beste kenners,
ik heb hier een 206 staan die heel slecht aanslaat, soms als je gas geeft bij het starten dan loopt hij op toeren goed, maar zodra hij stationair moet lopen zakt ie tot 400 toeren en slaat ie af, soms slaat ie helemaal niet aan.stappenmotor en mapsensor zijn vervangen.hij geeft als foutcode in het peugeot menu: 21 sensor absolute inlaatspruitstukdruk en in het eobd menu niks, als ik start geeft ie in de computer wel de toeren aan maar slaat niet aan, temp.sensor geeft ook goed aan.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft deze motor wellicht een egr klep die open blijft staan?
Kun je de waarde van luchtdruk/onderdruk ook aflezen tijdens lopen van de motor? Het kan inderdaad een luchtdruksensor of bedrading probleem zijn....het idee dat de motor verzuipt.
Controleer zo nodig de bedrading in de kabelgoot in de knik achter distr.deksel t.h.v. waterpomp.
Ik denk ook die richting, je kan ook nog de bedrading van de mapsensor gericht doormeten bij twijfel. Ook de stekker controleren, die geeft ook wel eens een probleem door trillingen e.d. dez moet je soms vastzetten met tirep of zo.
Je kan niet EOBD uitlezen omdat het er nog niet op zit. Dit is denk ik een 90pk 8 klepper. Als deze map sensor nog een vacuumslang heeft deze ook controleren.
heeft geen egrklep
auto heeft idd geen egr (en geen eobd), de bedrading achter de distr. heb ik al gecontroleerd.(paar weken geleden daar een draadbreuk gevonden bij een andere 206). de map sensor zit direct in het inlaatspruitstuk, maar ik zal nog een keer extra de bedrading controleren en de stekker, alvast bedankt
ik heb ook eens iets gelijkaardig voorgehad, in mijn geval was de accu de boosdoener
controleer even het laadcircuit en laadspanning en test de accu eens
ik heb de stekkers gecontroleerd en door gemeten, allemaal prima, andere accu geprobeerd maar maakt ook niet uit.het rare is dat hij op toeren eigenlijk prima loopt maar onder de 1500toeren rommelig, dus ga toch maar eens compressie meten, wie weet, ik sluit nu niks meer uit.
Rene bekijk de carter-ontluchting eens .Zit de restriktie er nog in of zuigt hij het carter op vacuum. Er moet een luchtlekkage zijn.
Misschien moet je gewoon eens bij het begin beginnen. Distributie timing,compressie, lektest, klepspeling controle(staan ze niet dicht?) (0.20 en 0.40 mm). Ik heb eens gehad dat het onderste distributietandwiel uitgeslagen was op de spie. Daardoor verkeerde timing.
BTW, de onderdelen die je vervangen hebt, ben je daar zeker van dat het de juiste zijn ? Heb n.l geen goede ervaring met imitatie onderdelen voor motor management sensoren.
PT nieker
Ondanks dat het niet vaak voorkomt bij deze motoren, toch ook een paar keer meegemaakt dat klepspeling van 1 cilinder een end dicht stond, dus controle kan geen kwaad en tis niet veel werk.
Met compressie meten kom je hier niet achter.
ik heb de klepspeling gecontroleerd, 2 inlaten stonden iets te krap en 2 uitlaten ook, heb de distr.riem gecontroleerd die stond idd erg slap, en van tijd af, dus met nieuwe riem optijd gezet maar nog doet ie precies hetzelfde, soms slaat ie aan en blijft ie hoog in toeren lopen, maar zodra hij zakt onder de 1500 toeren dan zakt ie helemaal in en slaat hij af, als je daarna wil starten slaat ie niet aan, dan moet ik echt wachten (15min )voordat ie weer wil aanslaan.
Veel kleine franse motoren starten met een overdosis aan benzine ,dus met luchtlekkage blijft dit wel even draaien maar wel met verhoogt toerental. Bij het terug stellen van het toerental klopt het mengsel niet meer . Open EGR klep geeft vaak een constant te rijk mengsel ,gek genoeg geen afslaan. Groeten.
Ik weet niet of je de livedata van de koelvloeistoftemperatuur kan zien anders zou ik daar eens naar kijken.
Verder eens brandstofdruk meten denk ik.
Kijk ook eens of de 5 volt spanning aankomt op de mapsensor en ik dacht ook temperatuursensor (de groene moet je denk ik hebben)
Een basismeting voor de hoofdmassa kan ook geen kwaad denk ik.
heb de auto redelijk draaiende nu, distr.riem stond 2 tanden verkeerd, maar daarna was het probleem nog niet verholpen.hij slaat nu wel gewoon aan maar slaat meteen weer af, dus heb het stationair wat omhoog gedraaid.niet helemaal de manier maar deze dame heeft niet het geld om verder te zoeken.hij loopt als ie koud is nog wat beroerd maar zodra ie wat warmer is in gaat ie steeds beter lopen.(heb de temp.sensoren vervangen)bedankt voor de hulp, helaas is de auto niet 100% maar wel rijdbaar.
beste kenners,
het laatste probleem met de auto is gevonden, we hadden ook de stappenmotor vervangen (origineel) maar dat had dus ook niet geholpen, maar nu blijkt dat de nieuwe stappen motor niet goed is, hij werkt wel maar de kegel die hem afsluit is te klein dus die valt door het gaatje heen als hij hem af wil sluiten en staat het dus open, helaas de oude stappenmotor al ri prullenbak gedaan dus we kunnen hem niet vergelijken.
de problemen waren dus en de distr.riem niet optijd en een verkeerde nieuwe stappenmotor.
nogmaals bedankt!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar