auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 309: Flinke rammel in rembekrachtiger of hoofdremcilinder? Zeer merkw

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste mensen,

Ik word moedeloos van het volgende probleem:

Het gaat om een Peugeot 309 1.4 uit 1991. Onlangs heb ik de fusee/stuurkogels laten vervangen, wat zorgde voor strakker sturen
en gedempter geluid. Er zit geen speling op draagarmrubbers, stabilitatorrubbers, etc (is nagekeken door specialist) Nu is de grootste rammel nog steeds aanwezig en het is mij een raadsel waar het vandaan komt.
Het is als volgt:

1. Rammel is te horen wanneer over een klinkerweg gereden wordt (oneffenheden in wegoppervlak)
2. Dezelfde rammel (gebrom, RRRRRR-geluid) is op te wekken wanneer er 40-50 gereden wordt in z'n 5 en dan gas gegeven wordt.
3. Wanneer tijdens dit rammelen zoals omschreven in punt 2 de rem 'aangeraakt' wordt (niet eens daadwerkelijk geremd), is het geluid
compleet verdwenen.
4. Remblokken etc. zitten geen speling op of wat dan ook.
5. Reeds zijn de remleidingen gecontroleerd op contact met de carosserie, is niet het geval.
6. Geluid lijkt duidelijk te komen van achter het stuur in het motorcompartiment (dus linkerkant)

Ik VERMOED de rembekrachtiger of hoofdremcilinder, maar hier ben ik niet zeker van. Kan één van deze rammelen? Wellicht membraan in rembekrachtiger los? Het is merkwaardig dat als de rem ingedrukt wordt (slechts een klein beetje (1cm indrukken) dat dan het geluid weg is.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ben hopeloos, het is een ontzettend irritant gebrom/gerammel van 'voor'.

Graag reacties, indien er vragen zijn, stel ze AUB!

Groet,

Coen Visser

Geplaatst door

Coenvisser (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dan moet toch gezocht worden in het remcircuit.Remblokken kunnen wel goed zijn, maar hoe zit het met de remklauw? Mogelijk rammelt die.Zodra je de rem even intrapt, verhoog je druk op het systeem en stopt gerammel.Evt, controleren op spelling van drukstang van het rempedaal naar remcilinder.Maar die zal het niet zijn.

voyager 0

9 jaar

Heb je gecontroleerd of de grote moer van de aandrijfas goed vast zit? Echt goed vast!

Beste,

Dank voor jullie reacties! Erg fijn dat er zo actief meegedacht wordt!

Voyager: Ik weet zeker dat het in het remcircuit zit. Zelf heb ik echt heel sterk het vermoeden de hoofdremcilinder of rembekrachtiger. Het geluid komt duidelijk niet uit de 'wielen' maar achter het schutbord. Wat mij opvalt, echter is dit bij een volvo 460 van een vriend van mij hetzelfde, bij wie er geen gerammel is, is dat het rempedaal vrij lossig hangt. Rempedaal zit door middel van een 'pen' vast aan die drukstang. Het zou eventueel kunnen dat er een speling zit op die drukstang. Als het pedaal 1 cm wordt ingedrukt, gaat de drukstangpas ergens tegenaan duwen en is ook het geluid weg. Is die drukstang af te stellen? Indien ja, dan zal ik dit gaan proberen te doen, maar weet niet of het mogelijk is.

Heemskerk4251: De grote moer van de aandrijfas, zal goed vast moeten zitten. Ik heb een specialist al naar de hele onderkant van de auto laten kijken een week geleden op een brug. Hij zei dat er niks speling of los zat, behalve de fuseekogels,maar die zijn reeds vervangen. Is het overigens mogelijk dat een aandrijfas te maken heeft met een rammel die verdwijnt wanneer het rempedaal tijdens het rijden ietsje ingedrukt wordt, zonder daadwerkelijk te remmen?

Bij deze mijn antwoorden, wellicht kunnen jullie er iets mee! DANK VOOR DE HULP TOT DUSVER!!!

Coenvisser 0

9 jaar

Ik zou die focus op de rembekrachtiger maar vergeten, ik heb daar nog nooit een rammel/bijgeluid gehad en rij al 30 jaar met ouwe auto's met hoge kilometerstanden.
Door te remmen wordt de aandrijflijn op slot gezet en daar (+ voortrein) moet je het zoeken.
Aandrijfas zal niet heel fris zijn bij een 24 jaar oude auto
Tussenlager aandrijfas
Toplager veerpoot
Bevestiging stabilisator aan draagarm
Motor/versnellingsbaksteun
Remblokken in de klauw
Geleidepennen remklauw
ETC ETC

Beunhaas 1175
badge vip badge

9 jaar

OPLOSSING:



Het is op de afbeelding nummer 1 (uiteinde van de pushrod die de hoofdremcilinder ingaat).
Dit uiteinde trilt in de hoofdremcilinder! Dus toch!

Bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Coen Visser

Coenvisser 0

9 jaar

Was speling op de remklauwen uiteindeijk. Busjes van remklauwen laten smeren en rammel volledig verdwenen

Coenvisser 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.