Mijn peugeot 406 std 1.9 1996 246000km
20-06-05 heb ik een gas binnenen kabel laten vernieuwen.
Maar heb sindsdien last van een soort vertraging in het gas geven en los laten.
Gaat vaak gepaard met een beetje schokkende overbrenging.
Koud warm langzaam of snel rijden maakt niks uit.
Zou dat in de gas buiten kabel kunnen zitten, omdat die niet is vernieuwd.
Voorheen was dit probleem er niet.
Ook vraag ik me af waarom deze kabel zoooooo lang is?
Heeft iemand al eerder soort gelijk probleem gehad?
Ben benieuwd en 22-08-05 ga ik naar de garage.
Misschien kan ik dan direct het probleem laten maken.
Lijkt er op dat de buitenkabel ook vervangen dient te worden!
Beste lezers gaarne u kennis of ervaring aan mij door spelen. B.V.D. gr Willem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik kan me niet voorstellen dat binnen en buitenkabel apart vervangbaar zijn..
waar ik aan denk is dat de gaskabel 1 of 2 standjes strakker gezet moet worden. Normalerwijze makkelijk zelf op te lossen.
In de motorruimte aan de kant van de gasklep (einde gaskabel) rust de buitenkabel in een steun. Vaak zit dar een stelinrichting die ófwel schroefbaar is, óf waarbij je de buitenkabel blokkeert met een springveer.
Spannen van de eerste is de stelinrichting "losschroeven" en zo de gaskabel iets strakker zetten en de tweede is kijken in welke sleuf de springveer zit, veer loshalen, stelinrichting 2 sleufjes naar buiten trekken (van de gasklep weg) en de veer terugplaatsen.
Let op; gaskabel mag NOOIT zo strak zitten dat de gasklep al word bediend zonder dat je gasgeeft. OOk is het zo dat hoe strakker de gaskabel komt te zitten het verbruik in de praktijk ook iets toeneemt.
Bij twijfel; gewoon laten controleren bij de garage!!
Alex ik ga morgen even kijken.
Ik weet wat je bedoeld, maar ging er van uit dat het goed zat.
De gaskabel is door een monteur gemaakt.
Het is een reparatie setje waarvan de binnen en buitenkabel los zijn met schroef tonnetje.
En met vervangen van de binnenkabel is dat heel simpel.
En goedkoper met werktijd, dus de prijs.
bedankt en je hoort nog van me.
gr Willem.
19 jaar
In het midden zit een soort van veerbuffer, een dikker gedeelte naast het luchtfilter,als nu de demper op de brandstofpomp wat zwaar gaat dan gaat als hetware eerst de veerbuffer in. Je moet de oplossing zoeken bij de gashevel op de pomp,of de demper die daar op zit.
Alex ik heb gekeken maar de kabel maar die staat oke.
Alle bewegingen worden op de hevel direct meegenomen.
Maar de vertraging die er in zit tussen het bewegen van de hevel tot dat de motor op pakt zit is volgens mij veel te traag.
Oldtimer mischien is de demper niet meer 100%.
Het gaat eigenlijk niet geleidelijk met gas geven los laten en met versnellen met inhalen bijvoorbeeld, dan houd hij even in en daarna gaat het goed.
Lijkt me toch verstandig om de nieuwe buiten kabel eerst te proberen die heeft de garage nog.
En na 9 jaar kan de veerbuffer beetje verslapt zijn denk ik.
En anders dacht ik ook nog aan het volgende Of is dat wel erg ver gaan, ook met oog op de kosten!
Kan het ook vervuiling zijn ik rij nogal rustig.
Zou het ook iets met de turbo kunnen zijn?
Of de pomp zelf vervuiling of zo.
Ik heb ook aan mijn motor rubbers gedacht,worden steeds slapper.
Mede doordat ik ook nog steeds dat brommende geluid heb.
Daar door je een fractie meer tijd nodig hebt met schokkende gevolgen heel even.
Alex en oldtimer bedankt voor de tips, wordt vervolgt.
Gr Willem
19 jaar
Willem,
Vergeet niet dat het probleem is gekomen toen je de binnenkabel hebt laten vernieuwen. Dus zul je daar je probleem moeten zoeken.
Je hebt al genoemd dat de gaskabel erg lang is. Ik denk dat het probleem komt van de binnenkabel die wat vet nodig heeft. Door stroef lopen van de kabel zul je ook een schokkerig effect krijgen, hetzelfde effect als wanneer je je hand vooruit over een stroef oppervlak duwt. Dat verloopt dan schokkerig. Dus kabel eruit trekken en goed smeren?
19 jaar
Erwin ik neem dit mee in mijn reparatie.
het is me duidelijk, dat zelfde stroef lopen heeft mijn koppelingskabel.
Dat is alleen een bowden kabel en die mag je niet smeren met olie.
Zit nylon in maar wel met silecone middel heb ik gehoord.
Bedankt voor je tip en als het oke is dan meld ik me weer.
Gr Willem.
19 jaar
Willem,
Heb je het probleem al gevonden?
19 jaar
Erwin maandag 22-08-05 ga ik naar de garage.
En ga kijken of de nieuwe buiten kabel er nu op kan?
of als dat kan tot en met de veerbuffer.
Omdat volgens mij daar het probleem inderdaad zit!
Bij heel rustig gasgeven gaat alles oke.
Maar bij sneller gasgeven en doorschakelen en op trekken en gas los laten zit er een vetraging in.
Dus jou berichtje lijkt op zijn plaats met het smeren.
Zal het nog wel even vragen voor de zekerheid.
Bedankt en je hoord nog van me het resultaat.
Gr Willem.
19 jaar
Alex Oldtimer Erwin het is na afstellen schoon gemaakt en reinigings middel in de tank wel minder erg geworden.
Maar nog niet 100% ik heb een losse veerbuffer mee gekregen.
Daar kan ik mee expirimenteren, dus wordt vervolgt.
ZIE De 406 uitlaat van 20004.
Dat is nog steeds zit in de motor trillingen worden teveel doorgegeven aan het chassis en pendalen ook het stuur.
En daardoor ook een brommend geluid vooral bij 2200 tot 3000 toeren.
Heeft iemand nog een idee?
gr Willem.
19 jaar
trillingen; motorsteunen
uitlaatgeluid; niet originele uitlaat gemonteerd of onder spanning??
Alex er zit een orginele uitlaat onder en was prima.
Tot dat ik met de uitlaat klem de grond raakte van een verkeersdrempel.( van de bocht naar de tussenpijp klem)
Het schroefdraad van de klem was wat afgesleten daardoor.
Van af die tijd heb ik gedacht dat er een lekje was onstaan?
Ik moest ook nog terug voor een nieuwe tussen pijp (las gaatje).
En daarna gekeken of alles niet lek was en vrij hing ook nog de aansluitingf op het spruitstuk nagetrokken leek wel wat beter, maar nog niet goed.
Zou nog spanning kunnen zijn maar de garage zij dat heeft geen zin.
Ja daar moet ik het dan maar mee doen dacht ik.
Is wel zo datr de uitlaat verdraait kan zijn door de aanraking met de grond?
Tenslotte kost weer geld in tijd met arbeids loon.
En het is niet stuk alleen maar vervelend geluid.
Ik zou wel even een garage brug willen huren of zo iets en zelf kijken maar hoe duur en waar kan dat?
of met een van dit pannel willen kijken heb jij nog een optie alex.
Ik hoor of zie het wel ik woon in almere afstand is +/- 100km geen probleem.
Oja motorsteunen heb ik ook aan gedacht en eentje is wat slapper dan de rest?
Maar omdat het opeens harder geluid gaf ik mer aan de uitlaat dacht.
Wat zou dat kosten inclusief montage 3 nieuwe motorsteunen?
Gr Willem.
19 jaar
Willem,
UItlaat kan krom of ontzet zijn door het klemzitten. Als de uitlaat niet losjes in zijn rubbers hangt dan zal hij eraan trekken en ook meer trillingen doorgeven aan de auto. Die motorsteunen is een gokje.. als de motor verder perfect loopt zou dat het kunnen zijn, maar kan wederom de uitlaat evt ook zijn.
helaas kan ik je niet helpen omdat ik zelf niet meer bij garages werk maar nog wel de kennis in huis heb en via hier ook op peil wil houden. Ik weet wel dat voorheen in almere aan de bolderweg een sloperij zit en naar ik me herinner ook een DHZ garage..
Misschien dat je beter eens iets kan afsoreken met iemand van hier die Peus kenner is en nét de specifieke eigenaardigheden weet? En evt dus een plaats om aan te klussen...
Succes!
Alex,
Doe het zelf garage in Utrecht:
Waarom ga je niet langs een universele banden/ uitlaten boer? Die kunnen je meestal prima helpen. (NIET QUICK-FITT, dan kost het je meteen een nieuwe uitlaat)
19 jaar
Alex ik zal eens kijken op de bolderweg.
Ja wat klussen betreft gaat hier niet zo makkelijk meer met reuma.
Als de uitlaat nu verbogen op ingedeukt was dan kon je er misschien wat mee, maar jammer dat ik niet ff een nieuwe uitlaat kan testen veeeeeeel te duur.
Tot zo ver vriendelijk bedankt gr Willem.
19 jaar
Willem kijk even goed naar de motorsteun aan de distributiekant, die is oliegevuld en wil wel eens lekken waardoor het ook gaat brommen.
Erwin bedankt voor deze tips ga kijken hoe of wat.
En wat de banden specialist betreft kan ik ook wel proberen.
Alleen als je daar die uitlaat niet van daan hebt is het wat lastig lijkt mij.
Word vervolgt gr Willem.
19 jaar
Oldtimer weet nu niet meer waar ik naar moet kijken in de goede zin van het woord.
3x een een tip en hulp lijn, die laatste lijkt mij mogelijk de oplossing oldtimer wat gaat dat ongeveer kosten enig idee?
Al ik niet te veel vraag, is het na 9 jaar 246ooo km misschien nodig om alle steunen te vervangen of die eene ook goed?
Wat zou u doen gr Willem.
19 jaar
Alleen die ene is oliegevuld.Ik weet zo niet wat hij kost maar daar is met één telefoontje achter te komen. Op zich is het natuurlijk niet dom om ze allemaal te vervangen alleen die onderste reactiesteun is een beetje lastig.
Oldtimer bedankt voor de tip.
Ik heb vandaag bij een dealer gevraagt wat de steunen kosten.
Het zijn er 3 die bij de distributie zitten alleen de rubbers zijn iets van 20 30 en 40 euro.
Dat is wel zonder aluminium steunen.
Ja en dan het arbeids loon nog.
ik ben nog aan de gaskabel begonnen de veer buffer is nog wel zwaar genoeg denk ik anders zet ik er een veertje bij aan de buiten kan t van de buffer.
Die ik heb uit de garage is een kleiner model dus past toch niet.
Maar er zit ook nog een demper op de drukregelaar merk boss, die is rot en geeft wisselde weerstand of helemaal niets soms.
Met rijden ging het prima zonder demper het gas reageerde goed.
Dus ik naar de peugeot toe en dacht ff een nieuwe te kopen.
Maar ik schrok van de prijs 169.00 euro.
Dat heb ik nu ff niet ik had net een B beurd gedaan en was 405.00 euro kwijt inclusief nieuwe remslangen en APK en vind dat wel heel erg duur voor zo een klein dempertje, ga wel kijken op de sloop of ander goedkoper adres.
Maar rij voorlopig zo gaat prima.
Als iemand een goed koper adres weet mail me dan even B.V.D.
Gr Willem.
19 jaar
www.onderdelenlijn.nl
Willem die demper die bedoelde ik in mijn eerste reactie.Hij kan er in priciepe wel zonder alleen is dit een wat zwaardere belasting voor de motorsteunen.
Ja oldtimer klopt het is een vertraging in het gasgeven en met loslaten, heb ik gemerkt.
Maar met fatsoenlijk rijgedrag lukt dat best.
kom ik die demper een keer tegen voor 25.00 euro dan koop ik het wel maar anders niet, belachelijk duur vind ik.
Nu heb ik nog een vraagje als dat mag, waarom zit er een soort vacuum dempertje bij de laatste aanslag van de regelklep?
Die de bij ongeveer 1500 toeren heel langzaam terug gaat tot stationeer.
Verschil met de 405 daar lietje je gas los en meteen de tegenkracht van de motorrem merkte, nu lijkt het net op je gas blijft hangen voor dat ie stationeer loopt.
gr Willem en nog bedankt.
19 jaar
Heeft eigenlijk de zelfde werking en is in hoofdzaak voor het milieu, ik meen tegen de NOXen.(Broeikasgas).
Wat vreemd eigenlijk daar door gebruik je toch veel meer brandstof.
Net zoals alle verkeersdrempels.
Maar ben nu helemaal bij bedankt oldtimer.
Gr Willem.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar