeft gegeven. Ook hier heb ik niet echt een duidelijk antwoord gekregen. Wel heb ik inmiddels de software van de computer in de motor laten updaten, helaas heeft dit het probleem ook niet verholpen.

De reden dat ik nog niet aan dure reparaties ben begonnen is dat deze storing sporadisch optreed en meestal geen merkbare beperkingen geeft. Soms gaat hij wel in de noodloop. De melding verdwijnt weer na 1 of 2 dagen.

Het "nieuwe" rijden wat ik schijn te doen houdt in dat ik meestal rond de 2000 toeren rijdt (geen 50 in zijn 5!) Maar het gebeurd inderdaad niet vaak dat ik een stuk op 3000 toeren rijdt. Dit gaan we nu wat meer doen, want ik begrijp nu wel dat dat toch niet zo goed is.

Het gekke blijft wel dat de storing meestal optreedt bij lange ritten of het rijden met de caravan.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Ik rij zelf een 307 1.6 hdi van 2006,en ik herken het probleem,ook bij mij geen noemenswaardige storingen,alleen die emissie-storing af-en-toe.
Het gebeurd na langzaam rijden met een laag toerental.Ik geef dan meestal goed gas,ik hou mij met deze auto niet aan het nieuwe rijden.Gewoon een paar keer doordrukken tot aan de toerenbegrenzer,die hdi blokken kunnen nogal wat hebben.Meestal als ik een paar keer flink toeren heb gemaakt,komt de storing wekenlang niet meer terug.

wbbakker (0), 11 jaar geleden

Update!

Sinds het goedje van TurboZH geen storing meer gehad. Heb deze zomer niet aangedurfd om ver met de caravan te rijden. De vorige 2 keer strandde ik 1 keer na 20km en 1 keer na 100km. Nu naar een camping gegaan op 130km afstand en zowel heen als terug geen storing meer gehad.

Ondanks deze positieve wending "vertrouw" ik mijn auto niet volledig meer en heb ik besloten een hele nieuwe auto te kopen met 7 jaar garantie. (Merk dus gelijk bekend :-))

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.

turbozh (0) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor je feedback en veel plezier met je nieuwe auto.

Het ligt niet aan het merk, turbo's hebben hun voor en nadelen.
Vervuiling, zeker door het rijden van korte stukken (de motor wordt dan niet echt warm) is er 1 van.
Dit is in veel gevallen goed op te lossen door af en toe een goede reiniger toe te voegen en het rijgedrag tijdelijk aan te passen.
Het grote voordeel van de turbo is een betere cilindervulling hierdoor verkrijgt men vermogenswinst en een zuiniger brandstofgebruik (lees een hoger rendement).
Turbo's kom je om deze redenen steeds meer tegen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum