We hebben een Peugeotje 106 uit '94 met een 1.5 dieselmotortje. Geen turbo of common rail, gewoon 8 kleppen en geen TDI, HDI, TDCI, etc. maar gewoon diesel. Sinds deze winter doet ie moeilijk met starten zodra het vriest. Hij slaat direct aan, maar na een paar tellen slaat ie af en niet meer aan. Na een tijdje doorstarten (zo'n anderhalve minuut), waarbij met motortje geen enkel teken van leven vertoont, is de accu uitgeput en houdt het op. Maar als je met startkabels net wat langer kan doorstarten wil die uiteindelijk wel aanslaan (en ook weer een paar keer af, maar uiteindelijk loopt ie).
De man van de ANWB zei 'Valse lucht in het brandstofsysteem', maar dat kan het mi. niet zijn, want zodra de temperatuur weer boven nul is, start ie prima.
Wat ie wel doet als de temperatuur boven nul is: prima starten en lopen, maar na zo'n 500 meter begint ie een beetje te horten/stoten, met blauwe wolkjes uit de uitlaat. Dat duurt een minuut of 5 en dan is het probleem voorbij. En dat doet ie alleen 's winters; 's zomers geen probleem.
Een ander ding is nog dat als ik de bergen in ga en boven de 1500 meter kom hij ook heel slecht gaat lopen en het horten en stoten blauwe (stinkende) wolken uitblaast.
Kan het iets van een automatische choke zijn (zit zoiets op een diesel?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de km stand? Als die erg hoog is en de compressie is niet al te best meer dan krijg je problemen met starten. In de bergen is de luchtdruk minder dus dan wreekt een slechte compressie zich ook. Zijn de kleppen goed gesteld?
Groeten,
Paul
km stand is 305000 en de laatste keer kleppen stellen zal bij iets van 150000 gebeurd zijn. Maar ja, zodra de temperatuur weer een beetje oploopt, loopt ie als een zonnetje. En hij start ook wel als het gevroren heeft, maar na even later slaat ie af en wil niet meer aan. Vanmorgen (na 2.4 graden vorst) is mijn vrouw 50 meter ver gekomen. Daarna sloeg ie abrubt af en heeft ze de accu in ongeveer een minuut leeg gestart, waarbij die geen krimp gaf, zelfs geen klein hikje of wat dan ook.
19 jaar
Toch klepspeling even controleren. Om de 100000 km is het raadzaam om dit te controleren. Controleren is een kleine moeite.
Lucht is ook mogelijk. Hij slaat goed aan en dan zuigt deze lucht aan en slaat af. Wanneer je dit makkelijk wilt contoleren zet je luchtdruk op de tank en kijk je waar de brandstof naar buiten komt.
Het probleem was dus flink wat lucht in het brandstofsysteem door een onvaste slangenklem van de brandstofslang bij het brandstoffilter in combinatie met één defecte gloeibougie.
De defecte gloeibougie zat dik onder de olie-achtige drab, dus ik heb ter controle een werkende gloeibougie bekeken en daar zat, behalve op het gloeiende uiteinde, ook olieachtige drab op. Ik denk dat het motortje na 307.000km op zijn laatste benen loopt.
19 jaar
als hij altijd goed onderhouden is en je hem altijd eerst op bedrijfs temp. hebt laten komen voordat je veel gas gaf, zou hij nog niet aan zijn einde mogen zijn hoor! dr zou nog minstens een ton bij kunnen!
start hij nu wel weer gelijk bij vorst?
grt t.
18 jaar
Vorig jaar winter bleek dat één gloeibougie kapot was. Na die vervangen te hebben startte de motor wel beter maar het was nog niet best. De andere gloeibougies waren ook zwart en er zat zwarte vettige drab op. We zagen er geen brood meer in en hebben toen een Renault Kangoo gekocht (met veeel meer ruimte en airco) en de Peugeot is naar Polen geëxporteerd.
Ik hoop dat hij nu dus start bij vorst want daar hebben ze in Polen genoeg van.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar