Peugeot 309 GR 1.4 PLUS U9: Te hoog stationair koudstart + zakt te langzaam terug

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KDY, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Goedenavond specialisten,

Ik zit met het volgende.

Wanneer ik de auto koud start, gaat hij een stuk hoger stationair lopen dan hij voorheen koud deed, nu zo'n 2000 toeren of iets hoger. Voorheen was dit ongeveer 500 toeren minder. Tevens valt mij op dat de auto langer dan normaal erover doet om weer netjes op 900/950 toeren stationair te lopen.

Daarnaast is het zo, dat als je rijdt (motor warm, 90 graden celcius) en het gas loslaat, het véél te lang duurt voordat hij naar stationair terugzakt. Dit duurt soms 15 seconden. Tevens komt het vaak voor dat hij terugzakt naar 1100/1200 toeren en daarop blijft hangen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bougies, bougiekabels, bobine, verdeler + rotor, motorolie, koelvloeistof, thermostaat, etc zijn allemaal nieuw. Gasklepsensor is exact afgesteld en gasklephuis gereinigd. In feite is de auto wat betreft alles up to date. Stappenmotor doorgemeten en lijkt goed. Tevens exact afgesteld.

Ik kijk uit naar een reactie!

Groet,

Coen Visser

Coenvisser

Geplaatst door Coenvisser (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 6 jaar geleden

Ik zoek het in valse lucht , mapsensor of vacuumslangetje ergens slecht.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Dank voor de reactie!

Ik heb al met remmenreiniger op vacuumlekkages gezocht. Niets kunnen vinden. Ik zal morgen nogmaals proberen!

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Er zit overigens geen mapsensor op deze auto

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

U zegt :In feite is de auto wat betreft alles up to date.
Heeft u echter wel de inleerprocedure voor het stationair toerental uitgevoerd ?
Dit moet altijd uitgevoerd worden na elke reparatie aan bv , gasklephuis of potentiometer .
Kan dit in uw verhaal niet terugvinden .
En kijk voor luchtlekkage,s vooral naar de afdekplug en vacuumslangaansluiting aan de achterzijde van het gasklephuis.

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Na exact afstellen gaskleppotentiosensor en stappenmotor heb ik de voorheen door u (in andere topic) aangegeven procedure voor inleren gevolgd.

Hierna liep de auto gewoon zoals het hoorde. Na een paar weken is dit euvel ontstaan. Kan hem wellicht nogmaals proberen juist te resetten/inleren.

Heeft overigens momenteel geen storingscodes in de ecu staan (dmv sleutelmethode)

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Goed dat u dat gevonden heeft . Ik heb mijn bericht nog even aangepast .
En geen lekkage van de vacuumvervroeger ?

Coenvisser (0), 6 jaar geleden

Goedemorgen,

Het stelschroefje op de gasklep tegen de Stappenmotor op 0,5mm exact afgesteld, alles volgens juiste procedure gereset, en hij loopt alweer een week perfect!

Dank allemaal voor de hulp weer!

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor uw feedback . Mooi dat het is opgelost .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum