Nu het weer wat kouder wordt valt mij op dat m'n Peugeot 206 2.0 HDI uit 2002 wat minder goed start. Vanmorgen moest ik 4x starten voordat hij aansloeg. Van m'n vorige peugeot met HDI motor was ik dit niet gewend.
Ik heb begrepen dat bij een direct ingespoten diesel de gloeipluggen van minder belang zijn dan bij een voorkamerdiesel maar er zitten toch wel degelijk gloeipluggen in zo'n HDI, en bij deze temperaturen gaat het voorgloeilampje op het dashboard ook 1 a 2 sec branden bij koude start.
Even het schild van het motorblok afgewipt en eens gekeken waar die pluggen precies zitten. Tot m'n verbazing zag ik dat de pluggen keurig electrisch met elkaar verbonden waren maar verder nergens mee !. Aan een slangetje in de buurt zat wel een zwarte kabel met een oog eraan, vast met een tye wrap. Ik had me al eens lopen afvragen waar die kabel van kon zijn. Antwoord lijkt me duidelijk.
Mijn vraag is nu, waarom zou die aansluiting losgenomen kunnen zijn. De auto is (voor zover ik kan zien) altijd dealer onderhouden geweest. Ik kan hem er natuurlijk wel opzetten maar is er een bekende storing of misschien zelfs modificatie waarom die aansluiting los ligt. Ik heb even geen zin in nare gevolgen als ik hem aansluit. Wel wil ik natuurlijk graag weer een HDI die probleemloos start (ook met kou) Wie heeft er een goed advies ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het kouder wordt heb je bij een diesel voorverwarming van de lucht nodig ook bij di.in mijn jonge jaren zat er in zo'n motor een lonthouder en daar deed je bij vorst een lontje in en dan even slingeren.dus ik denk dat ze bij jou motor gewoon aan gesloten moeten worden.Misschien dacht de vorige eigenaar wel [als ze niet gloeien slijten ze niet].
als die draad niet is aangesloten, gloeit ie ook niet na. iets wat een hdi ook bij wat minder lage temperaturen wel moet doen. dit verklaard waarschijnlijk ook het extra lawaai bij koude motor zoals u reeds eerder schreef.
Ik zou even checken of dat kabeltje wat er los hangt hier zeker op hoort aangesloten te worden. Stel dat dat nu net ergens anders voor is er natuurlijk kans op schade aan het elektrische circuit..
Even meten met een proeflampje terwijl je start.
Ik denk dat de monteur ze vergeten heeft aan te sluiten na een beurt of zo.
mvg,
Hans.
Tja, zal morgen even meten wat erop staat. Als het goed is dus 12 volt totdat het voorgloei relais na een tijdje afschakeld. De draad is op zeker van de pluggen aangezien er dezelfde soort kabeloog aanzit als aan de bedrading tussen de pluggen onderling en de draad qua lengte precies tot de eerste plug komt. Daarnaast is ie ook van behoorlijke dikte (ik ga er vanuit dat die pluggen behoorlijk stroom trekken).
Ik snap dat de pluggen ergens van stroom moeten worden voorzien om te kunnen gloeien, maar waarom zit die draad los ? Vergeten bij een beurt kan ik inkomen maar hij zit keurig netjes met een bindertje aan een andere slang/kabel vast, bindertje is ook afgeknipt en er zit verder niks onder, dat doe je niet zo om bij het sleutelen even een draadje uit de buurt te houden.
Kan er misschien kortsluiting in zo'n gloeiplug zitten dat ze hem (misschien zomers, want tot het wat kouder werd heb ik nergens last van gehad) "tijdelijk" hebben afgekoppeld en bij die dealer nooit meer hebben vastgemaakt. Kan de weerstand wel effe meten maar die zal vrij laag zijn als die dingen aardig stroom trekken, zucht eerst maar eens kijken of ik reserve zekeringen heb liggen....
18 jaar
kan zijn dat een der pluggen defect is en daardoor het gloeilampje zal laten knipperen na voorgloeien, afsluiten betekend alle vier gelijk, dus geen verschil en geen knipperend lampje.
vr.gr.
Je zou kunnen proberen met een accuklem of zo voordat je koud gaat starten met de hand de gloeipluggen eens 10 seconden laten gloeien. Als ie dan goed start is het zeker dat de gloeipluggen aangesloten moeten worden. Rest de vraag of de losse kabel hier dan voor bedoeld is.
Ben er ondertussen achter dat de HDI het voorgloeien pas echt nodig heeft vanaf 0 a -5 graden. en dat klopt ook wel want boven deze temperaturen start ie prima (daarom had ik het dus ook nooit eerder gemerkt) gisteren even m'n multimeter tussen de losse kabel en massa gehangen. Na inschakelen contact een spanning van 10.3 volt. De motor was op dat moment echter NIET koud (had half uurtje daarvoor gelopen). Een paar minuten op contact laten staan (wel eens gelezen dat sommige motoren soms wel minuten blijven nagloeien) maar geen verandering in spanning. Motor gestart, spanning liep op naar 11.3 volt. Motor op temperatuur laten komen maar spanning bleef aanwezig ? De spanning op de accu is overigens een normale 14.4 volt met lopende motor. Dus niet dat de boordspanning opeens te laag is ofzo
Wat doet die spanning op die draad als de motor niet meer zou moeten gloeien ?
Waar zit het voorgloei relais bij een 206 HDI en wat regelt de voorgloeitijd (computer of timer van relais ?) of zit er een sensor in het blok (temp.) en zo ja waar zit deze ? En is het wel een relais of wordt de spanning electronisch geschakeld (dan kan ik me voorstellen dat er bij het ontbreken van belasting spanning op een draad blijft staan)
Ik wil de gloeipluggen best aansluiten maar ik kan me niet voorstellen dat er constant spanning op moet blijven staan
wie heeft er een idee ?
18 jaar
100% mee eens, ik bedoel ook alleen voor dit specifieke geval. mede omda het ook een dikke draad betreft.
Iemand ?
18 jaar
Het aanstuurapp. zit onder de motorkap bij de gloeibougies want er lopen hoge stromen dus de voedingsdraad is kort en dik.en komt rechtstreeks van de accu.De voeding van de aan sturing komt van F24 tenminste in mijn schema vanaf 1998. het voor gloeien wordt geregeld door de computer die daar natuurlijk diverse parameters voor kan gebruiken.
heb je ook gemeten of er misschien bij uitgeschakeld contact okk spanning op die draad staat? misschien blijft het gloeirelais wel hangen. de voorgloeitijd zou bij deze temperaturen ong 0.5 tot 5 sec moeten bedragen.nagloeien doet ie max 60sec, en alleen als de koelvl temp lager is dan 20 graden en het motortoerental lager is dan 2000omw/min.
het gloeirelais zit aan de accubak geschroefd tussen de bak en de rembekrachtiger.
John en Harry, bedankt voor de info. Heb het gloeirelais gevonden. De motor was vanmiddag ook nog helemaal koud, dus even wat meer kunnen meten (niet alleen de motor was koud, de wind ook, handen na tijdje bevroren, sleuteltje valt in motor, op beschermplaat, kan die er weer af mopper de mopper, lekker op straat liggen enzo) maar goed. wat gebeurt is het volgende.
Multimeter tussen massa en draad, contact aan. Op de draad staat dan 12.3 volt maw de accuspanning. na 2 sec klinkt er een klikje uit de relais/zekeringkast (siemens) die tussen accu en voorscherm zit (dit is dus niet het gloeirelais want die gaat gelijk aan na contact, wat dat dan wel is ???). Ongeveer 8 sec na inschakelen contact schakelt het gloeirelais met een duidelijke klik weer af. De spanning op de draad zakt nu van 12.3 naar ongeveer 9.3 volt. Deze spanning blijft staan (als je start loopt ie wat op maar dat lijkt me logisch). Wanneer je het contact afzet blijft blijft de spanning 10 sec op de draad staan, dan valt er in de relais/zekeringkast een relais af (klikje) en daarmee verdwijnt ook de spanning van de draad.
Na het aanzetten van het contact licht het voorgloeilampje op het dashboard ongeveer 1 sec op.
Ik kan me voorstellen dat er door een andere unit iets op deze kabel gemeten wordt (er is toch ook een foutcode in de computer voor glow plugs ? als dat zo is moet ie dat ergens meten) Dat zou voor mij verklaren dat er een spanning op de draad blijft staan. Het lijkt er op dat ik de kabel maar gewoon ga aansluiten, maar ik blijf me toch afvragen waarom ie ooit los is genomen. Daarnaast ben ik ondertussen erg benieuwd wat er allemaal gebeurt, blijkbaar is dat voorgloeien ingewikkelder dan ik dacht.
Ik vond trouwens achter de accu (tussen het voorgloeirelais en de veerpoot) nog een losse plug en stekker. Ze zaten elk in een aparte draadboom. Het ging om 3 draden, rood groen en blauw aan de ene en rood grijs en groen aan de andere. De plug had blauw rubber eromheen en een geel contactblokje net als de stekker. Ze kunnen in elkaar gestoken worden, maar dat heb ik maar gelaten, waarschijnlijk heeft het er niks mee te maken en volgens mij doet alles in de auto het ook, maar toch. (wel benieuwd wat dit nu weer is).
18 jaar
Sjors, bij auto's heb je tegenwoordig niet zoveel aan draadkleuren.Ze zijn haast allemaal genummerd. Het draad nummer begint uit mijn hoofd bij het enkele sterretje dan het nummer dan een dubbel sterretje de rest van de nummers is niet zo belangrijk.Is er geen doe het zelf garage in leiden voor een tientje? kun je dan een halve dag sleutelen.
Nog even wat als het relais stuk is even naar Obdam naast de kwantum daar hebben ze er genoeg.
sjors, meet op die draad is even met een proeflampje i.p.v. een voltmeter, en kijk dan eens of bij lopende motor het lampje dan ook blijft branden. als het gewoon uit gaat, zou ik de gloeipluggen gewoon aansluiten.
Harry,Sjors,als je met een proeflampje wilt meten wordt dat al gauw een autolampje wat dan voor deze specifieke meting nog wel zal gaan maar met de vele elektronica in de auto's is dat toch een te zware belasting daar kunnen die met het blote oog nauwelijks zichtbare transistortjes echt niet meer tegen. Als je geen universeel meter hebt{waar je deze meting ook mee kan doen]koopdan een doorgangs metertje met een led die kosten weinig en belasten het circuit niet.
Harry, ik had het ook alleen maar gemeld om anderen niet op de gedachte te brengen dat je zoiets dan voor van alles kunt gebruiken.John
Vandaag gelukkig even wat meer tijd. Gezien het feit dat de kabel duidelijk de kabel van de gloeipluggen is en de dikte duidelijk op een behoorlijke stroomsterkte wijst zag ik geen probleem in het proeflampje. Ik heb een richtingaanwijzerlampje van 21 watt genomen.
Wanneer het lampje wordt aangesloten gaat het branden zodra het contact wordt aangezet en na ongeveer 8 sec weer uit. (lampje op dashboard licht hooguit 1 sec op). Lampje blijft niet gloeien ofzo, dus de lagere spanning waar ik in de vorige treads melding van maakte zal inderdaad niet meer dan een controlespanning zijn geweest. Motor liep overigens niet.
Ik heb hierna de pluggen aangesloten en voorzichtig getest. De motor startte prima en loopt inderdaad rustiger.
Ik heb de multimeter er nog even bij aangesloten en toen merkte ik het volgende. De spanning blijft veel langer staan dan met stilstaande motor (daar is het 8 sec ofzo) Ik heb de motor laten lopen maar zelfs na ruim 2 minuten stond de accuspanning nog steeds over de pluggen. Harry gaf aan dat ie alleen gloeit onder de 2000 RPM dus voorzichtig een beetje gas gegeven en inderdaad valt de spanning dan af. Dat afvallen geeft overigens een flinke dip in motorloop en de toerenteller valt ook helemaal terug. Wanneer je het gas weer loslaat en het toerental daalt schakelt ook het gloeirelais weer in !!!!
Na nog een keer proberen schakelde de gloeispanning weer af bij een toerental boven de 2000 RPM en bleef hierna ook uit.
Waarschijnlijk zal dit alles wel normaal zijn en de dip die ik zag bij het aan/uit schakelen van de pluggen deed me aan iets anders denken.
De auto is ooit bij een dealer geweest (niet m'n eigen garage) met de klacht dat ie een beetje schokkerig liep bij het wegrijden met koude motor. Waarschijnlijk is het bekend dat je voelt dat de pluggen afgeschakeld worden en dat ie ze daarom maar heeft afgekoppeld. Ik kan me dit als verklaring voorstellen waarom de pluggen losliggen.
Ik snap dat de gloeipluggen een forse stroom trekken en ik kan me voorstellen dat het plotseling schakelen van zo'n hoge stroom een dip/piek geeft in het net van de auto, de spanningsregelaar moet dit immers gladstrijken en hoe je het ook bekijkt zo'n ding heeft een reactietijd.
Ik hoop dat de regeling van de pluggen echter werkt zoals het hoort en er geen onzin gebeurt. Mocht iemand toch nog wat op te merken hebben over het gloei/startverloop dan hoor ik dat graag (en natuurlijk ook als het nu goed is)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar