Hallo iedereen,
Ik heb een peugeot 205 1.6 (XU motor) met Automaat van 1995. Heb sinds kort distributie riem, rollager, waterpomp en dichting op krukas vervangen. Heb nu een gegrom ongeveer tussen de 1300 en 1600 toeren. Het geluid is alsof de rollager defect is. (Het geluid is irriterend en redelijk luid) Heb dus maar een tweede rollager geplaatst maar had nog steeds hetzelfde probleem, dus maar een tweede nieuwe waterpomp.
En tot mijn grote verbazing het geluid is er nog steeds. Had de wagen overgenomen van mijn buurman, naar zijn weten en ook mijn weten had hij dat voorheen niet. Ben ook al naar verschilenende garages geweest, maar ben daar niet veel wijzer geworden.
Ben wat teneinde raad wat dit betreft.
Moesten er onder jullie zijn die ideeën hebben over dit, graag jullie mening.
In iedergeval al bedankt voor het lezen hiervan.
PS / Moet hier wel nog aan toevoegen dat dit probleem niet te horen is de eerste drie vier minuten dat de motor draait.Het treedt naar mijn mening maar op als hij wat warmer word
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je alles verwijderd ik bedoel de multiriem en afdekkap wat dan??ligt de riem niet te strak of te slap ,slaat ie niet tegen de afdekkap aan.
[quote=robby10030]als je alles verwijderd ik bedoel de multiriem en afdekkap wat dan??ligt de riem niet te strak of te slap ,slaat ie niet tegen de afdekkap aan.[/quote]
Hallo Robby
Heb alles al verwijderd gehad plastik afdek kappen en V riem. Het geluid is er ook dan nog. En de spanning van de riem is ook goed.
Moet hier wel nog aan toevoegen dat dit probleem niet te horen is de eerste drie vier minuten dat de motor draait. Het treedt naar mijn mening maar op als hij wat warmer word
mvg Hubert
13 jaar
heb je toevallig geen motorsteun kapot,of losgehad met distributie wissel en niet lekker op z'n plek teruggezet.
13 jaar
k'Zit toch met een brandende vraag. Maakt niet zoveel uit voor je vraag, maar weet je zeker dat het een TU1.6 is en geen XU??
[quote=robby10030]heb je toevallig geen motorsteun kapot,of losgehad met distributie wissel en niet lekker op z'n plek teruggezet.[/quote]
Dit is ook allemaal in orde
Vrg
13 jaar
[quote=hans4074]k'Zit toch met een brandende vraag. Maakt niet zoveel uit voor je vraag, maar weet je zeker dat het een TU1.6 is en geen XU??[/quote]
Hier heb je een punt, is inderdaad een xu inplaats van een tu. Heb het al veranderd in mijn vraag. ( bedankt )
Vrg
13 jaar
Het geluid van een IETS te strak staande distr.riem is het best hoorbaar bij warme motor en rond je genoemde toerental zowel bij gas vasthouden rond dat toerental en bij gas los laten tot toerental ook weer rond die 1300-1600tpm zit. Stationair zal een iets te strakke riem bij warme motor licht zingen/joelen.
Een (veel) te strak gespannen distr.riem zal over het hele gebied zingen.
Hallo Hans
Wat ik nog zou willen vragen. Zou dit geluid vanzelf verdwijnen ( afnemen ) of zou ik de riem iets moeten ontspannen.
Wat raad je me aan?
Vrg Hubert
13 jaar
Hubert,
het verhaaltje over de geluiden bij strak of té strak staande riem is meer ter info. Of dit geluid overeenkomt met jou beginvraag is vanachter de PC moeilijk te beoordelen. De vraag of je de riem iets moet ontspannen is daarom eveneens vanachter de PC niet te beoordelen.
Als het geluid inderdaad veroorzaakt wordt door te strakke spanning, dan gaat dit erg lang duren voordat dit uit zich zelf verdwijnt. Een distr. riem moet immers weer een tig aantal km mee, dus erg veel uitrekken kan en mag het niet. Verder is het de vraag hoe veel te strak de riem zou staan ivm extra belasting van de waterpomp.
Heb je de spanner wel de juiste kant op gedraait = tegen de wijzers van de klok in?
[quote=hans4074]Hubert,
het verhaaltje over de geluiden bij strak of té strak staande riem is meer ter info. Of dit geluid overeenkomt met jou beginvraag is vanachter de PC moeilijk te beoordelen. De vraag of je de riem iets moet ontspannen is daarom eveneens vanachter de PC niet te beoordelen.
Als het geluid inderdaad veroorzaakt wordt door te strakke spanning, dan gaat dit erg lang duren voordat dit uit zich zelf verdwijnt. Een distr. riem moet immers weer een tig aantal km mee, dus erg veel uitrekken kan en mag het niet. Verder is het de vraag hoe veel te strak de riem zou staan ivm extra belasting van de waterpomp.
Heb je de spanner wel de juiste kant op gedraait = tegen de wijzers van de klok in?[/quote]
Hallo Hans
De spanner is de juiste kant opgedraaid ( kan je bij deze motor niet verkeerd draaien, de rollager komt tegen de cilinderkop en opspannen van de riem maakt dit onmogelijk)
De riem kan je een halve toer draaien ( zo heb ik ook alle dis-riemen gespannen die ik al geplaatst heb) maar bij een 205 blijkt het toch volledig anders te zijn. Toen ik de oude verwijderde kon ik die een heel stuk verder draaien, had ik nog nooit gezien dacht dat het meer dan tijd was om hem te vervangen. Ga hem in ieder geval iets losser maken om te zien wat het geeft? Ik laat zeker iets weten erna.
Vrg Hubert
13 jaar
Hallo iedereen
Is toch wel een heel bizar probleempje, Riem wat losser gespannen en plastiek beschermkappen er af gelaten.
Met als resultaat het geluid is er nog steeds.
Heb nu zelf heel wat ervaring maar hier weet ik toch geen oplossing voor!
Daarbij zou je zweren dat het van de spanrol komt en toch is het niet zo!
Iemand die me soms nog verder kan helpen?
Vrg Hubert
13 jaar
heb je geen sthetosscoop of met lange schroevendraaier tegen je oor en dan op spanrol waterpomp e.d gaan staan
13 jaar
[quote=robby10030]heb je geen sthetosscoop of met lange schroevendraaier tegen je oor en dan op spanrol waterpomp e.d gaan staan[/quote]
Hallo Robby
Is nu toeval of niet ,maar ben gisteren een sthetosscoop gaan bestellen.
wel bedankt voor de sugestie. Ben benieuwd of ik er iets wijzer ga mee worden.
Vrg Hubert
13 jaar
Hallo
Heb gisteren het geluid proberen te lokaliseren met de stethoscoop, maar heb niet echt de juiste plaats gevonden.
Het bevind zich wel duidelijk rond de riem daarom heb ik besloten de riem eens te vervangen door een ander exemplaar.
Dat is dan in totaal twee nieuwe waterpompen twee nieuwe spanrollen en twee nieuwe riemen.
Benieuwd wat het zal opleveren.
Vrg Hubert
13 jaar
Ik weet niet meer hoe de riem van een 205 eruit ziet (is al lang geleden dat ik er één in mijn handen heb gehad), maar mijn zoon heeft bij zijn opeltje het probleem gehad dat er twee soorten riemen waren. Met ronde nokjes en met vierkante nokjes. En de 'tandwielen' waren dus met ronde inkepingen of vierkante inkepingen. Als er dus een verkeerde riem werd aangebracht gaf dit nogal grommerig geluid, en de riem was al snel versleten.
Wellicht......?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar