Onder het rijden voor een kruising ging het toerental plotseling omhoog tot ca. 3000 toeren.
computer gereset, maar er verandert niets.
er brand geen indicatie lampje
wat zou dit kunnen zijn ?
De stationairmotor duwt maximaal tegen de gashandel.
meer dan als de motor koud is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Temperatuursensor stuk? Of bedrading daarvan?
Is dat de sensor op het blok,
verder zit er nog 1 bij het blok waar de kloeivloeistof door stroomt
19 jaar
Volgens mij is dat degene als je voor je radiator staat die je dan duidelijk ziet zitten met een enkele draad erop(bovenop het blok).Let op bij vervanging de sensor heeft taps schroefdraad,dus draai deze vast maar niet te vast.Heb zelf een 309 uit 1992 lijkt me dat deze dezelfde motor heeft.(type GR 1.4i ,duccellier onsteking,bosch monopoint injectie)
Weet niet of je nog meer storingen gehad heb aan de 309,om misschien reakties uit te wisselen.
19 jaar
Zit onder het watermondje van de thermostaat groen of blauw van kleur.
Bij mij zit er een rode rand om ? er zit ook nog een of andere sensor vooronder het blok geschroeft,zou ik ff moeten kijken morgen wat voor een kleur die heeft(dacht groen)
19 jaar
Let op de gaskleppositiesensor van deze auto. Het kan heel goed zijn dat deze versleten zijn. Een van de eigenschappen is dat deze kan gaan afslaan of hoog stat. gaan draaien. Wanneer je gas geeft gaat de stappenmotor ook maximaal naar voren. Dus hoog toerental. Wanneer je dit weer hebt heel even de stekker eraf trekken en er meteen weer op drukken voordat deze af slaat. Wanneer deze dan langzaam gaat lopen zal waarschijnlijk de gasklep defect zijn.
Let op de gaskleppositiesensor van deze auto. Het kan heel goed zijn dat deze versleten zijn. Een van de eigenschappen is dat deze kan gaan afslaan of hoog stat. gaan draaien. Wanneer je gas geeft gaat de stappenmotor ook maximaal naar voren. Dus hoog toerental. Wanneer je dit weer hebt heel even de stekker eraf trekken en er meteen weer op drukken voordat deze af slaat. Wanneer deze dan langzaam gaat lopen zal waarschijnlijk de gasklep defect zijn.
Ik heb alle massa contacten los gedraaid en weer vast gezet.
Hij loopt nu ongeveer 1500 toeren stationair en soms zakt hij terug naar 1100 toeren.
Op contact heb ik de stekker bij de carburateur er uitgetrokken, toen ging de stappenmotor terug.
De stekker er weer in en aan de gashandel draaien dan ging de stappenmotor weer naar maximaal.
Maar ik zij al nu draait hij circa 1300 tot 1500 toeren.
Welke weerstand moet ik meten ,als ik de sensor doormeet.
BEDANKT voor alle reacties.
19 jaar
Ik had ook van die schommelingen bij mij was het vervuiling probeer zo goed mogelijk je stappenmotor en de injector te reinigen, en gooi er injectorcleaner in een halve tank benzine bij mij werkte het uitstekend de toeren gingen van schommelend 1400-1100 naar een rustige 1000 toeren.
De sensor weerstand heb geen idee heb je geen werkplaatsboek hoe warmer je blok hoe minder weerstand,misschien even een dealer bellen voor de weerstandswaarde bij koude motor,volgens mij kost de sensor niet veel hoor.(www.auto-onderdelen.com) kijk daar maar eens.Alle stekkers(sensoren,bobine,versterkermodule,stappenmotor etc even loshalen en zo goed mogelijk droog en schoon maken en inspuiten met kontaktspray.Dit kost je hoogstens een busje spray en cleaner en kan je dingen uitsluiten die voor mogelijke problemen kunnen zorgen.Vaak zijn het kleine stomme dingetjes lees maar bij sommige stukjes wat ze allemaal niet hebben vervangen en uiteindelijk geen hol verbetering heeft opgeleverd.
Maar wel honderden euries verder zijn.
Rij ook eens een tank 98 ron super(ongelood) ipv 95 ron misschien ook merkbaar verschil.
19 jaar
Daan, ik ga het proberen jou suggesties.
bedankt he
19 jaar
Hoor nog wel of het wat is geworden.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar