Beste Oldtimer Jansen,
Afgelopen kerstvakantie (2004) heb ik de auto van mijn vriendin uitelkaar gesleuteld. De auto had wat mankementen die ik heb geprobeerd te repareren. Maar nadat ik klaar was en alles weer had vast gezet liep de auto stationair hoog in toeren.
Nu las ik op het forum dat dit wel eens kon komen als de boordcomputer bij een koude motor word gereset. De auto heeft namelijk meer als een dag zonder accuspanning gestaan.
Ik heb dus de ECU opnieuw bij een warme motor gereset en netjes ingereden. De auto heeft een dag normaal gereden totdat hij weer hoog in toeren ging lopen. Het vreemde is dat wanneer het storingslampje gaat branden de auto weer laag in toeren gaat draaien.(telaag in toeren) Afgelopen zaterdag brande het lampje weer en ben gelijk naar een universele garage gereden om de ECU uit te lezen. Maar helaas werkte of functioneerde dit niet goed. Na dat de monteur dit geprobeert had was het lampje weer uit. (waarschijnlijk de ECU weer gereset) Wel is de uitstoot gemeten van de auto en deze was correct. Het is volgens mij een niet veel voorkomend probleem als ik het forum van jullie zo doorlees :) ik hoop dat u mij kunt helpen.
De volgende dingen heb ik los gehaald:
-verdelerkap vervangen.
-pakking carberateur vervangen(sorry voor eventueel. spellingsfouten)deze ook helemaal gereinigd met diesel.
-pakking kleppendeksel.
-Dikke slang naar kleppendeksel gereinigd was erg vies.(carterontluchtingsslang?)
-Dunne slag 1,5cm doorsnee tussen spruitstuk en lucht invoer.
-Startmotor vervangen.
-massapunt gecontroleerd op versnellingsbak.
-Luchtfilter gereinigd.(was niet vies)
-Stappenmotor gereinigd.
-potentionweerstand gereinigd.
Er is dus behoorlijk wat los geweest en heb alles volgens eigen zeggen weer goed aangesloten.(moteur heeft een fouten kunnen ontdekken)De storing is geen constand terug komend probleem.
Het lamp kan bij zowel koude motor als warme motor aangaan.
Vandaag heb ik de ECU nog een keer gereset en ingereden.
Auto bleef hoog in toeren lopen (lampje was uit)totdat ik de auto uitschakelde en weer in het lampje ging aan en de auto bleef rustig lopen. Een vriend van mij die monteur is zij dat dit wel een de temperatuursensor op de motor kon zijn als deze slecht was kan de computer een storing krijgen.(kan dit?)
Het is nogal een lang verhaal maar ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid verschaft. Alvast bedankt.
M.v.g. Erwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erwin ,ik ben vereerd dat je je regelrecht tot mij richt maar, een forum is om te discusieren over een probleem en ik nodig bij deze dan ook iedereen uit om mee te praten over dit object.
Wat betreft de auto, ik zou hem eens even laten uitlezen bij de dealer, nadat het lampje gebrand heeft dan moet er haast wat uit komen. De temperatuursensor zou kunnen maar dat is een beetje raden.Meting gegevens bij het uitlezen zou hierover duidelijkheid kunnen verschaffen.
Een peugeot 106 uit 1992 met een verdelerkap heeft een bosch injectiesysteem a2.2. Bij deze auto's is het een veel voorkomend probleem dat de smoorklepbanen op het stationaire gebied zover versleten zijn dat de motor niet of niet goed meer loopt. Je schrijft dat je de potentionweerstand gereinigd hebt. deze is eigenlijk niet te reinigen. Deze boutjes zijn geborgt dmv een plastic dopje. Wanneer je deze toch los draaid en de smoorklepbanen zichtbaar hebt kijk dan even of deze ook versleten zijn. Het zijn zwarte koolstofbanen die vooral bij het stat. gebied normaalgesproken versleten zijn. Wanneer je hieraan begint moet je eerst de motor op contact zetten en dan de stekker van de gasklep eraf trekken. op dit moment gaat de stat. stappenmotor terug en op dat moment moet je de stekker van de stappenmotor eraf trekken. Ben je te laat gaat deze weer naar voren.(de motor moet net zover terug zijn dat de gasklep de motor niet meer raakt.) Nu kun de de smoorklepbanendemonteren. anneer alles goed lijkt monteer je deze weer en draai je de boutjes licht aan. Nu druk je de stekker weer op de gasklep. Deze stekker heeft 4 draden van voren bekeken neem je een multimeter en meet je de spanning van de achterste 2 draden deze moet dan na verdraaien zijn 210 mv. dan draai je de boutjes weer vast (let op bij het vast draaien veranderd de spanning al. Precies 210 mv instellen). Dan de stekker op de gasklep en 10 min. de accupool eraf. De accupool erop en dan 10 sec op contact en de auto dan starten. Wanneer de smoorklepbanen goed zijn en de gasklepsensor goed afgesteld dan loopt de auto weer zoals het moet succes.
Bedankt voor de snelle beantwoording,
En inderdaad hoop ik dat uiterraard ook anderen (indien mogelijk) mij kunnen helpen dit probleem op te lossen.
Over het uitlezen bij de dealer zit wat zit in. Bij de garage waar dit geprobeerd is ontbrak volgens mij de kennis of ervaring. Hoewel ik zelf ook meegekeken heb naar de instructies volgens het instuctie boek.
Het klopt ook dat ik die koolstof bannen niet kan reinigen.
Heb ik eigelijk niet bij stil gestaan. Maar bij het los halen kan ik mij herinneren dat de bannen bij het stationair gebied meer versleten waren. Uit het verhaal maak ik op dat het heel erg precies komt hoe de smoorklepbanen worden gemonteerd. Toen ik deze namelijk heb losgehaald zag ik dat er een rubberen ring omzat die deze op zijn plaats hield. Zodoende dacht ik dat dit niet fout kon gaan. Ik zal deze vrijdag weer los maken en het opnieuw proberen....
19 jaar
nooit los maken bij de potentiometer zit niet voor niks geborgt.Hoop voor je dat je dit nog in orde krijgt anders op de sloop een ander injectiehuis halen van hetzelfde type.Nieuw zijn ze nl erg duur,sloop rond de 50 euro incl stappenmotor.
19 jaar
Niet erg slim van mij dus.... maar er is nu geen weg meer terug.
Ik ga het gewoon proberen. Beschik over goede meetapparatuur.
Ik zal hem exact op 210 mv afstellen. Bedankt voor je reactie...
19 jaar
.... eindelijk het heeft even geduurt. Maar het is me eindelijk gelukt... Het afstellen van de potentionmeter was een hele klus.
3 keer opnieuw afgesteld, maar liep naar enige tijd toch weer hoog in toeren. Ten einde raad heb ik hem vandaag laten uitlezen. Hieruit bleek dat de "0 stand" (of zo iets) niet klopte. Dus heb ik de stappenmoter nog eens gecontroleerd. (het enige wat ik nog niet opnieuw had gecontroleerd) Wat bleek... bij het reinigen van de stappenmotor had ik een contact krom gebogen. Heb het weer recht gezet en de potentionmeter opnieuw afgesteld. ECU gereset en hij loopt weer als een zonnetje....
Kei bedankt voor de reacties...
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar