Peugeot 307: Turbo HDI kapot

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI 90pk

Goedemorgen,

Laatst is voor de derde keer binnen een half jaar de turbo vastgelopen van mijn 1.6 HDI 90 pk, 160 dkm, sept,. 2005.
Olietoevoerleiding is de eerste keer vervangen door een nieuw type (nu zonder filter??), er moest een nieuwe oliepeilstok in en alle filters zijn vervangen. Alles nagemeten door turbospecialist en niets gevonden!
Turboleverancier nu, na de derde keer, dat het aan de motor (snel vervuilde olie) ligt. Moertje is nu ook zoek, maar moet wel gevonden worden voordat deze de motor ingaat.
Ligt het nu echt aan de motor, is dit een bekend probleem bij dit type auto en wat is een structurele oplossing hiervoor?

robZ

Geplaatst door robZ (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Siem Bijman (165) PRO, 13 jaar geleden

Is al wel vaker hier iets over geschreven (gebruik de zoekfunktie maar eens.) Probleem heeft volgens deze berichten te maken met enerzijds de lange intervaltermijnen en anderzijds de oliespecificatie. Uiteindelijk schijnt er een carter met een grotere inhoud te zijn gekomen in de latere versies.

Dus of een goede toevoeging erbij of vaker olie verversen.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het filterzeefje in de banjo-bout van de leiding moet eruit. Is gedaan zo te lezen? Carterpan moet verwijderd en zeef onder in de oliepomp moet gecontroleerd worden op verontreiniging, dichtzitten en indien noodzakelijk, reinigen.
Onderhoud terugbrengen naar 15.000km en aanbevolen/voorgeschreven merk en specificatie olie gebruiken.
Wat zijn de gebruiks-omstandigheden van deze auto?
Verder van belang: vóór het olie verversen eerst zorgen dat motor op bedrijfstemperatuur gebracht is.

robZ (0), 13 jaar geleden

Dank voor het advies. Onderstaande links beschrijven hetzelfde probleem, dus ook Citroen, Ford en Volvo met dezelfde motor.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Er zijn dus een aantal zaken waar je goed op moet letten bij het vervangen van de turbo en bij het onderhoud. Toch vind ik het een kwalijke zaak dat zo'n motor ontwerp op de markt komt. Is daar geen terughaalactie voor geweest?
Ik laat 'm denk ik nog 1 keer vervangen en dan mag de volgende eigenaar ervoor zorgen. Dat is beter dan dat ik steeds een kruisje moet slaan voordat ik wegrijd en met een zucht van opluchting de straat weer in rijd. Want dit alles vind ik nog niet echt een garantie dat ik zonder poblemen m'n kilometers kan maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum