Peugeot 306 1.4: Hoog Co%

Bouwjaar: 1993

Peugeot 306 1993 1.4 i KDX motor met Bosch monopoint inj.
Motor geeft stationair en op verhoogd toeren een te hoog CO,
ca 0,9 (afkeur voor APK).

Alle vitale compononenten gecontroleerd, en allemaal goed.
Lamda regelt ook keurig tussen 0,1 en 0,8 volt. Regelsnelheid lijkt mij ook goed.
Variatie in inspuitdruk maakt ook niks uit.
Auto vertoont verder geen enkel probleem, het verbruik is normaal, start goed en loopt netjes.
Het lijkt er op dat de katalysator niet werkt.

robroch

Geplaatst door robroch (0) , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

janh5107 (0) PRO, 21 jaar geleden

hoe zijn HC, O2, Co2 en lamba-waarde?

alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Als de afgegeven spanning van de lambda sonde goed varieert tussen de 100 en 900 milivolt (met een scoop is dit goed zichtbaar te maken ).kun je er van uitgaan dat de regeling goed is.
Je moet nu naar de lambda waarde kijken en het percentage O2 (zuurstof).Als de lambda waarde rond de 1 zit en je hebt nog zuurtsof over,dan kun je er van uitgaan dat de katalysator zeker stuk is!!!

Om CO en HC te verminderen heeft de katalysator namelijk zuurstof nodig.

CO + 02 = CO2
HC + 02 = H20 en CO2

robroch (0), 21 jaar geleden

Uit de viergas test komen de volgende waarden;

HC 180ppm
CO 0,9%
Co2 14,6 %
O2 0,82 % Deze waarden zijn bij verhoogd toerental.
stationair zijn de waarden zo goed als gelijk.

Heb reeds een Katalysator en een Lambda sonde van een occasion geprobeerd, maar was het probleem dus niet.
Ik heb de auto ondertussen met kunstgrepen wel door de APK gekregen, maar het probleem is er nog.

Verder de massa aansluitingen gecontroleerd, en alles aan de computer door gemeten.
Tevens Lambda simulatie gedaan (door verbinden en/of voeden met een 1,5 volt batterij), waaruit blijkt dat het systeem wel degelijk rijk of arm wil regelen.
Storingsgeheugen uitgelezen en gewist, maar niks helpt.
Distributie timing gecontroleerd + Ontstekingstijdstip.

Wie het weet mag het zeggen.

autobalk (0) PRO, 21 jaar geleden

Ik heb een keer gehad bij een 309 met monopoint te hoog
CO Hier was een slechte massa op de EBE Deze verbinding
zat op de rand van het schutbord(een blauwe doorverbind-
stekker) Hier een nieuwe verbinding van gemaakt en het
CO was OK

janh5107 (0) PRO, 21 jaar geleden

blijft over een mechanische oorzaak. HC is aan de hoge kant.
Zou een motor(carterontluchting) /en of brandstofreiniging toepassen en ontstekingsysteem goed kontroleren.
succes.

marcvan1 (0) PRO, 21 jaar geleden

beste,

is de klepspeling al gecontrolleerd?

slecht sluitende kleppen geven ook een te hoog Hc, eventueel cilinderlektest uitvoeren

Peugeot8936 (0), 21 jaar geleden

Hallo een mogelijke oorzaak die ik in de praktijk wel eens tegen kom is verouderde olie voornamelijk bij korte ritten auto's.
Olie verversen en een wereld van verschil.

arjankempeneers (0) PRO, 21 jaar geleden

Controleer nog eens of de voorpijp t.p.v de bevestiging aan het spruitstuk niet gescheurd is. Komt meer voor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum