Peugeot 306 td: achteras

Bouwjaar: 1995

Mijn rechter wiel loopt aan tegen de binnenkant van de wielbak. Dit is niet plotseling gegaan. In het begin kon ik het alleen horen als ik een linkerbocht doorging. Maar het is van kwaad tot erger gegaan totdat ik er niet meer mee rijden kon.Waar kan dit probleem in zitten? Rubbers? metaal moeheid?
b.v.d. Harry

kawa0001

Geplaatst door kawa0001 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Beunhaas (515) PRO, 19 jaar geleden

Dat moet ofwel een verbogen draagarm zijn ofwel een versleten draagarmlager, bij metaalmoeoheid krijg je te maken met breuk en dan moet je verder met 3 wielen...........

Snuffie11008 (0), 19 jaar geleden

Heb je wel nog de originele velgen erop zitten? Andere velgen met een verkeerde ET-waarde kunnen ook gaan aanlopen in je wielkast...

erl2995 (0), 19 jaar geleden

voor af achter?

kawa0001 (0), 19 jaar geleden

Alle originele velgen zitten er nog op dus dat is niet het probleem. Het zou metaalmoeheid kunnen zijn maar er is niemand die me daar echt antwoord op heeft gegeven dus heb ik er maar een 2de hands achteras onder gezet.Nu is het probleem over maar ik weet nog steeds niet wat het is geweest jammer. Bovenstaande mensen worden toch bedankt voor de moeite en het intresse.

Beunhaas (515) PRO, 19 jaar geleden

Nee, het zou GEEN metaalmoeheid kunnen zijn, kan je niet lezen........
Ik weet waar ik over praat, ik heb je de oorzaken al op 19 Januari veteld...

kawa0001 (0), 19 jaar geleden

Meneer Kees Strietman weet Niet waarover hij praat. Een achteras verbuigt niet langzaam, tenzij het metaalmoeheid is. En de lagers hadden we NATUURLIJK al bekeken en GOED bevonden. We zijn niet allemaal BEUN DE HAZEN. En of ik niet lezen kan? ook al zou ik dat niet kunnen dat is dan mijn probleem, maar geen antwoordt op mijn vraag. Maar mischien dat je mij een vraag kunt stellen over hoe je een goed E-mail adres kunt plaatsen zodat we mischien rechtstreeks kunnen communiseren (dat is praten via E-Mail). Met vriendelijke groet Harry

Beunhaas (515) PRO, 19 jaar geleden

Je hebt kennelijk geen idee wat vermoeiing is:
Dat is scheurvorming door een groot aantal maal (hierbij moet je denken aan 1000000 of meer) herhaalde belasting tegen de vervormingsgrens (dus GEEN vervorming) aan, met als resultaat BREUK.
Je probleem had NIETS met vermoeiing te maken........

Beunhaas (515) PRO, 19 jaar geleden

PS de lagers moet je niet bekijken, maar onder belasting testen....

kawa0001 (0), 19 jaar geleden

Ik wordt moe van jou. Dus weet ik wat vermoeiing is. Moet ik je leren een E-mail adres te plaatsen??

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik weet het....het is metaalmoeheid, van de draagarmlagers :-)

Beunhaas (515) PRO, 19 jaar geleden

Wat is er mis met m'n E-mail adres?
Overigen ga je in je laatste reactie niet meer inhoudelijk op mij in.........

Vincent11804 (0), 18 jaar geleden

Harry of Kees,

Ik heb een 306XRD uit '93. Mijn rechter achterwiel loopt ook aan in de wielkast en is ook van kwaad tot erger geworden. Ik dacht eerst aan het vervangen van de schokbrekers, maar na het van dichtbij bestudeerd te hebben en rechts en links te vergelijken, blijkt dat het rechterwiel schuin naar binnen staat en dat hem dat zit bij het lager van de draagarm [dat is in het huis gezakt van boven lijkt het wel].

Ik heb alleen GEEN idee hoe dit op te lossen is... Kun je dit lager "gewoon" vervangen, of moet ik net als Harry de hele as vervangen? Tegen wat voor reparatie kijk ik aan?

Voor de zekerheid maak ik ook een nieuw topic aan hierover...

Beunhaas (515) PRO, 18 jaar geleden

Peugeot 306 benzine- en dieselmodellen 1993-1995 12. Wielophanging en vering 12.3.4 Draagarm uit- en inbouwen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Hefboom 35 (3,5)
Remankerplaat 40 (4,0)
Wielbouten 85 (8,5)
Schokdemper:
boven op gaffel 75 (7,5)
onder op draagarm 12 (1,2)


Speciaal gereedschap: Zie figuur 12.26


Dummy-schokdemper (-).0908P
Kaliber (-).0526Q
Demontagebout (-).0908R
Montageset (-).0908S


Figuur 12.26: Speciaal gereedschap uit- en inbouwen wieldraagarm



1 Dummy-schokdemper (-).0908P
2 Kaliber (-).0526Q
3 Demontagebout (-).0908R
4 Montageset (-).0908S


Uitbouwen


- Zet de auto op een hefbrug.
- Zet de auto aan de achterzijde op bokken.
- Verwijder de achterwielen.
- Verwijder de naaf/remtrommel.
- Zie figuur 12.27: Verwijder de bout (1) en de bouten (2).


Figuur 12.27: Bevestigingsbouten en aanhaalmomenten




1 Hefboombout: 35 Nm (32,5 kgf.m)
2 Remankerbouten: 40 Nm (4,0 kgf.m); insmeren met Loctite




- Maak de remankerplaat vrij en hang deze op.
- Zie figuur 12.28: Verwijder de plug van de hefboom (3) en breng het speciaal gereedschap; de demontagebout (3) aan. Verwijder de hefboom (3) door de demontagebout aan te draaien.


Figuur 12.28: Demontagebout en hefboom (3)

- Zie figuur 12.29: Verwijder de schokdemper en breng de dummy-schokdemper (1) aan. Let op! Als de wagenhoogte correct is en als de wieldraagarm achter en de torsiestaaf opnieuw worden gebruikt, stel dan met behulp van de dummy-schokdemper de afstandsmaat van de wieldraagarm vast (zie ook paragraaf 12.4).

Figuur 12.29: Dummy-schokdemper (1)




- Merk de torsiestaaf met twee centerpunten om het inbouwen achteraf te vergemakkelijken (zie ook figuur 12.38).
- Verwijder de torsiestaaf aan de desbetreffende zijde.
- Maak de dummy-schokdemper los zonder de lengte te veranderen.
- Verwijder de wieldraagarm achter.


Inbouwen


- Reinig alle onderdelen.
- Controleer de schotel aan beide zijden op slijtage of beschadigingen. De raakvlakken van de lagers mogen geen beschadigingen vertonen.
- Breng een nieuwe keerring aan. Vul de ruimte tussen de lippen met vet.
- Breng de keerring op de schotel aan (aan de zijde van de traverse en plaats de draagarm in de traverse; zie figuur 12.30).


Figuur 12.30: Keerring op schotel aanbrengen en draagarm in traverse plaatsen

- Monteer de dummy-schokdemper en het kaliber, monteer de torsiestaaf en plaats een voelermaat (0,05 mm) tussen het kaliber en de traversesteun (zie figuur 12.31).

Figuur 12.31: Monteer de speciale gereedschappen



1 Dummy-schokdemper (-).0908P
2 Kaliber (-).0526Q
A Voelermaat (0,05 mm) tussen kaliber en traversesteun




- Sla met een kunststof hamer op de draagarm tot het kaliber tegen de voelermaat aankomt.
- Stel de bout voor het instellen van de stand van de torsiestaaf aan de tegenoverliggende zijde van de draagarm af.
- Controleer de speling van de draagarm.
- Breng op de ingevette hefboom van de stabilisatorstang vet aan en een nieuwe keerring en een nieuwe ring (zie figuur 12.32).


Figuur 12.32: Hefboom (3), keerring (5) en ring (6) aanbrengen

- Verwijder de plug aan de tegenoverliggende zijde en monteer een bout (M8x125) op de stabilisatorstang om deze op zijn plaats te houden, monteer tevens de montageset (-).0908S. Plaats een voelermaat (1,0 mm) tussen de hefboom en de draagarm. Draai de moer niet verder als de hefboom de voelermaat raakt (zie figuur 12.33).

Figuur 12.33: Draagarm afstellen (zie tekst)


- Monteer de afsluitpluggen op de hefbomen en monteer de schokdempers, maar zet deze nog niet definitief vast.
De rest van het inbouwen gaat in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Zet alle bouten en moeren met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
Let op! Zet de schokdempers pas vast als de auto op de wielen staat.


off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.