close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Hokken en bokken bij nat weer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Ik ben in het bezit van een peugoet 206, 1600 xt uit 1999. Het volgende probleem doet zich voor bij vochtig en nat weer. Het toerental blijft schommelen tussen de 800 en 2000 toeren, bij stationair draaien van de motor. Tijdens het rijden hokt en bokt de wagen zo nu en dan en een enkele keer slaat hij af bij het intrappen van de koppeling tijdens het uitrijden.

Het probleem is verdwenen als het weer droog wordt en de motor (denk ik door zijn eigen temperatuur) opgedroogd is. Ik zit zelf te denken aan een elektrische storing maar kan deze niet echt vinden.

De volgende stappen heb ik al ondernomen:
De stappenmotor is gereinigd
Het gasklephuis is gereinigd
Nieuw luchtfilter
Nieuw brandstoffilter
heb er een busje rommel ingegooid om de injectoren te reinigen.
Heb de aarde kabels schoongemaakt en opgeschuurt.
Bougies zijn vervangen voor nieuwe.
Bij de dealer uitgelezen, geen storingen opgeslagen.

Bij lagen temperaturen (zoals de afgelopen weken) rijd de wagen goed tevens rijd hij goed bij droog warm weer.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn.

B.V.D voor de reacties

Rick

Geplaatst door

Rick12 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bougie- en bobinekabel(s) als gecontroleerd? Even in donker bij stationair lopende motor de kabels met een platenspuit nat spuiten en kijken of je ergens vonken ziet. Ook de bobine en verdeelkap natspuiten.



vr.gr. Theo

Theo,

bedankt voor je reactie, maar bij deze motor (TU5J) zitten de kabels en bobine in een blok geintergreerd.

Rick12 0

14 jaar

Mogelijk 2 oorzaken: haal de motorEBE incl. bevestigingsplaat eens los. Onderaan de bevestigingsplaat hangt het dubbelrelais. Kijk of het huis van het dubbelrelais niet gescheurd is. Dit kan gescheurd zijn doordat "ze" de EBE al eens onvoorzichtig losgehad hebben waardoor het dubbelrelais is blijven haken en daardoor gescheurd is.
De grootste kans is, dat er in de kabelgoot achter het distributiedeksel een draad-isolatie doorgeschuurd is in de bocht onderaan net boven de aandrijfas waar goot van verticaal naar horizontaal overgaat. Bij twijfel even de kabel op die plek uit de goot zien te krijgen en met een looplamp o.i.d. controleren.
Zeker bij de wat oudere 206 komt dit vaak/vaker voor.

hans4074 0
badge

14 jaar

Hans,

bedankt voor de tips ga morgen ff kijken of ik iets kan vinden. Zal mijn bevindingen doorgeven.

Rick

Rick12 0

14 jaar

Hans

Heb het dubbele relais bekeken en deze ziet er goed uit. Ook heb ik de kabel bekeken voor zover ik hem uit de goot gekregen heb. Deze ziet er goed uit. Heb niet het tape van de kabelboom gehaald (ga er van uit als het tape niet beschadigd is dat de bedrading ook niet beschadigd is daar deze zo strak ingewikkeld zit dat deze niet tenopzichten van elkaar kunnen schuiven) maar alleen gekeken op de plaatsen waar geen tape bevestigd was en in de kunststof slang.
Ook hier ziet het er goed uit.

Alle zekeringen nagekeken en er in en uitgehaald ( eventuele corrosie??).

Een later ingebouwde cruise control heb ik losgekoppeld van de voeding maar dit helpt ook niet.

Hans of andere heb je nog andere punten waar ik kan kijken.

Rick

Rick12 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.