close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 2001: Geel motorlampje knippert, vermogen weg. klink als een kart.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo allemaal,

Wie kan mij op weg helpen. :)

Sinds enige tijd knippert het gele motorlampje.
Je kunt niet hard rijden en je moet standaard 1 versnelling lager rijden dan normaal wil je niet het gevoel krijgen dat je optrekt in zijn 3. ik rij dus op 3 cilinders.
En klinkt als een kart. Uitlaat gas is ook constant zoals normaal maar echt met een Poff. brom brom pof brom brom pof... geen idee of dit duidelijker wordt :)

Ik heb de bougies vervangen. De bougies vonken.
Getest, los op de bobine en geaard aan motorblok. Als vonken ze niet sterk.
Er is compressie, Ik heb elke cilinder getest met een compressie meter. allemaal een gelijke waarde.

Nou klinkt hierboven alsof ik er misschien verstand van heb. niets is minder waar. lang leve youtube. :)

Waar ik niet uitkom is waar het probleem vandaan komt.

Ik heb dus compressie. Ik heb ontsteking en toch... doet ie het niet goed.

nu wordt er gesuggereerd dat het gasklephuis schoon gemaakt moet worden. Echter kan ik nergens backup vinden van deze bewering.
Voordat ik kosten ga maken voor onderdelen. hoor ik graag jullie mening.
Wat zijn jullie suggesties.

PS: De volgende dingen vallen mij op
Ik heb het hele blok rondom de multiriem onder de olie zitten.
maar geen exstreme lekkage plekken op de grond.
En de bougie kamer ( of hoe dat ook heet ) De huls waar je de bougie in draait. 1 van de 4 is helemaal verkalkt. Echt dikke wit/gele kalk. ook op het ruber die aansluit op de bobine.
Ik kan niets vinden over de reden hiervan en wat dit betekent.
Daarbij is het misschien handig om te vertellen dat deze bougie bij het loshalen ongebruikelijk muurvast zat.

Iemand suggesties?

Met vriendelijke groet

DWK

Geplaatst door

dwk (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het knipperende lampje geeft aan wat je zelf al voelde. Je rijdt op 3 cylinders.
Verder probeert het lampje je te vertellen dat dit schadelijk is voor de dure katalysator.

De officiele term is dat er een misfire is. Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Dat kan liggen aan een slechte ontsteking (defecte bobine), maar ook bijvoorbeeld aan een verkeerd mengsel of een mechanisch defect (compressieverlies).
Een aantal dingen heb je uitgesloten. Het lijkt op een defecte bobine, de kalk in de bougiedop is ook een aanwijzing. Of dat de oorzaak is en of het de enige oorzaak is kan ik hier van daan niet beoordelen.

oldford 0
badge

4 jaar

Hallo Oldford,

Bedankt voor het zo snel reageren.
Dat is het lastige aan dit management lampje.
Het is een of of of issue :)
lekkeband is gewoon lekker helder, vervangen en je kunt door.

Kent u gevallen van de kalk bij de bougie als gevolg van een slechte Bobine?

Als er een verkeerd mengsel word aangeboden? Is dit dan meestal de lucht inlaat? of het brandstof?
Zou het helpen als ik de gasklaphuis schoon maak?

Ik heb een situatie gelezen die dit alles oploste met een sterkere accu.... En was de ECU gewoon in de war.
Kan dit ook met deze oudere peugeot zo zijn?

Ik heb idd compressie gemeten. die is op alle cilinders rond de 5. geen idee of dit goed is. maar gezien ze alle 4 rond de 5 zitten. Ga ik er voor het gemak ervan uit. dat dit niet verkeerd is. (toch maak ik me lichtelijk zorgen om de olie rondom het blok)

Zijn er testen die ik kan uitvoeren om het één en ander uit te sluiten?

Alvast bedankt voor het lezen.

DWK

dwk 0

4 jaar

Je bedoeld 5 bar , dit is veel te weinig heb je de compressietest gedaan met open gasklep ?
Eerst moet je er achter zien te komen welke cilinder er niet mee doet , kun je gerichter zoeken , welke bougie zag er qua kleur anders uit ?

Ja klopt, met een antiek druk meter.open gasklep weet ik niet of je dat zo noemd.
alle bougies eruit en toen de drukmeter erop drukken met de hand, en gassen. als je neus aan neus staat is het de linker bougie die er het minst en verkalkt uitzag. tevens de zijde met al die olie over de motor en onderliggende onderdelen.

dwk 0

4 jaar

excuus, mbt de bougies. Links die het het meest verkalkt uitziet.

dwk 0

4 jaar

je zegt bougie zwake vonk ? zou haast denken dat je bobine niet goed werkt 2e handsje proberen van sloop.
hoe is je verdeler-kap puntjes in verdelerkap?

lange-frans 0

4 jaar

Ja, Ik ga sowieso eerste een 2de handse maar proberen.
de puntjes zelf zijn nog wel oke. Alleen de huls waar die bougie in cilinder 1 in moet is ook vies, affijn, dat is de buitenkant. binnenin lijkt alles oke, en de veren idem dito

dwk 0

4 jaar

dwk ik zou in iedergeval de kop schoonmaken van olie en dan kijken waar die lekt . kalk op bougie kan veroorzaakt worden door vervuilde brandstof benzine met motorolie .
zou kunnen dat koppakking op cyllinder 1 olie /koelvloeistof lekt in je cyllinder .dat is bij peugeot 206 wel een bekende plek, maar meestal lekken ze daar dan koelwater.

lange-frans 0

4 jaar

Bedankt, Ik ga het schoonmaken. Ik hoop echt niet dat dit het is. :)

Dank .

dwk 0

4 jaar

Hi iedereen,
Even een gedachte. Wat nou, als de bougies vervangen het probleem was en nu is verholpen maar omdat de storings melding niet is gewist de auto het noodprogramma blijft aanslingeren. maw rijden op 3 cilinders.

Als ik nu de accu los haal. en ik wacht even. dan is de melding gereset. Maak ik hiermee meer stuk dan mij lief is, of wat.

BTW heeft er iemand ervaring met die goedkope OBD2 scanners op wifi?
Zijn die bruikbaar voor mijn peugeot 206?
voor een 10tje heb je er al 1 bij bol.com.

dwk 0

4 jaar

De foutmelding die je ziet op het dashboard (knipperen) is niet iets wat "oneindig blijft hangen".
Zo gauw de misfire over is stopt het knipperen en gaat de lamp continue branden.
Bij iedere motorstart wordt er weer vanuit gegaan dat er geen misfires zijn, totdat ze geconstateerd worden.

Dus wat betreft de foutmelding haalt de accu los halen niets uit.
Mocht er een probleem zijn met het mengsel, dan wis je met loshalen van de accu wel de zelf-lerende waardes en zal de motor na het loshalen van de accu enige tijd slecht tot zeer slecht kunnen lopen.

Een goedkope EOBD/OBD2 scanner zou moeten werken.
Je kunt dan foutcodes uitlezen. De interpretatie van die foutcodes in natuurlijk wat anders.
Live data kun je niet uitlezen (zelfs als je een iets duurdere scanner hebt die het zou moeten kunnen).
In de beginjaren kreeg je bij de KFW motor alleen het motortoerental te zien.
En o ja, dat de software voldeed aan de EOBD regels (dus niet).

Voor uitlezen heb je meer aan een programma zoals PSACOM. Maar dat kost enige honderden euro's.

oldford 0
badge

4 jaar

niet toevallig een injector slecht contact /stuk?

lange-frans 0

4 jaar

uitlezen ... anders blijf je zoeken china elm327 bleutooth werkt bij mij .....

lange-frans 0

4 jaar

Ik ben 1 stap verder. Wellicht toch een pakking lek.
wat ik eerder aanzag voor olie... is gewoon vloeistof. koelvloeistof reservoir is leeg. dus ik dacht. 1 en 1 is 2.
wat ik zei, ik heb er geen echt verstand van. maar dat wens ik wel te krijgen.

onder de auto ligt nu na de nacht een klein plasje.
ik heb de vloeistof bijgevuld. Maar ik zal morgen gelijk nieuwe halen.

ik weet dat we denken aan de bobine, Maar als hij de eerste meters goed loopt en pas bij warm draaien de auto beroerd begint te lopen. daarnaast de natigheid aan de linker zijde. precies naast de cilinder die het begeeft. kunnen we dan niet veilig stellen dat er een pakking lek is?
Uitlezen, ik ga zo direct 1tje bestellen. maar de reviews zijn zo ontzettend verdeeld. ik hoop dat het werkt.

dwk 0

4 jaar

Koppakking is gewoon lek komt vaker voor bij 206 , als je er geen verstand van hebt , beter laten doen of met iemand die er wel verstand van heeft , distributie moet op de juiste wijze gemonteerd worden , kop op moment met juiste gereedschap enz. Voor een leek geen klus.

Daar was ik al bang voor. Gelukkig voor mij heb ik een schoonvader die het kan fixxen. Ik wil graag indruk maken door het meeste werk al uit te zoeken. en eigenlijk hoopte ik het te kunnen maken.
Maar als het idd de koppakking is. zal ik me melden bij mijn "meerdere":)

mannen! onwijs bedankt voor jullie inzichten en ideeën.
En mocht je nog ideeën hebben. Ik leer graag.

dwk 0

4 jaar

You tube geeft ook veel info .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.