close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Hoog benzineverbruik

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 U9

Sinds 6 jaar rij ik met volle tevredenheid deze auto. Het benzineverbruik is altijd rond de 1 op 15 tot 16 geweest. Met uitschieters in positieve zin bij warm weer en lange afstanden en in negatieve zin bij het tegenovergestelde.
De km stand is inmiddels 224.000. Recent is de olie ververst en zijn olie-, luchtfilter en bougies vernieuwd.
Remmen zijn op aanlopen gecontroleerd en lopen zoals volgens mij bij alle schijfremmen iets aan.
Net voor de winter zijn er winterbanden opgegaan met de maat 175/70 13. Inderdaad iets groter( 2,3 %) dan de gebruikelijke maat van 145/80. Maar dat kan niet de reden zijn van een verbruik van 1: 11 tot 1: 12 wat ik nu meet. Gisteren weer getankt. Deze tank is niet lek en rij vooral snelweg met een snelheid tussen de 110 en 120 km/h
Trouwens voor de bandenwissel was al opgevallen dat het benzineverbruik was gestegen.
De auto start prima, loopt regelmatig en rookt of walmt niet bij warme motor.
Het motormanagementlampje brandt niet. Enkel bij contact aanzetten maar is direct uit als de motor loopt.
Wat wel opvalt is een witte sludge onder de olievuldop, ook na snelweg ritten. Koppakking??
Verder zijn in december de kleppen gesteld en op twee inlaatkleppen( iets te weinig speling) na stonden ze allemaal goed. Vraag is dus wat er mis kan zijn. Kan het de injector zijn? Versleten? Of een temperatuursensor die defect is of een waarde aangeeft waardoor deze in de koudloopfase blijft draaien.
Is er bovendien een manier om alle functies uit te lezen.
Ben benieuwd naar de reacties.

Geplaatst door

Poeskas (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo voetballer . Houd U rekening met de koude .Je kunt bij twijfel van de injectie even langs een garage gaan en bij warme motor het co gehalte laten meten. stationair maar ook bij 3000 t/min Bij beiden moet het < 0,5 % zijn. Als dit klopt zal de oorzaak in het ongunstige gebruik van de auto liggen aan o.a slappe banden- aanlopende remmen- korte afstanden . De verrijking van deze motoren is bij koude nogal drasties 9% CO bij koude start heb ik vaak gezien. Succes .

Punt 50
badge

14 jaar

Andre,

Zo te lezen rij je veel korte stukjes met de auto, dat kan ook het hogere verbruik verklaren, net zoals de sludge onder de oliedop..

Het ligt ook eraan hoe je het verbruik berekend en of je telkens de zelfde weg en afstand rijd, vele oorzaken waar je niet altijd bij stil staat.

stefan84 0

14 jaar

Even nog een toelichting. De stukjes die ik rij zijn dagelijks ca. 25 km heen en 25 terug.
De motor komt vrij snel op temperatuur dus de thermostaat werkt goed.
De manier waarop ik het benzineverbruik bereken doe ik al jaren op dezelfde manier. Aftanken en dagteller op nul.
Maar ik zal binnenkort eens het CO laten opmeten. Bedankt Punt voor de waarde die je door gaf.

Poeskas 0

14 jaar

Nog even een laatste update. Afgelopen zaterdag naar de garage geweest. Aan de hand van de rookgasanalyse is geconstateerd dat de lambda sonde prima werkt( rond de waarde 1), er geen verhoogde CO waarde is( schommelt tussen 0,3 en 0,4) en er geen valse lucht is te constateren.
Wel is opgevallen dat de laatste tijd het stationair toerental bij zowel koude als warme motor hoger is en dan langzaam terug zakt., maar nog steeds hoger is als anders
Verder is de sensor van de watertemperatuur gecontroleerd. In vergelijking met een nieuwe geeft deze dezelfde waarde. Bij stijging van temperatuur wordt de weerstand minder. Waarden heb ik niet genoteerd.
Kortom een echte oorzaak is nog niet gevonden. Ik kreeg wel het advies om eens een ander gasklephuis te monteren. Dit zou vooral bij een motor onder belasting, boven de 100 km/h te merken zijn. Bij een versleten exemplaar zou hij dan rijker kunnen gaan lopen. Wie heeft er ervaring mee.

Poeskas 0

14 jaar

Laatste update van probleem.
Dit weekend van de sloop een gasklephuis gehaald van een jaar jonger model. Km. stand van die auto was 185.000. Zag er allemaal netjes uit, ik snapte niet dat men zo'n knap wagentje naar de sloop heeft gebracht. Kosten 40 euro, daarnaast een nieuwe temperatuursensor gekocht.
Dit alles dit weekend in gebouwd. Is eigenlijk een fluitje van een cent. Liep in eerste wat hard stationair maar dat bleek aan de gaskabel te liggen, die stond te strak.
Maandag begon de ellende, onderweg naar mijn werk begon het lampje van het motormanagement te knipperen. Vanavond de storingen met een schakelaar uitgelezen. Er kwamen twee storingen uit een 41 en 33 storing. 41 kan ik niet terug vinden in het werkplaatshandboek. 33 wel. Dit is de gaskleppositiesensor. Wie weet wat 41 betekent. Voor de goede orde de allereerste waarde is 12 , hierna 41 , 33 en tot slot 11. Hiermee wordt de diagnose afgesloten.
Ik denk dat ik het oude gasklephuis maar terug plaats.

Poeskas 0

14 jaar

Nog steeds niemand? Of is het probleem al opgelost?

Storingscode 33 is afhankelijk van je injectiesysteem:

Gaskleppositiesensor bij een Bosch Mono-Jetronic A2.2
OF
Sensor absolute druk inlaatspruitstuk (behalve bij Bosch Mono-Jetronic A2.2)

Maar ik ga gewoon uit van het eerste geval.

41 is Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor.

Dit zal wel de reden zijn dat deze mooie auto op de sloop terecht is gekomen.

Ooit in het bezit geweest van een AX 1.1 (zelfde motor, ander injectiesysteem). Liep toen 1:9 dus heb de bougies en de bougiekabels vervangen. Maar wat het meeste hielp was het injectiehuis schoonmaken, was compleet vervuild. Toen ik hem verkocht reed ie 1:18.

pgoddijn 0

14 jaar

Ha Peter, bedankt voor je reactie. Probleem is nog niet opgelost. Het storingslampje blijft regelmatig oplichten. Wel valt op dat bij gasgeven hij oplicht. Nog even een reactie op je tip. Bougies zijn vernieuwd. Bougiekabels niet, wel de kabel van bobine naar verdeler. Die was echt verteerd. Het gasklephuis( van de sloop) heb ik schoongemaakt voor montage). Ik ga er inderdaad van uit dat storing 33 de gaskleppositiesensor is. Storing 41 vind ik een vreemde, aangezien de sensor wel gemonteerd zit, maar niet is aangesloten. Deze opmerking heb al vaker gezien. Wie weet de noodzaak hiervan?

Ik ga dit weekend het oude gasklephuis weer terugplaatsen en zal de bougiekabels en verdeler eens nader onderzoeken.

Wordt vervolgd.

Poeskas 0

14 jaar

De storing 41 is een standaard storing in A2.2 en hoef je je niet druk om te maken. De sensor zit er in en kan gebruikt worden door de dealer voor ontstekingstijdstip.
code 12 is de aanvangscode en 11 de afsluitcode van uitlezen.

hans4074 0
badge

14 jaar

Als ik het goed begrijp komt storing 41 dus altijd voor bij dit type motor . Hoeven we daar geen aandacht aan te besteden.
Bedankt

Poeskas 0

14 jaar

Inmiddels het oude gasklephuis weer terug gezet. De storingen zijn weg. Nu het verbruik nog even afwachten.
Temperatuursensor is namelijk ook vernieuwd. Alleen blijft nu het stationair toerental wat aan de hoge kant.
Als ik de adviezen van anderen opvolg zou na warmdraaien van de motor na loshalen van de accuklem met contact aan, het motormanagement resetten.
Het lijkt te werken tot ik gas geef en vervolgens het toerental weer opklimt.
Och, we blijven zo lekker bezig.

Poeskas 0

14 jaar

Voor iedereen die heeft meegedacht, bedankt. Bij toeval liep ik tegen een knappe 306 aan voor weinig geld en met een onderhoudshistorie en heb ik de 205 aan een handelaar verkocht. Binnenkort rijdt de Peu ergens zijn kilometers in een warm Afrikaans land. Beter dan naar de sloop.
Het enige wat me niet lekker zit is dat ik de reden van het hoge benzineverbruik niet heb kunnen achterhalen.

Poeskas 0

14 jaar

Zonde. maar een leuke 306 is ook leuk en rijdt ook fijn ;-). Hoog benzineverbruik komt toch eigenlijk altijd door het injectiehuis, verstoppingen, luchtinlaten en dergelijke dingen. Hooguit dat er iets niet goed ging in het motortje zelf, maar dat gebeurd eigenlijk bijna nooit, behalve dat de koppakking gewoon niet goed tegen "koud geweld" kan. Motor op temperatuur (80 graden op 20 a 25 minuten) en je kunt trappen wat je wilt ;-).

Geniet van de 306!

pgoddijn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.