close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Expansievat radiator loopt soms over

Bouwjaar: 2000

Sinds begin december heb ik problemen met mijn 306 XT 1.4 LPG-G3. Ik heb een paar keer stilgestaan met te weinig koelwater. Oorzaak lag in het overlopen van het expansievat van de radiator. Koppakking, waterpomp, thermostaat zijn reeds vervangen. Koelsysteem is doorgespoeld. Cilinderkop is afgeperst, geen scheuren. Revisie cilinderkop uitgevoerd (ingsleten klepzetels). Het vreemde is dat de auto soms het koelwater verliest en soms niet. Betekent dus dat soms de druk in het koelsysteem oploopt. Kan mijns inziens alleen een verstopping zijn. Maar van wat dan? De garage weet ook niet goed meer wat te doen en ik word nu ook behoorlijk wanhopig. Wie helpt mij van dit problemgeval af?

Geplaatst door

vroon11874 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Cilinderkop ook afgeperst als de motor ( goed ) warm is, heb wel vaker gelezen dat er dan alsnog een scheurtje in het motorblok gevonden wordt dat koud niet ontdekt is.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

radiator dop al vervangen als deze defekt is verdwijnt het koelwater.

daan1876 0

19 jaar

Radiatordop is ook al vervangen (was tip van de ANWB-wegenwacht). Motor zal donderdag opnieuw worden afgeperst. Ik zal benadrukken dat dat ook goed warm moet gebeuren. Ik geloof niet erg in de theorie van een scheurtje in het motorblok. Waarom kun je de ene keer 1-2 week enkele 100en km's rijden voordat het probleem optreedt? Een andere keer drukt hij het koelwater direct de volgende dag na bezoek aan de garage er al weer uit, met vrijwel koude motor! Bij een scheur in het motorblok moet het probleem toch altijd optreden?

Wat ikzelf opvallend vond, is dat vroeger de temperatuurmeter nooit boven de 90 C aangaf, ook niet bij hoge snelheden Tegenwoordig geeft hij 100 tot 105 C aan, vooral wanneer de auto harder gaat dan 80. Dat is vreemd. Trekt de koeling het dan onvoldoende? Komt het vaker voor bij Peugeots dat het koelsysteem verstopt zit en zo ja, hoe los je dat dan op? De garage zegt dat al ze het systeem doorspoelen ze niks van enige verstopping kunnen merken.

Ik kan me niet voorstellen dat het probleem onoplosbaar is. Iemand moet toch de gouden tip hebben?

vroon11874 0

19 jaar

is de thermoswitch nog ok die je fan doet aanslaan (als het goed is heb je twee snelheden bij je fan die bij verschillende temperaturen aanslaan))

stukkie uit autoweek.
Koelsysteem blijft lekken

Nadat het motorblok van mijn Opel Astra (1993) vervangen is door een gereviseerd blok, waren er koelproblemen. De slangen werden hard en er bleef koelvloeistof lekken, zowel uit het expansievat als uit de slangen. De thermostaat is vervangen, de slangaansluitingen zijn schoongemaakt, het koelsysteem is ontlucht en de waterpomp vervangen. Ik denk dat de koppakking misschien stuk is, maar bij de garage zegt men dat dat niet kan omdat bij testen bleek ‘dat er geen dampbelvorming in het expansievat is geconstateerd’. Hebben ze gelijk, of doe ik er goed aan ook eens naar een andere garage te gaan?

Het lijkt er wel erg veel op dat u gelijk hebt met de diagnose dat de koppakking doorgeslagen is. Dat kan de garage niet afdoen met ‘er is geen dampbel geconstateerd’. Die is er in verreweg de meeste gevallen niet als de motor stationair draait. De juiste methode is om met een ‘snuffelaar’ te constateren of er CO in het koelwater is opgelost. Een beetje garage heeft zo’n apparaat. Er wordt een gasmonster genomen uit het expansievat en als daarin verbrandingsgassen zitten zal het controlemedium van kleur veranderen.
================================================================

Motor te heet

Mijn Nissan Primera 2.0 16V SR i van eind 1995 (model P10) rijdt op LPG en heeft ruim 200.000 km gereden. Het probleem is dat de motor steeds warm loopt. Thermostaat, koelvin en radiateur zijn vernieuwd en de computer is anders ingesteld. In de winter lijkt het probleem opgelost, maar bij warmer weer komt de thermometer toch steeds weer te dicht in de buurt van het rode gedeelte. Volgens de garage kan het niet de koppakking zijn en maakt het ook niet uit of ik op gas rijd of op diesel.


Wij zijn er nog niet zo zeker van dat de koppakking niet de oorzaak is van uw probleem. Of misschien zit er een scheurtje in de kop. Je weet het zeker als je met een eenvoudige snuffelaar een monster trekt van de lucht in de vulopening van het koelvloeistofreservoir. Als er verbrandingsgassen zitten opgelost in het koelwater zal er een kleuromslag plaatsvinden. Het is ongeveer dezelfde procedure als bij een alcoholtest. Dit testgereedschap is niet kostbaar en in bijna elke garage aanwezig. De garage kan tevens het koelsysteem afpersen op lekkage. Koelvloeistof-verlies kan dus aan de cilinderkoppakking liggen, maar meestal is de waterpomp de boosdoener.


En anders moet het een overdruk probleem zijn ergens, die thermostaat is toch wel ok he?

Dus een snuffelaar erop loslaten! voor alle zekerheid.





daan1876 0

19 jaar

De koppakking is het in mijn geval echt niet. De test met een snuffelaar is verschillende malen uitgevoerd: er zitten geen verbrandingsgassen in het koelwater. Koppakking is bovendien voor de zekerheid vervangen. Ook daarna was de test negatief.
De fan draait. Motor wordt in stadsverkeer nimmer te heet (onder de 80 km/h blijft temperatuur altijd onder de 90 C).

vroon11874 0

19 jaar

Geen gasdruk in het koelsysteem door lekke verdamper?

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Dit zou wel eens de gouden tip kunnen zijn die ik bedoel. De verdamper is verder niet getest. Ook AG Autogas systems in Gorinchem geeft aan dat een lek van de membraan in de verdamper dit soort problemen kan veroorzaken. Paul Michiel, reuze bedankt voor deze nieuwe oplossingsrichting, ik hoop dat ik er nu met de garage uit kan komen.

Ik heb nu wel een tweede vraag: wat is redelijk qua kosten als het de verdamper blijkt te zijn? Ik heb inmiddels veel kosten gemaakt bij de garage voor koppakking, cilinderkoprevisie, thermostaat en zoekwerk terwijl dat niks heeft opgeleverd. Hoe wordt dat normaal gesproken opgelost???

vroon11874 0

19 jaar

Helaas kan dit niet david, omdat dit een G3 installatie is en deze is voorzien van gas injectoren. Het gas wordt dan ook rechtsstreeks ingespoten. Dus ook geen verbinding mogelijk tussen koelsysteem en lpg. Ik had dit idee ook al tot dat ik zag dat het een G3 was, vandaar de lege tekst bovenin dit forum, omdat ik deze niet meer kon verwijderen.

detom 0
badge

19 jaar

Jan, ik heb wel een verdamper zitten in de auto, die door het koelwater wordt verwarmd. Deze is, doordat mijn koelsysteem niet meer goed functioneerde, ook diverse malen bevroren. Dan slaat de motor ook direct af. Waarom zou er dan verbinding kunnen zijn tussen LPG en koelwater?
Mijn theorie is als volgt: Er zit een klein scheurtje in de membraan. Elke keer als de auto overschakeld op gas (start automatisch op benzine),drukt een kleine hoeveelheid LPG zich in het koelsysteem (daarna niet meer). Na een paar keer is deze hoeveelheid zo groot (ook door uitzetting -motor wordt warm- dat er zoveel koelwater verdwijnt dat de koeling niet/nauwelijks meer funtioneert. Kan dit echt niet?

Feit is wel dat het overlopen van de auto (achteraf gezien) alleen is opgetreden als de auto op gas reed. Vaak al na korte tijd na het overschakelen van benzine op gas.

Met de garage heb ik afgesproken om de verdamper kort te sluiten (dus van het koelsysteem te halen en een paar weken alleen op benzine te rijden). Als probleem dan niet optreedt, dan verdamper vervangen.

Wat vind jij daarvan?

vroon11874 0

19 jaar

Goed idee, als er een verdamper inzit dan is dit het probleem wel, alleen kan ik het niet rijmen met een G3 installatie.
Trouwens, dit kun je, als hij lekt, goed ruiken aan het koelsysteem. (gaslucht)

detom 0
badge

19 jaar

David lijkt me prima je laatste idee.
Waarschijnlijk lekt die verdamper naarbinnen toe?
Hoe dat kan weet ik niet, maar alles is met deze materie mogelijk.
Komt er dus op neer dat er koelwater mee naar de cylinders gaat en gewoon verbrand (verdampt)? misschien door de uitlaat ook te ruiken?
Al er sprake is van koelwater lekage is dat te ruiken maggi lucht .
Ook als het al verdampt is en witte uitslag vaak.
Veel succes Willem.

w.vries28 0

19 jaar

staat toch in de vraag dat de koelvloeistof verdween door het overlopen van het expansievat van de radiateur ?

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Ik heb dit eens met een Seat Cordoba met G3 installatie meegemaakt. Zelfde verhaal, heel veel druk op het koelsysteem en af en toe kachel koud en motor te heet door het grote hoeveelheid lucht (GAS) in het koelsysteem. Ook hier na kortsluiten (en later vervangen) verdamper geen problemen meer gehad. Ikzelf heb een Primera 2.0 G3 gehad en die had ook een verdamper. Liever dit systeem dan die met die nare pomp in de tank die stuk gaat.

Paul

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Koeling verdamper is nu kortgesloten, vanmorgen al 100 km meegereden. Voor het eerst koelwatertemperatuur niet meer boven de 95 C geweest. Ik denk dus dat het probleem nu boven water is (dankzij die tip van Paul Michiel). Ik moet nu twee weken rijden op benzine en kijken of het probleem weg blijft, maar ik heb echt goede hoop van wel.
Heeft iemand nog een goed idee hoe ik met alle kosten van de garage om moet gaan (ca. 2500 euro). Nieuwe verdamper (revisie-exemplaar) kost ca. 300 euro ex montage. Laten we zeggen dat het probleem opgelost had kunnen zijn voor 500 euro. Garage heeft veel uren besteed aan het zoeken v.h. makenement en afpersen van de motor en verschillende nieuwe onderdelen gemonteerd (inlaatspruitstuk vanwege de backfire, koppakking, waterpomp, thermostaat en radiator). Ik als leek had binnen een dag de gouden tip binnen via internet.
Wat vinden jullie nu redelijk om te betalen voor zoiets (garage is een officiële Peugeot-dealer)

vroon11874 0

19 jaar

gas is vaak een probleem, ook voor een officiele dealer, want vaak is het opgebouwd door een ander bedrijf dan de dealer. Ik denk dat je op zo'n 1500 euro moet uitkomen (500 voor verdamper + montage en 2000 euro van de overige (onnodige) kosten delen. Bedenk wel dat er vernieuwde delen op de motor zitten waarvan je mag aannemen dat ze voorlopig niet gerepareerd hoeven worden.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

k ben benieuwd of het allemaal lukt, en dan die auto verkopen

wilco faber 0

19 jaar

Waarom die auto verkopen? Na een koprevisie kan hij weer een tijd mee.

Blij te horen dat het zeer waarschijnlijk toch de verdamper is, meer kan het in mijn ogen niet zijn helemaal omdat hij het nu al 100 kilometer goed doet.

Groeten,

Paul

paulmichiel 0
badge

19 jaar

he david, doet je auto het inmiddels weer goed?

misschien kun je em beter toch maar houden, aangezien de onderdelen allemaal nieuw zijn kan je de komende jaren weinig gebeuren.

wilco faber 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.