close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: HDI 2.0 rumoerig rond 1800 RPM

Bouwjaar: 2002

Beste,

Sinds juni 2005 heb ik een 206 HDI 2.0 uit 2002. Deze auto vervangt mijn 306 2.0 HDI uit 1999 met 225K km die een zwaar ongeval in Duitsland helaas niet heeft overleeft (de inzittenden gelukkig wel). De 206 rijdt perfect maar wat opvalt is dat de motor rond de 1800 rpm een wat ratelend en tikkend geluid geeft.
Vooral met een koude motor is het vrij duidelijk te horen, wanneer de motor op bedrijfstemp. is gekomen (koelvloeistof 80gr. olie 90 gr) is het voor het grootste deel weg, maar het blijft een kritisch toerental !!. Zowel stationair als boven dit toerental loopt de auto (redelijk) rustig. Ook trekkracht en verbruik zijn prima in orde.

De 306 had dit verschijnsel met een koude motor ook een beetje maar toch niet zo opvallend als de 206.

Ik lees op dit forum div. berichten over zwavelarme diesel, en de gevolgen voor inpuitventielen en pompen, heeft de 206 hier last van of is het "verschil" tussen de 306 en 206 te wijten aan andere software in de inspuitcomputer ?

De 206 is van 9-2002 en heeft een 2.0 HDI motor van 90PK (gelijk aan de 306). Ik kocht de auto met 70000km, hij heeft nu ruim 94000 gelopen. Ik heb niet het idee dat het "probleem" is toegenomen ofzo.

Mijn garage geeft aan de dat deze geluiden bij een 2.0 hdi wel vaker voorkomen. Ik wil graag weten wat de oorzaak kan zijn en wat er evt aan te doen is.

Geplaatst door

sjors10974 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die poelie's gaan toch wel eens kapot.

flow 0

18 jaar

Ja dat klopt, heb ik met die 306 eens gehad, maar dat klinkt behoorlijk anders (en dan vliegen er ook de nodige metaaldeeltjes rond onder de motorkap :-) )

sjors10974 0

18 jaar

Waarom niet eens een half literje olie in de tank om te proberen.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Tja, waarom niet. Heb inderdaad in div. posts gelezen dat uw advies de oplossing was. Bij gebrek aan SAE30 er een half flesje (ongeveer 250ml) minerale tweetaktolie in gegooid (kon ook prima las ik) dan is het hebben van wat wartburg en trabant wel weer makkelijk, staat er 25 liter in de garage :-).
Ik ben erg benieuwd, maar ik begrijp dat ik er beter iets meer in had kunnen doen....

sjors10974 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.