Peugeot 807: Extra stroompunt voor TomTom in 807

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDi

Hallo,

ik zoek een oplossing voor het volgende probleem. Ik wil graag de voeding van mijn TomTom wegwerken zodat je de kabel niet meer ziet en ik mijn sigarettenaansteker weer voor een koelboxje kan gebruiken. Nu heb ik gepoogd om de geschakelde 12v+ en de massa van de ISO boom van de radio af te tappen echter dit was geen succes. STORING ELEKTRONISCHE DIEFSTALBEVEILIGING was het gevolg en de auto deed helemaal niets meer. 10 min de accu eraf en de zekering voor de autoradio vervangen toen deed alles het weer. Nu mijn vraag: Waar kan ik veilig stroom aftappen zonder dat ik het stroomnetwerk doorkruis en hij dus op tilt slaat. Iemand enig idee?

Groet Patrick

Geplaatst door

Patski31 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens schema komt de voeding voor de voorste sigarettenaansteker van zekering F7 in de BSI.
De BSI is bij 807 vrij lastig te bereiken, dus je kunt misschien het meest gemakkelijk de voedingsdraad in de stekker onderop de sig.aansteker gebruiken om een aftak-draad te maken en daar een weg te werken LOSSE sigaretten aanstekerplug op aansluiten. Je weet dat je de insteekplug van een navigatie niet van het snoer mag knippen??

hans4074 0
badge

14 jaar

Hallo Hans,

bedankt voor je reaktie.
Eerst een vraagje. Wat houdt BSI in? en klopt het dat het echt niet mogelijk is om de stroom van de ISOboom van de radio af te tappen? De insteekplug van de navi bevat elektronica en een zekering dus die wilde ik sowieso behouden, of is er nog een andere reden om dit te doen? Alvast bedankt voor je reaktie.

Groet Patrick

Patski31 0

14 jaar

BSI is de "regelkast" en via deze BSI loopt eigenlijk de meeste electronica, dus ook de radio d.m.v een VAN netwerk. Vandaar dat het niet verstandig is om hier vanaf te tappen, tenzij je de juiste draad pakt en dat zou volgens schema de draad in de radiostekker zijn bij cijfertje 7 (cijfertjes staan ieniemini klein op de stekker). Deze voedingsdraad loopt ook via zekering F7 evenals de sig.aansteker.
De BSI zit rechts naast het dashboardkastje en is tevens de zekeringkast, dus dan heb je de BSI vast al ontdekt vanwege de gesprongen zekering.
Dat was dus eigenlijk mijn reden om aan te geven dat het verstandiger is om een aftakking bij de stekker van de aansteker te maken. Deze staat los van de electronica.

Dat de insteekplug van de navi electronica bevat is correct, maar niet iedere "doe het zelverd" weet dit, en knipt vrolijk de plug eraf om de draad weg te werken.

hans4074 0
badge

14 jaar

Wederom bedankt voor je antwoord, hier leer ik alleen maar van.

Ik heb als + inderdaad de geschakelde 12v + gepakt (nr 7) en als - de massa van (nr 8). Gelet op de gesprongen zekering begin ik inmiddels te denken dat er iets anders gebeurd is. Ik had namelijk vooraf de verbinding getest bovenop de aansluitingen van de ISO stekker terwijl de radio speelde en toen ging het ook goed. Ben alleen beetje huiverig omdat ik donderdag met deze wagen naar zuid Frankrijk vertrek voor de zomervakantie. Ga even goed nadenken of ik het aandurf om het opnieuw te proberen. Als het weer misgaat heb ik een probleem.

Heel erg bedankt voor je advies en mocht je nog meer nuttige ideeen hebben hoor ik het graag.

Groet Patrick

Patski31 0

14 jaar

Als je het niet aandurft voordat je op vakantie gaat, koop je bij een autoshop toch gewoon een dubbelloops sigarettenplug = zeg maar een splitter met 2 aansluitingen. Gebruik je 1 voor je koelbox en de andere voor de navi.

hans4074 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.