close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Laatste softwareversie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Ik heb een 307 sw 1.6 HDI uit mei 2005, het zogenaamde tussenmodel (1.5). Het oude uiterlijk met de nieuwe elektronika. Hij heeft 155.000 km gelopen.

Bij het uitlezen is geconstateerd dat in juli 2006 voor de laatste keer de software is geupdate. Helaas hadden zij niet de mogelijkheid om te bepalen of er nieuwe software beschikbaar is.

Weet iemand of er na juli 2006 nieuwe software voor deze auto is uitgekomen en of hierin belangrijke verbeteringen zitten.

Geplaatst door

wbbakker (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even bij de dealer laten uitlezen. Dan kunnen ze je dat zo vertellen.
Je weet alleen de datum wanneer er iets gebeurt is. Niet wat er gebeurt is. Misschien is er toen wel een oude versie terug gezet.

oldford 0
badge

14 jaar

Halverwege 2005 is de electronica van de 307 veranderd van het VAN naar het CAN systeem. Nieuwe electronica heeft nieuwe software. In mijn auto is in juli 2006 voor het laatst nieuwe software ingezet. De laatste 4 jaar dus niet! Mijn auto is volledig Peugeot dealer onderhouden, maar er wordt bij de beurten niet standaard een software update gedaan. Men wacht tot je een probleem hebt en als die door de software update verholpen kan worden, dan voeren ze hem uit. Uiteraard mag je dan weer flink in de buidel tasten. Het preventief (tijdens beurten) ervoor zorgen dat de Peugeot rijder geen last heeft van de software fouten is blijkbaar commercieel gezien niet handig.

Bij de dealer uitlezen is inderdaad een mogelijkheid, maar dan willen ze wel weer even 45 euro van je vangen. Dit moet je dus betalen omdat zij het bij de onderhoudsbeurten niet doen en omdat ze het dus blijkbaar ook niet op een andere manier kunnen nazien of er nog updates voor deze auto zijn na juli 2006 en wat de wijzigingen zijn.

Bedankt voor je reactie, maar ik hoop dat iemand dit gewoon weet.

wbbakker 0

14 jaar

Wat denk je te bereiken met "nieuwe software" ?
Heb je problemen met de auto?

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

[quote=wbbakker]Men wacht tot je een probleem hebt en als die door de software update verholpen kan worden, dan voeren ze hem uit. Uiteraard mag je dan weer flink in de buidel tasten. Het preventief (tijdens beurten) ervoor zorgen dat de Peugeot rijder geen last heeft van de software fouten is blijkbaar commercieel gezien niet handig.[/quote]
Dit is nu weer een simpele beredenering van iemand die denkt z'n problemen op te kunnen lossen met een software update, en daarom de dealer maar weer min of meer de schuld in de schoenen schuift.

Als er geen reden is tot update, zal een dealer dit niet doen! Reden heeft niets te maken met geldklopperij, maar een update kan ook (wel eens) verkeerd uitpakken en dan roepen dit soort figuren weer het hardst dat de dealer dit gedaan heeft terwijl de auto toch goed liep toen ik em bracht, en terug naar vorige software gaat niet (meer)!
Komt bij, dat peugeot werkt met een beurten lijst en deze afgewerkt wordt. Update uitvoering staat hier niet bij en als een dealer de klant zou bellen over extra werkzaamheden in de vorm van update van de verschillende electronica, dan geeft de klant wel aan dat dit niet hoeft, want alles werkt toch naar behoren.
Excuses voor m'n redelijk kwaaie reactie, maar zo af en toe........!

hans4074 0
badge

14 jaar

/agree met Hans, wekt het goed, AFBLIJVEN is het devies.

[quote=hans4074][quote=wbbakker]Men wacht tot je een probleem hebt en als die door de software update verholpen kan worden, dan voeren ze hem uit. Uiteraard mag je dan weer flink in de buidel tasten. Het preventief (tijdens beurten) ervoor zorgen dat de Peugeot rijder geen last heeft van de software fouten is blijkbaar commercieel gezien niet handig.[/quote]
Dit is nu weer een simpele beredenering van iemand die denkt z'n problemen op te kunnen lossen met een software update, en daarom de dealer maar weer min of meer de schuld in de schoenen schuift.

Als er geen reden is tot update, zal een dealer dit niet doen! Reden heeft niets te maken met geldklopperij, maar een update kan ook (wel eens) verkeerd uitpakken en dan roepen dit soort figuren weer het hardst dat de dealer dit gedaan heeft terwijl de auto toch goed liep toen ik em bracht, en terug naar vorige software gaat niet (meer)!
Komt bij, dat peugeot werkt met een beurten lijst en deze afgewerkt wordt. Update uitvoering staat hier niet bij en als een dealer de klant zou bellen over extra werkzaamheden in de vorm van update van de verschillende electronica, dan geeft de klant wel aan dat dit niet hoeft, want alles werkt toch naar behoren.
Excuses voor m'n redelijk kwaaie reactie, maar zo af en toe........![/quote]
Als er geen reden is tot update, zal een dealer dit niet doen! Reden heeft niets te maken met geldklopperij, maar een update kan ook (wel eens) verkeerd uitpakken en dan roepen dit soort figuren weer het hardst dat de dealer dit gedaan heeft terwijl de auto toch goed liep toen ik em bracht, en terug naar vorige software gaat niet (meer)!

In nieuwe software zijn de fouten hersteld die in de oude software zitten, en "dit soort figuur" vindt inderdaad dat dit dan hersteld moet worden door de dealer. Tevens vindt "dit soort figuur" dat als het fout gaat dat de dealer dan weer moet zorgen dat het in orde komt. Volgens tuningbedrijven kunnen ze de oude software zo weer terugzetten, helaas heb ik hier geen verstand van. Overigens is en wordt mijn auto NIET getuned!


Komt bij, dat peugeot werkt met een beurten lijst en deze afgewerkt wordt. Update uitvoering staat hier niet bij en als een dealer de klant zou bellen over extra werkzaamheden in de vorm van update van de verschillende electronica, dan geeft de klant wel aan dat dit niet hoeft, want alles werkt toch naar behoren.

Het bepalen of er nieuwe software beschikbaar gesteld is door Peugeot is eenvoudig te automatiseren, alle gegevens van de auto worden al in een centraal systeem vastgelegd. De trouwe klanten die alle beurten op tijd laten doen bij de officiele dealer, zoals "dit soort figuur", vinden het niet fijn om achteraf geconfronteerd te worden met disfunctioneren wegens het niet "tijdig" updaten van de software. Overigens is dit bij mij nog niet het geval geweest, maar op de vraag of er de laatste 4 jaar nog updates geweest zijn en of daar nog belangrijke wijzigingen in zitten wordt niet beantwoord!

wbbakker 0

14 jaar

Een (peugeot) dealer kan NIET meer terug naar een vorige/oudere versie na een uitgevoerde software update. Dit is zowel bij motorEBE (computer) als bij BSI het geval.
Blijft het standpunt dat het op voorhand "roeren" in "iets" wat geen klachten heeft, geeft of veroorzaakt, niet verstandig is om mogelijk grotere problemen uit te sluiten, c.q. te voorkomen.
Is er een specifiek probleem, dan kan een dealer in de meeste gevallen aan de hand van info's controleren of er voor dat specifieke probleem een oplossing mogelijk is d.m.v. software update.

Of er nieuwere software voor jou auto beschikbaar is, kan ik je dus ook niet vertellen.
Wat nog een mogelijkheid zou zijn, is het plaatsen van de laatste 8 posities/cijfers van het chassisnummer om aan de hand van dit nummer te kijken of er iets te vinden is in de info's. Meestal staat er bij die info's een software nummer en mogelijk aan de hand van de datum van uitgekomen info bepalen of er nwe software is.

hans4074 0
badge

14 jaar

Het is natuurlijk van de gekke dat een dealer niet terug kan naar een oude versie indien blijkt dat een update de boel alleen maar verslechterd.
Het is zo wie zo al helemaal belachelelijk dat een update niet (goed) werkt.
Is in 1e instantie de schuld van de fabriek die de software van de scanners beperkt. Maar onoplosbaar is het niet.
Elke tuner kan het voor je doen, desnoods met een nog oudere versie, zodat de dealer dan weer een goede versie er op kan zetten.
Wil men geen hulp van buitenaf, dan kan het nog steeds heel gemakkelijk. Gewoon nieuwe ecu erop.
Kost misschien wat, maar het lost het probleem wel op.

oldford 0
badge

14 jaar

Ben het eens met de topic starter dat het goed zou zijn software up to date te houden om problemen te voorkomen. Dit doe je toch ook met je pc? Net zoals de motorolie niet pas vervangen wordt als de lagers in de soep zijn gedraaid.
Echter ik denk dat Peugeot bang is dat software eens niet kan werken omdat er zoveel verschillende versies en overgangsmodellen zijn en daar kan het gezeur beginnen met niet functionerende updates.

Erwin2907 0

14 jaar

Je vergelijking met motorolie is mijn inziens wel een erge kromme. Met software die oud is maar gewoon goed zijn werk doet is niets mis en hoef ook niet vervangen te worden. Mechanische onderdelen die oude versie zijn maar goed werken ga je toch ook niet vervangen ? Juist software updates kunnen weer voor problemen zorgen en alle extra handelingen kosten toch weer geld en zorgen voor risico's. Als klant er niet naar vraagt geen software updaten is dus ook niets mis mee.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Even terug naar de TS,wat is nou precies het probleem aan de auto.
Software updates leiden niet altijd tot het gewenste resultaat en horen vaak ook bij onderdelen die vervangen moeten worden in combi met een update.
En maak een update ook niet te moeilijk,vaak worden alleen de parameters waarme de auto in storing gaat ruimer gezet.
Het is niet zo geavanceerd als men weleens denkt,iedere monteur moet op een redelijk eenvoudige wijze een storing uit kunnen lezen.
En aan de hand van diagnose software een conclusie kunnen trekken teneinde de klant weer relatief snel op weg te helpen.
Het meeste is allang uitgedacht door de constructeurs en technici in de fabriek.

primera p11 0

14 jaar

[quote=Erwin2907]Ben het eens met de topic starter dat het goed zou zijn software up to date te houden om problemen te voorkomen. Dit doe je toch ook met je pc? Net zoals de motorolie niet pas vervangen wordt als de lagers in de soep zijn gedraaid.
Echter ik denk dat Peugeot bang is dat software eens niet kan werken omdat er zoveel verschillende versies en overgangsmodellen zijn en daar kan het gezeur beginnen met niet functionerende updates.[/quote]
Bij een pc of andere computer wordt ook altijd ten strengste afgeraden firmware updates te doen zolang het systeem goed werkt. Dit ook omdat je vaak niet meer (makkelijk) terug kunt (chipset is geflasht met nieuwe code). Dit is wat anders dan een nieuw printerdrivertje installeren.

Ik denk dat het bij de motorEBE en BSI net zo werkt: "If it ain't broke, don't fix it."

LuckyMe 0

14 jaar

Een huis computer is totaal niet te vergelijken met de ECU van een auto.
Een ECU draait niet onder windows.
Er zijn update's voor de auto die bij alle modellen van dat type gelden en deze update's worden gedaan tijdens de eerst volgende beurt.
En je hebt ook update's die horen bij een bepaald onderdeel wat kapot is gegaan of vervangen moet worden.
Voor de rest is er niet zoveel om het lijf.

primera p11 0

14 jaar

Heb in het verleden een emissiestoring gehad met de code P0238 turbodruk te hoog. Deze storing verdween na een dag. Nu bij de start van de vakantie kwam de melding na 25 km weer terug. Kon nog maar 70 km p/uur rijden met de caravan. Heb op de 307forum en hier gezocht wat dit kon zijn en ben o.a. tegengekomen dat de EGR klep af en toe kan disfunctioneren en dat hier begin 2008 nieuwe software voor gekomen is. Weet iemand of dit met elkaar te maken kan hebben?

wbbakker 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.