š Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beetje laat, maar met een nieuwe injector was het probleem toen opgelost.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Auto wordt gebracht met storingslampje die brandt en Emissiestoring en later Katalysator melding op infopaneel.
Bloijkt de bobinegalrij kletsnat te zijn, vermoedelijk door bodemwasser van de autowasserette.
er zijn een 6-tal foutkodes die allemaal betrekking hebben op ontsteking en injectiesysteem. Nadat we de bobine drooggemaakt hadden en ook alle stekkerverbindingen, liep de auto weer mooi rond , zonder problemen en foutkodes. klant komt hem weer halen en 2 dagen later weer dezelfde klacht. Nu met uitlezen nog maar 1 kode nl. P0201, onderbreking 1e injector.
We hebben de stekkers van de injectoren bekeken en blijkt op 1 van deze een corrosie aanslag te zitten. Dit schoongemaakt, maar na een paar succesvolle proefritten, dachten we dat het probleem opgelost was. Maar toen we de auto wilden terugbrengen kwam de storing weer terug. Nu direkt ook na het wissen.
We denken nu dat de oorzaak in de bobinegalerij zit, maar dat correspondeert niet met de foutkode. Iemand een idee of de foutkode ontstaat doordat de bobine hapert? Na een half uurtje pauze starten we de auto en loopt hij weer goed, dus een injectorprobleem lijkt ons het niet, maar wellicht heeft iemand dit al eens voorgehad?
Geert
Ik zou op 2 manieren uitlezen. Peugeot specifiek en daarna EOBD.
Als beide methodes dezelfde foutcode oplevert, zou ik toch in de buurt van de injectors gaan zoeken.
Een keertje de injector van cylinder 1 wisselen met een andere. Blijft de kode op cylinder 1, of verhuist deze dan?
Overigens kan de fout in het complete circuit zitten. Dus ook in de computer zelf. Zijn daar misschien ook sporen van water?
Gaan we proberen. Nu is ie weer goed, dus zal moeten wachten op de nieuwe foutmelding. Ik laat het weten.
Geert
Die injektors kunnen ook niet goed tegen water hoor, bij 206 is dat ook vaak een probleem. Drupt er bij deze auto toch ook niet toevallig water van de voorruit via de paravan op de motor ? Bij de latere 2 liter is de afdekkap gedeeltelijk open zodat het water op de bobine galerij kan druppen. (dit geld voor de motor ew10A).
Als de volgende keer weer die P0201 inj1 erbij zit, moet je het toch zoeken richting injector
(of contacten,draad)
Waar zit bij dit type inj1? (vliegwiel of distributie)
2 weken geleden hier een 206 gehad daar was de injector wel electronisch van defect.
(toen geen foutcode, EOBD en PSA uitgelezen)
Denk niet dat die P0201 door iets anders word gezet (onstekings probleem ofzo)
Oiram
Nog even bezig geweest vandaag. Cilinder 1 zit bij vliegwielzijde Oiram.
Als ik de stekker van die injector afhaal geeft hij dezelfde foutmelding. Zowel bij OBD als Peugeot specifiek is bij cilinder 1 dezelfde kode en ook dezelfde tekst, nl. P0201, regeling verstuiver 1 verbroken kring en bij de OBD tekst verstuivercircuit onderbreking cilinder 1.
Bij het loshalen van de andere cilinders 2,3 en 4 komt dezelfde kode P0202.P0203 en P0204 bij beide uitleesprocedures, maar geeft de OBD methode in de tekst een andere cilinder. Zo geeft OBD bij de kode P0202 aan dat circuit cilinder 2 is onderbroken en Peugeot specifiek uitlezen geeft dezelfde kode 0202, maar als tekst dat cilinder 4 is onderbroken.
Maar bij onze uitlezing met Peugeotspecifiek na de proefritten gisteren gaf ie aan P0201 en dat moet dus cilinder 1 vliegwielzijde zijn.
Ik zag nog wel een massapunt op de chassisbalk bij de ECU die aardig roestig was. Kan natuurlijk een oorzaak zijn. Ga die eens goed blank schuren en volgende week maar weer een paar goede proefritten maken tot het probleem zich weer vordoet (of niet als dat de oorzaak was) De 12V op de injectoren blijft nl. tijdens de storing aanwezig. Hebben we kunnen meten gisteren, maar toen we de scooop wilden aansluiten liep de auto weer mooi rond en konden we de massa sturing dus niet checken.
Even een kleine opmerking/vraag: Cilinder 1 zit naar mijn beste weten altijd aan de distributie zijde????
En ik zou inderdaad nu eerst, omdat de motor goed loopt, je injector 1 met een andere wisselen. Als ie dan weer niet goed is kun je hem uitlezen en als het probleem dan bij de andere cilinder is dan weet je direct zeker dat je injector stuk is!
Succes!
meet even je injector door met een Ohm meting, en daarna de injector er naast, waarschijnlijk heeft de speol van de injector corrosie
Siem en Kroeze ,franse motoren hebben inderdaat cil 1 aan vliegwielzijde. Ik zeg met nadruk franse motoren want alsje een franse auto met een niet franse motor hebt (bijv. een peug 106 of een 607 V6HDI of een boxer van het laatste type) dan is het cil 1 aan DB zijde !
Waarom zegt de testapp. dat P0202 cil 4 is bij PSA specifiek uitlezen ? Ik denk dat het komt omdat er dan geinterpreteerd wordt dat cil2 de 4e cil in de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 is. ! Lang leve EOBD en het (niet meewerken) van de autofabrikanten daaraan !
Dat massa punt ziet er overigens ook niet al te best uit ? Was dat nu de oorzaak ? Of toch de injektor ? Aan de rechter zijde zit er overigens ook zo 1. !!
[quote=peugeottechnieker](bijv. een peug 106 of ...)[/quote]
106 = 107
Vreemde foto? Alsof de foto in spiegelbeeld staat? Dat massapunt was toch ook het massapunt wat destijds in aanmerking kwam voor terugroep-actie?
Je ziet nou ook meteen het probleem van een ECU waar maar 50x de fout van te wissen is.
Wat is het toch makkelijk, even stekker van de injector bij het vliegwiel los, uitlezen en "Inj1 onderbroken"
Weet je zeker dat je de juiste hebt.
Dus autofabrikant programmeer dat domme stukje (50xwissen) software maar weer weg.
Overigens alleen nog maar PSA EBE's gezien (tot nu toe)
Oiram
zo ver ik weet is PSA de enige fabrikant met dat grapje. slaat nergens op./
Slaat inderdaad nergens op. En nog erger is dat je bij EOBD geen enkele waarschuwing krijgt. Wat ook de keren resetten met EOBD tellen gewoon mee in die 50 maal. En dan zijn we weer bij wie controleert of de ecu's voldoen aan de Europese regels?
Iemand al eens aan de importeur gevraagd of ze deze software fout gaan oplossen?
Gaan ze niet doen. heb het al eens gevraagt bij de PSA TD. 9ze willen zo voorkomen dat jan en alleman overal heen gaat ipv over :P
Hans, ik bedoelde inderdaat 107,de benzine uitvoering dan, de diesel is frans en telt dus op z'n frans. (De franse slag !). Dat massa punt moest dacht ik niet gedaan worden bij auto's waar esp zat. Aan de dikke groene leiding te zien heeft deze esp of ben ik nu helemaal......... mis.
Het is maar goed dat Neelie nu een andere baan heeft, want dit is toch wel erg tegen de Europese regels.
Als je ziet wat voor boetes er aan Microsoft worden opgelegd, kan dat een duur grapje worden.
Er hoeft maar 1 klant op de juiste plaats te klagen.
Roestpunt zit bij deze linksvoor. Moet hem nog blankmaken dus weet niet of het is opgelost. Gaan we maandag mee verder.
@peugeottechnieker waarom moet dat niet bij auto's met ESP??? Lijkt me nooit goed datr er bij een massapunt zoveel roest zit. en als er nou geen ESP op zat, en wat was de reden dat er een terugaktie voor dit roestpunt was? toch geen problemen met foutmeldingen mbt injector 1?
@fordmonteurtje de weerstand was van alle injectoren gelijk, zo'n 15 ohm
@ oiram Ik ken dat verhaal over 50x wissen niet? Is ie daarna geblokkeerd ofzo? Kom nl. zo langzamerhand wel in de buurt met dat heen en weer switchen van OBD naar Peugeot....
Ja, dat klopt. Originele Peugeot apparatuur waarschuwt bij het clearen van codes, maar EOBD niet.
Nu mag EOBD niet waarschuwen, want dit mag hier helemaal niet, en al zou het programma willen waarschuwen er is geen mogelijkheid om op te vragen hoe vaak het clearen van codes nog kan/mag en of er wel of niet een limiet op zit. Dat zit gewoon niet in de standaard.
Volgens mij geld dit(50x) verhaal niet voor deze 2 liter, hier zit mml6 op maar op de 1.6 zit bijv. bosch744 of bosch 745 en die heeft het wel.
Siem, het massa punt zelf was niet echt het probleem waar de terugroepaktie voor bedoelt was. 1 van die massa punten (er zitten er daar meerdere in de buurt als ik me niet vergis.) had een massakable naar het het abs blok. Het oog wat aan de kabel geknepen zat lekt wel eens wat water door en door de capilaire werking kwam dat dan in de abs stekker en in het abs blok terecht. Het zelfde geld voor de andere kant waar de elektropompgroepvan de stuurbekrachtiger zit. Dus geen direkte connectie met de injektoren !. het massapunt op de foto is verzorgt onder andere de massa van de Motor ecu en de koplampen. als daar iets mee is dan heb je meestal een heleboel vage storingen. Die van het abs/esp zit verder richting de buitenzijde.
Siem speciaal voor jou (indien het inderdaad een MMl6 is(maar dacht het wel)
is dit allemaal goed, dan wil ik ook eventueel het voedingsensor diagschema plaatsen,. maar die is heel wat meer werk. als je wil plaats ik hem nu :P. En als dit allemaal dan goed is 9incl voedingsensor). kun je vrijzeker zijn dat je ECU overleden is.
Note dit is voor CitroƩn dus draad nummers en positie nummers kunnen anders zijn, maar denk het niet.
Suc6
Een slechte massa veroorzaakt denk ik niet 1 injector fout denk ik. (Krijg je wel meer fouten)
Je kan wel heel lang gaan meten, maar even 2 injectoren verwisselen is de snelste manier om een
defecte injector (intermitent) uit te sluiten.
Wat betreft 50 keer wissen, dit is alleen op te vragen met een goede (niet EOBD!) tester.
Toen ik dit voor het eerst tegen kwam en de fout met EOBD wiste zag ik tot mijn verbazing dat de PSA parameter(gewist teller) toch met 1 verhoogt was.
Inderdaad niet netjes omdat je met EOBD apparatuur geen mogelijkheid hebt om het aantal keer gewist op te vragen.
Eerste keer gezien bij een Bosch7.4.4 maar vorig jaar ook gezien bij een Marelli EBE.
Of de Marelli (L6) dit geintje ook heeft weet ik niet.
Wat er gebeurt na 50X wissen weet ik niet maar hoor geruchten dat de fouten dan gewoonweg niet meer te wissen zijn.
Waar andere autoeigenaren weer niet blij mee zijn want als er een fout in het geheugen staat schakelt de EBE diverse andere onderdelen uit (Airco, Cruisecontr e.d)
Dat is weer een nieuw (onnodig) geintje de laatste jaren.
Oiram
In een aantal gevallen begrijp ik dat uitschakelen van systemen wel.
Als b.v. de rem-schakelaar geen goed signaal geeft, zou ik ook de cruise control uit zetten. Anders krijg je van die Marco Bakker toestanden.
En van oudsher (al meer dan 20 jaar) wordt de airco uitgezet als je vol gas geeft. Dus bij problemen met de gaspedaal-positie zullen ze de airco wel afzetten. Anders gaat de berijder ook nog klagen dat ie minder vermogen heeft.
Dankje Fordmonteurtje. Het is echter (helaas) geen permanente storing, want dan had ik die bedrading controle kunnen uitvoeren.
Ik ga eerst eens de scoop aansluiten en als dat goed lijkt de 1e injector maar eens wisselen.Alleen is dat niet heel makkelijk zo te zien, maar dan weet je in elk geval of het een bedradingsprobleem is of toch een injectorprobleem.
Kom er op terug.
we wachten af :)
Scoopbeeld was goed. Daarom eerst vanmorgen de injector omgewisseld (viel toch wel mee achteraf) en na een lange proefrit kwam er gelukkig weer een foutmelding, nu van cilinder 2, waar de injector naar toe was verhuisd.
Moet dus wel in de injector zelf zitten en die hebben we nu besteld. We gaan er vanuit dat daarmee dit probleem is opgelost.
Heel erg bedankt jongens voor het meedenken!!
Graag gedaan siem.
Hoi Siem,
Ik heb zelf ook wel eens een zelfde storing gehad allen bij een renault megane scenic dat er een injector defect was.
Maar dat kon je ook duidelijk merken onder het rijden belasting en stationair was het vaak goed liep de motor gewoon normaal.
Zo ik gelezen heb was dus de injector van de 1e cil. defect maar niet waarneembaar met weerstand meting ect. ?
Raar tosch als dit zo is lang leve de franse auto,s heb zelf 6 jaar bij renault gewerkt je maakt echt wel de vreemdtste storingen mee!!
Laat even weten wat het nu was voor oplossing,ben wel benieuwd.
Gr. Martijn
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar