Hallo, vreemd, het volgende verhaal....
M'n 309 geeft na ca. 30 km op de snelweg, bij meer gas geven dan nodig is om constant 90 km/u te rijden op vlakke weg een aanlsepend, bonkend geluid (doek-doek-doek-doek-doek) met de frequentie van de wielen. Toen ik nog met de oude remschijven rondreed (dikte ca. 7,7 mm, vervangen 28-12-2004) werd dat geluid steeds erger en ging het over in een hard, schurend geluid. Dit bleef aanhouden met ca. 50 km/u over de vluchtstrook, bijremmen en koppeling intrappen veranderde het geluid niet, was bij een bepaalde stand van de gasklep weg (tijdens het rijden en koppeling los) en was ook verdwenen na stil te hebben gestaan. Het gebonk was bij het verder rijden nog wel te horen en door ca. 90..100 km/u te rijden kon het bonkende geluid beperk blijven, waardoor het schurende geluid vermeden kon worden.
Nu, met de nieuwe remschijven blijft het schurende geluid achterwege en kan ik met 120 km/u doorrijden, echter het gebonk blijft! Nogmaals, pas na ca. 30 km/u snelweg. Raar, hé?
Wat kan dit zijn? Kan het speling zijn in de remklauw? (geconstateerd door gerage, maar als niet erg bestempeld)
Hoe warm mag een wiel (of de wielbouten/-moeren) worden bij rijden over de snelweg? (zonder te hoeven remmen) De homokineet is OK, zijn andere delen van de aandrijfassen niet goed meer? Ophangpunten van de motor? Kan het ook aan het differntieel liggen. Of aan de versn.bak?
Hoe check ik deze punten?
B.vb. dank, allen een goed en gezond 2005, mvg.,
Riemer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het eerste waar ik aan denk is een aandrijfaskoppeling (binnenste homokineet), verder zou ik direct de centrale moer van de aandrijfassen checken (moeten heel erg vastzitten) en als derde mogelijkheid een differentieellager uitgelopen
Ik denk eigenlijk ook aan de versn.bak--differentieel.
Ik ga van't weekend eerst voorwielen verwisselen met het reservewiel. Misschien zit dat gebonk wel in de band en kwam het schuren van de oude remschijven (de remplunjer zit nu verder in de remciclinder vanwege dikkere remschijven dus schrankt minder). Gister ff met een huisgenoot de snelweg op geweest. Hij vond het gebonk het meest lijken alsof je over een blokmarkering rijdt (witte vierkantjes tussen in-/uitvoegstrooek en snelweg). We kreen het trouwens al direct toen we op de snelweg zaten en niet pas na 30 km.
Ik hoop dat het de band is, als het niet de band is.... dan denk ik ook aan differentieel, dat zou niet zo mooi zijn....
Bedankt voor de reacties, na het weekend heb ik hopelijk goed nieuws, groet,
Riemer
19 jaar
Riemer welk merk banden heb je ?
Komt vaak voor bij continental banden.
Dat die na halve slijtage 4a5mm nog over aan profiel.
Ontzettend kunnen gaan bonken en of ressorneren en cimeren in het stuur.
Zijn dan meer ovaal geworden dan rond.
Wat dus ook kan als je banden warm worden op slechte plekken gaan uitzette. zoals scheurtje of bobbel,
Kijk maar wat je er mee doet een heleboel weten meer als een.
De wagen op krikken en dan het wiel rond draaien.
Bij het loopvlak speuren naar een slag of ongelijke plekken.
Of nog beter naar een goede banden specialist gaan.
Met vriendelijke groet willem de vries.
19 jaar
Links (de verdachte band, daar komt het geluid vandaan): Michelin, half versleten
Rechts: Een goedkoop bandenmerk, maar is nieuw.
Voordat de nieuwe, rechter gemonteerd was, had ik de klachten ook al. Ik heb al ff vlug met de hand gevoeld, maar niks gevonden. Rijden met het reserve wiel linksvoor moet mijns inziens klink-klaar uitsluitsel geven. Bedankt voor de reactie en prettig weekend,
Riemer
19 jaar
Hallo,
In reactie op het voorgaande: het ligt niet aan de banden, zowel met reserveband, als met de band die linksachter zat is het euvel aanwezig, en er is ook niks aan de banden te zien.
Wel heb ik iets anders ontdekt: een piepklein gaatje in een stofrubber om de aandrijfas waaruit vet slingert. Druppeltjes als speldeknopjes op de omringende onderdelen duidden op het anders niet te vinden gaatje: echt heel klein. Het betreft de stofrubber aan de linker aandrijfas bij de versn.bak. Ik heb het voorlopig geplakt met secondelijm en eroverheen nog een stukje leukoplast. Het is de vraag hoeveel vet uit de tripoïdekoppeling (o.a. t.b.v. in- en uitschuiven van de assen bij vering van de wielen) mist en of het e.e.a. wel de oorzaak van het euvel is. Het komend weekend gaan we dat weer proberen te bekijken. Nog een paar vragen:
Kun je de koppeling opnieuw smeren? Hoe? Waarmee?
Bestaat de kans dat er ook versn.bakolie gelekt is?
Kun je zien of zo'n koppeling te veel versleten is? Hoe?
Kun je alleen stofrubbers vervangen i.p.v. de hele as?
Zijn er nog belangrijke tips of waarschuwingen?
B.vb. dank, en tot nader contact,
Riemer
19 jaar
1-Als tie echt aan het slijten is wegens vetgebrek ,dan helpt smeren niet meer
2-Nee, die olie zit veilig achter een keerring
3-Veel speling en gebonk (inderdaad)
4-Ja, hoor, geen probleem,maar met name de binnenste koppeling is niet zo eenvoudig wegens de blikken bus die ook weer aangebracht moet worden, maar als de as mechanisch niet goed meer is ,kan je beter de hele as vervangen
5-Nieuwe assen zijn goedkoop te bestellen op:
http://www.iddstechnique.nl/
Riemer als je as nog niet bonkt in de bocht met uiterste stuur uitslag en beetje gas erop.
Dan zou ik me nog niet zo druk maken.
En gewoon schoon maken het gaatje en schuren zelfde als een fiets band en plakken.
Denk dat dat beter houd dan die sec lijm.
Veel succes groet willem.
Dat scheelt een hoop werk.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar