Goedenavond heren,allereerst heb ik gelogen,het is geen peugeot maar een Volvo V50,maar aangezien het een echte Peugeot motor is leek het mij verstandig om het onder Peugeot te zetten :)
Afijn,Probleemje met deze auto is dat de aansturing van de turbo wegvalt (vacuum) na ongever 10sec na het starten,je ziet dan het stangetje weer terug bewegen waardoor er geen turbodruk opgebouwd word.Ook heb ik dit gemeten met een vacuum metertje en hij gaat naar een 0,5bar onderdruk en valt dan weer terug.Heb een nieuwe Turbodrukregelklep gemonteerd maar dat mocht niet baten,klep krijgt goed vaccuum vanaf pomp.
Foutcodes: inlaatluchtsyteem lek (de preciese code schiet me nu ff niet te binnen,zit thuis)
Inlaat systeem gecontoleerd op lekkages (dmv rookmachine) geen lekkage kunnen ontdekken)
Roetfilter gedemonteerd van turbo om verstopte uitlaat uit te sluiten maar doet dan nog precies hetzelfde
En zoals vermeld turboregelklep vernieuwd
Ook heb ik de sensor in het inlaat gedeelte verwisseld met een van Expert 2.0HDI
Iemand tips waar dit miss aan kan liggen
Groetjes Bennie
Edit, ik kan heel weinig data uitlezen via mijn snap/on tester,volvo is niet echt scheutrig met zijn gegevens helaas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
loop de vacuumslangetes eens na. De beste methode is bij ieder verbinding stuk even de vacuum pomp op te zetten en of het vacuum houd.
Er zitten 2 gangmakers op (zo worden ze genoemd) en die gaan wel eens defect. vacuumregelklep zitten op het blok aan de voorkant
Bedankt voor je snelle reactie,maar wat bedoel je met gangmakers????
electroklep turbo hoogst waarschijnlijk defect. Kost uit mn hoofd een 65 euro
@ Highway,ik heb vandaag alle slangetjes (vaccuum) gecheckt en alle zijn oke,houd prima onderdruk vast
@ Fordmonteurtje,bedoel je daarmee de turbodruk regelklep,die is namelijk vervangen.....
We praten hier trouwens over een turbo met een wastegate,geen variabele voor de duidelijkheid
Voor de rest vandaag niet veel mee bezig geweest,was nogal druk (als je alleen bent....)
Dat ken ik, als je alleen bent.
Weet je dat wel heel zeker, de turbo's bij de HDI's hebben idd wel een waste gate potje er opzitten maar die is voor de schoepen verstelling.
oke,mijn fout was in de veronderstelling dat het een met wastegate was..... Als ik de auto start dan gaat de verstelling naar maximaal (bij variabel dus hahaha) turbo druk om na enkele seconden weer terug te gaan.
Toen heb ik dus eerst vacuum gemeten bij de turbo en dat deed hij dus op het metertje,toen gemeten bij de turboregelklep en het zelfde verhaal.Daarna vacuum gemeten die vanaf de rembekractiger/pomp komt en had max vacuum.Voor de zekereid ook alle slangetjes nog na gekeken met vacuumpompje maar bleef het vacuum goed vast houden.Toen was dus mijn eerste conclusie regelklep werkt niet goed,aangezien dat dus wel vaker voorkwam....
Code was uit mijn hoofd P2279, lek in inlaat systeem
Volgens mij (en ook volgens m'n grote vriend fordmonteurtje) hebben deze 1.6 HDI motoren een turbo met verstelbare leidschoepen oftewel variabele turbo!
Je moet toch ergens een lekkage hebben wel de PCM deze code opslaan
niet een klein scheurtje bij de luchtfilterbak oid? (ford heeft bij de DV6 (1.6HDI, ja ook ford gebruikt PSA motoren)) een vacuüm aansluiting op het luchtfilterhuis zitten. En die willen nog wel eens afbreken, of iets inscheuren
Ja klopt,ik weet dat ford ook peugeot motoren gebruikt,hebben ze vast spijt van.... Hele onderstel van deze volvo is dacht ik een focus.Maar goed als ik eerlijk ben vind ik er voor de rest weinig vacuum slangetjes opzitten,Van de rembekractiger gaat er 1 naar een buffer doosje vanuit daar naar de turboregelklep,vanaf de turboregelklep 1 voor ontluchting en 1 voor aansturing turbo.....
Enige problemen dat wij hebben met de DV6 motoren zijn de brandplaatjes. voor de rest goede motoren. Mits goed onderhouden
Vandaag heb ik hem uitlaten lezen bij de volvo,kon met mijn eigen tester bijna geen data bekijken.Waarschijnlijk de LMM,maar ik wacht nog ff af.Zowieso laat ik even weten wat er uit gekomen is!!!
Gr. Bennie
Vandaag LMM gemonteerd en probleem is opgelost!!!!!,Jammer dat ik zelf niet de waarden kon bekijken.....Maar goed probleem is weer opgelost.
Zeer bedankt voor het meedenken!!
Groet Bennie
bedankt voor de feedback
Graag gedaan,anders heb je ook niks aan zo'n Forum. En ik weet weer dat er een variabele turbo opzit :)
Groetjes
haha, iedereen heeft zo wat =)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar