Hallo,
Ik heb een probleempje met mn peugeot 307 HDI diesel uit 2001
De voorkant maakt een laag zoemend maar hard geluid.
Het is een continu geluid, een harde zoem, zonder geratel of geklapper.
Ik reed eerst op winterbanden en dacht dat het geluid van het profiel af kwam. Heb er toen twee nieuwe voorbanden op gezet. zomerbanden, achter zaten al goede zomerbanden op, maar het geluid bleef.
Aangezien het geluid van rechtsvoor leek te komen, heb ik na wat gegoogled te hebben mijn rechter voorwiellager vervangen, maar tijdens het demonteren van het lager kwam ik er al achter dat ie er nog behoorlijk piekfijn uit zag voor een stuk lager, deze dus voor niets vervangen want het geluid was er nog steeds.
toen na weer wat gegoogled te hebben was ik overtuigd dat het een van de drie lagers (homokineet, steunlager of triode) op mijn aandrijfas moest zijn. Dus de hele aandrijfas maar vervangen, en nog steeds hetzelfde geluid.
daarna nog wat banden verwisseld, maar dat hielp ook niet....
als ik een bocht naar rechts maak, zoals bij een oprit of afrit naar de snelweg is het geluid nagenoeg verdwenen, met het stuur weer rechtdraaien komt het geleidelijk terug. een continu gebrom, best wel luid... zo luid dat ik er niet meer in rijd om de boel niet helemaal te slopen.
het trilt niet echt en het klappert ook niet. Het is ook geen cupping. Als ik de koppeling intrap verandert er niets. Alleen als ik van links naar rechts stuur verdwijnt het en komt het weer terug.
Nu denk ik dat het de aandrijfas, dus homokineet of triode aan de linkerkant kan zijn, of iets in mijn versnellingsbak. Het differentieel bijvoorbeeld. Na goed te luisteren denk ik toch dat het geluid niet van rechts komt, maar meer vanuit het midden. Ik heb de linkerkant even opgekrikt en aan het wiel gedraaid, lager lijkt ok, en de aandrijfas heeft totaal geen speling.
Wie kan mij vertellen of dit in mijn bak zit of daar buiten. Ik dacht zelf dat als het in mijn bak zit het vreemd is dat het geluid in een bocht verdwijnt...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
En hoe is het met de achterwiellagers..?
heb je het stuurhuis al eens onderzocht?
7 jaar
U geeft uw type auto niet / onjuist op , maar neem aan dat het een 307 is . Hoort u niet gewoon de elektropompgroep van de stuurbekrachtiging ? Zit rechts voor .
Hierover is namelijk wel wat bekend bij Peugeot.
Is het geluid ook bij een stationair draaiende motor hoorbaar ?
Plaats anders even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .
Het geluid zit voor en is een beetje afhankelijk van rijsnelheid. begint pas bij 50km/h echt goed hoorbaar te worden. Daarom denk ik niet de elektropompgroep, volgensmij klinkt dit niet zo luid en is dit niet afhankelijk van de rijsnelheid...
Bij stationair of stilstaande auto is niets hoorbaar.
heb de aandrijfas die ik van rechts had naar links verplaatst. Het verlengstuk eraf gehaald en alleen het buitenste deel van de cv joint laten zitten en de rest over gezet. Dat hielp ook niks.
achterwiellagers zijn in orde en stuurkolom is het ook niet.
denk dat het het lager aan de linkerkant van mn bak is waar de aandrijfas de bak in gaat. Aangezien hier druk op komt/af gaat bij sturen en dit rechts niet het geval is door het steunlager dat aan het blok vast zit. Of een ander lager, misschien toch wel rechts, of het differentieel zelf... alleen hoe kom ik hier ooit achter...
7 jaar
[quote=Rene Roolvink]U geeft uw type auto niet / onjuist op , maar neem aan dat het een 307 is . Hoort u niet gewoon de elektropompgroep van de stuurbekrachtiging ? Zit rechts voor .
Hierover is namelijk wel wat bekend bij Peugeot.
Is het geluid ook bij een stationair draaiende motor hoorbaar ?
Plaats anders even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .[/quote]
Type aanduiding aangepast.
Zit het tussenlager van de rechter aandrijfas wel vast ?
En dan bedoel ik niet de 2 boutjes , maar het lager zelf doordat de aanlegdruk te laag is .
Dit is een bekend probleem .
Controleer of er slijtplekken zichtbaar zijn op de opsluitplaat . ( zie tekening )
2 voorste wielen van de grond zetten,auto aanzetten en ALLE versnellingen gebruiken zonder gas geven...dan weet ge onmiddelyk of het diff kapot is...probeer ook by stilstand en 4 wielen op de grond eens aan het stuur te draaien van L naar R en terug en luister of er iets te horen is...2de mannetje is zeer handig daarbij...
7 jaar
het tussenlager zit bij dit type vast met 2 hele lange bouten (nog steeds sleuteltje 11) met aan t eind een haakje die de lager in de passing klemt (trekt) . deze 2 bouten heb ik stevig aangedraaid, denk niet dat dit het probleem is, maar zal ze nog even aanhalen......
voorkant los van de grond en laten draaien ga ik uitproberen, ik laat wel weten wat hier uit komt...
7 jaar
ik heb de voorkant even op blokken hout gezet en in al zn versnellingen laten draaien.
het klonk vrij beroerd, ongeacht welke versnelling. lichtelijk geklapper en gehaper, dat ik niet thuis kon brengen, maar dat waarschijnlijk iets te maken heeft met de stand van de wielen en gezoem/gebrom door elkaar heen.
Maar het meest opvallende was dat mijn linkerwiel vrolijk in de rondte draaide, terwijl mijn rechter wiel zo goed als stil stond. Als ik rechts even meehielp ging ie langzaam draaien, maar viel snel daarna weer stil.
Nou zit er rechts een nieuw wiellager en een nieuwe kardanas met nieuwe lagers op, dus snap wel dat deze wat meer moeite heeft met ronddraaien, maar zo'n groot verschil? en voor ik de wiellager en kardanas heb vervangen was er ook al een gebrom/gezoem dat verdween in een bocht naar rechts, dus denk toch iets met de differentieel....
iemand een idee?
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar