Peugeot 307: geschakelde 12v aanleggen voor trekhaak peugeot 307

Bouwjaar: 2007

ik wil op de stekkerdoos van mijn trekhaak van mijn peugeot 307 sw uit 2007 een geschakelde plus maken wie weet hoe dit moet? want e kan niet zomaar ergens een draad pakken omdat de auto is uitgevoert met een CAN systeem

leon323

Geplaatst door leon323 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Rechstreeks vanaf de accu met een zwevende zekering en geschakeld door een relais. Ben je gescheiden van het licht-systeem en de controles daarop.

leon323 (0), 12 jaar geleden

bedankt voor de reactie , wat voor soort relais moet ik hiervoor gebruiken en hoe sluit ik dit aan?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Relais-keuze wordt mede bepaald door wat er kan en wat je wil.
Als je 60 ampere wilt voeden heb je een ander relais nodig dan 20 ampere.
Bij stromen boven de 20 ampere zou ik ook meer dan 1 kontakt gebruiken in de stekker.

Dit is een normaal relais: http://www.adamscc.nl/catalog/product_in...
Deze is geschikt voor 30 ampere. Door het oogje makkelijk ergens te bevestigen.
Lokale autoshop zal er ook wel wat op voorraad hebben.
30 = stroom via zekering van accu. 87 = uitgang naar trekhaak.
85 =massa. 86 is een plus. Kan via een schakelaar of iets waar alleen stroom op staat met contact aan. B.v. radio.

leon323 (0), 12 jaar geleden

het is om een caravanaccu van stroom te voorzien koelkast zal niet meer zijn dan 150 watt welke draaddikte kan ik hiervoor het beste gebruiken? en het maakt toch niet uit of je een kleine of een grote zekering gebruikt? en hoeveel ampere moet ik hem trouwens afzekeren?

harry4203 (425) PRO, 12 jaar geleden

ik weet het niet 100% zeker, maar als er een origineel aansluitset op zit is ie als het goed is 13plg, en zit er een permanent + en een +draaiende motor op.

leon323 (0), 12 jaar geleden

is wel originele bekabeling maar zit geen geschakelde plus op

antoonio (0), 12 jaar geleden

ik had bij mij 307 hetzelfde probleem. ik heb gewoon een extra draad aan accu gemaakt(zekering ertussen 10amp) deze doorgevoerd naar binnenkant links van het stuur losse schakelaar met controle lampje draad naar achter gebracht onder langs dorpel en achter bij de orginele stekkers aangesloten voor onderweg koelkast van caravan .is niet orgineel maar werkt prima een beetje handy man kan dit zelf

andreetje (0), 12 jaar geleden

Ik heb het bij een Aversie ooit als volgt gemaakt.

Dikke kabel met kabelzekering vanaf accu (ik meen 6 mm2) naar relais van 20 A. Vanaf relais verder onder de auto in een dunne tuinslang naar de achterkant.
De stuurspanning voor het relais heb ik van een draad gepakt in de motorruimte die door het contactslot wordt geschakeld. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen schakelaar gebruiken.

Gebruik een dikke draad, want anders krijg je bij grote stromen zoveel spanningsverlies dat je koelkast het niet doet.
Ik zou geen 20 A via een schakelaartje laten lopen, en ook niet langs de dorpels leiden ivm kortsluiting.

Misschien kun je als extra veiligheid de spanningsinvoer voor je schakelaar vanaf het contactslot halen, zodat de vaste aansluiting in elk geval uitschakelt als de motor niet draait. Daarmee voorkom je een lege accu als je de schakelaar vergeet uit te zetten.

Voor de schakelspanning van het relais is uiteraard geen dikke kabel nodig. Hierin loopt hooguit 0.1 A.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum