Goedendag!
Ik heb een paar vraagjes waar iemand misschien antwoord op heeft, eerst het probleem:
Mijn Peugeot (100.000km) verbruikt zeer veel olie, ik rij de pijlstok droog in iets meer dan 500km.
Hiervoor ben ik al 4x naar de garage geweest, elke keer is het klepdeksel of het klepdekselseal vervangen. De katalysator heeft het ook al een keer begeven. Ik begrijp dat die 1.2VTi Puretech motortjes veel olie lusten, maar dit lijkt me veel teveel.
Hij lekt verder niet uitwendig, althans ik vind geen leksporen op het blok en op de parkeerplaats. Ook de koelvloeistof lijkt in orde, lastig te zeggen het is al bruinig van kleur, maar er drijft geen olie op. De vuldop zelf is mooi schoon: geen smurrie.
Natuurlijk ga ik terug naar de garage, maar het lijkt dat ze het niet kunnen of willen vinden (garantie).
Mijn vragen: hoeveel olie geeft een volle t/m lege pijlstok aan in deze motor? Zijn er andere mogelijkheden om te zien waar de olie heen vloeit? Witte rook oid?
Er is ooit een terugroep actie geweest ivm speling op de krukas: zou ik een dergelijk model kunnen hebben? De Peugeot (niet waar ik hem gekocht heb) dealer zegt namelijk dat er geen interne terugroep acties bekend zijn.
Dank voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het nog garantie is dan moet je wat beslister gaan optreden.
Dat de katalysator gesneuveld is geeft te denken, dat kan komen door overmatig olie gebruiken.
Dat een klepdeksel 1 keer lekt zou kunnen.
Maar kennelijk kan men het lek niet dichten - geeft te denken wat de kwaliteit is bij deze garage.
Is deze verkoper een dealer of een algemene garage of een handelaar?
Heeft de verkoper al een nieuw klepdeksel gemonteerd? Want repareren lukt kennelijk volgens eigen zeggen niet zo goed.
Meld je klacht schriftelijk en eis een afdoende oplossing van het probleem binnen een afzienbare tijd.
Wil of kan men de klacht niet binnen die tijd oplossen dan zou ik ontbinding van het koopcontract eisen.
Vooir dat laatste heb je waarschijnlijk juridische hulp nodig.
Lid van de ANWB? Bel dan de juridische dienst.
Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...
Voor terugroepacties kun je de RDW raadplegen met je kenteken.
De acties worden bijgehouden sinds eind 2012.
Bedankt voor je snelle reactie oldford! Het is een officiële (grote) dealer van een ander Frans merk :-) Het plan was om volgende week bij Peugeot een garantie check plus algehele check door te laten voeren en met die papieren in de hand terug te gaan. Alleen merkte ik net aan de pijlstok dat deze nagenoeg droog staat. Ons probleem is het bekende kastje en de muur "zo mevrouw rijdt u er maar weer fijn mee".
We stappen nu over op schriftelijke communicatie met de dealer die hem ons verkocht heeft, zodat het maar op papier staat.
Laat nog wel weten wat de afloop is.
5 jaar
De acties tot nu toe:
- klepdeksel is voor een nieuw exemplaar vervangen + flush.
- 1000km gereden > motor service lampje
- klepdeksel seal nog een keer vervangen, nadat het blok helemaal onder de olie zat.
- 1000km gereden > motor service lampje
- Katalysater + bougies vervangen.
- 500km gereden > nagenoeg droge peilstok.
Zelf 2 metingen verricht:
Volle peilstok tot minimum peilstok -> 506km!
De motor bokt ook enigszins bij optrekken en lijkt op de snelweg niet lekker te lopen. Heb helaas geen vergelijk materiaal.
RDW registreert naar mijn idee alleen terugroepacties die betrekking hebben op de veiligheid? Daar zijn er geen van voor dit model.
5 jaar
Tja, het verhaal is wat minder zwart wit dan uit je eerste post blijkt.
Juridisch gezien heeft de verkoper wel geprobeerd iets aan het probleem te doen.
Of de 1e keer nu dat klepdeksel lek was, valt bijna niet meer te bewijzen. Zat het blok toen ook onder de olie?
De 2e keer lekte er dus overduidelijk iets, vandaar dat de klepdekselpakking (opnieuw?) is vervangen.
De motor service lamp zal wel aangegeven hebben dat de katalysator gesneuveld was.
Die is dan ook vervangen en de bougies ook (in de hoop dat dat de oorzaak van het defect raken van de katalysator was).
Blijft nu dus over het hoge olieverbruik.
Geef je klachten duidelijk aan bij de Peugeot dealer. Vermeldt ook dat niet lekker willen optrekken.
Laat ook controleren of er een originele katalysator is gebruikt en niet een goedkope aftermarket.
Die aftermarket katalysatoren staan bekend om het feit dat ze binnen het jaar alweer defect zijn.
De 1ste keer zat het blok niet zo erg onder de olie als de eerste keer, maar zou kunnen dat het achter het blok lekte. Toen wisten ze eigenlijk het probleem niet te tackelen en hebben ze bij een specialist (?) de boel laten flushen.
Nog voordat ik terug moest komen voor oliepeil controle ging het motor controle lampje aan, idd een storing duidend op de Kat die lek was. Drie keer mee terug geweest (pendelen stationair toerental en 3x gezeurd dat de Kat lek was) en pas bij de 4de keer de kat vervangen 'omdat hij lek was!'.
Goeie van die aftermarket, laat ik checken.
5 jaar
Het probleem met scheuren van de katalysator komt idd voor bij 208. Een goedkope oplossing is het lassen van de scheur echter bestaat de kans dat de kat ergens anders gaat scheuren. Bij montage van een nieuwe, originele kat, zoals Peugeot ook voorschrijft in hun bericht hierover, zit er een gewijzigde bevestiging aan de onderzijde van het katalysator deel, waardoor de spanning door warmte en afkoelen in het materiaal beter opgevangen wordt. Voor wat betreft het olieverbruik......voor een eventuele coulance regeling vanuit de importeur zal er eerst een voorgeschreven olieverbruiks meting uitgevoerd moeten worden. Hoe exact de procedure in elkaar zit, zowel over de verbuiksmeting en eventuele coulance kan de/een dealer u vertellen.
Captainfs,
Ik zou er klaar mee zijn.
Aangetekende brief sturen met de genoemde gebreken.
Een redelijke termijn aangeven waar binnen dat gerepareerd moet worden.
Zo niet,auto inleveren,geld terug.
Dit is een bodemloze put.
Hier moet een nieuwe motor in.
5 jaar
Bedankt voor de vele reacties! Ondertussen ligt de brief bij de dealer. Ik moest toch echt nog een stuk rijden en ze hebben, naar mijn idee, nu veel teveel olie bijgevuld.
Het is even afwachten wat hun volgende actie wordt, de Bovag is ook ingeschakeld.
Intussen (ik hou niet van stilzitten) maak ik elke 100-200km fotos van de peilstok en de km stand bij koude motor met een meetlatje ernaast. Om maar bewijs te verzamelen.
Wordt vervolgd!
5 jaar
Captainfs, we zijn inmiddels 3 en halve maand verder, hoe is dit verhaal afgelopen?
Het lijkt namelijk exact het verhaal van mijn 208, dus ben wel even benieuwd aangezien ik nu in onderhandeling met de dealer ben.
Hoor graag van je!
5 jaar
Sorry ik wilde zeker nog een reactie plaatsen. Bij deze.
De auto was gekocht bij een Renault dealer. Ik heb een zogenaamde onafhankelijke ‘einde garantie check’ bij de Peugeot Dealer laten doen.
Daar kwam uit dat de software van alle systemen versie 1.0 had. Bijkomende klacht was het heel bokkig optrekken. Mogelijkerwijs kon een update dat verhelpen, dat was helaas niet het geval.
Er is tevens een fatsoenlijke oliecheck uitegevoerd volgens standaard protocol: alles eruit, nieuw filter erin, afgemeten hoeveelheid juiste type olie erin.
Het gekke is dat het lijkt dat de Peugeot nu geen olie meer verbruikt. Ik ben nu 2000km verder, maar de pijlstok staat exact zoals ik hem na de laatste actie terug kreeg. Iemand zei voor de grap laatst dat de motormanagement firmware een ‘stops oil leak’ fix had, maar dat lijkt echt zo te zijn :-)
Hij rijdt nog steeds erg bokkig, olieverbruik lijkt nu nihil, ik vermoed dat het filter of de vorige olie niet goed was/waren. Hiervoor was het verbruik echt gigantisch: na 800km een droge pijlstok.
5 jaar
Kun je wat nader in gaan op dat bokken? Kun je "bokken" nader/anders omschrijven?
Hoe gebeurt dat? Bij warme of koude motor? Maakt het verschil of je langzaam of snel optrekt?
Gaat er nu nog een storingslamp branden?
Wat is er gedaan om de oorzaak van dat bokken te vinden en te verhelpen?
Primair probleem was het hoge olieverbruik met bijkomende motor service lampje en "ga naar de garage" melding. Dat lijkt nu opgelost, ik moet nog terug naar de garage voor de tweede meting. Aangezien het pijl niet lijkt gezakt, heb ik hier nog niet echt haast mee gemaakt.
Heb een screenshot bij geplaatst met van onder naar boven: na bijvullen, na 500km en na 800km de bovenste pijlstok. Dit was voor de software update en voor het 'officiele' olie verbruiks protocol.
5 jaar
@oldford: er zijn geen storingen meer geweest. Het bokken is bij koude en warme motor. Meerdere monteurs hebben in de wagen gereden, maar konden niks vreemds ontdekken. Doe het zelf nu maar af als slecht rijgedrag van mijzelf :) m’n vrouw klaagt er ook over trouwens.
Lijkt alsof het blok los in de motorruimte ligt, maar ik zie verder niks aan de motorsteunen/ophangrubbers: je hoort hem ook klapperen (bokken) en het gebeurt alleen in de eerste versnelling bij optrekken, ergens tussen de 1200-1800 toeren. Het is ook niet altijd, ben nu geneigd de koppeling meer te laten slippen in z'n 1 en meer toeren te maken. Dan komt het bijna niet meer voor.
Heb ik-weet-niet-hoeveel benzine auto's gehad, maar dit nog niet eerder gehad. Zag op diverse fora ook berichten over bokkig rijden van de 208 met 1.2VTi. Google geeft genoeg resultaten in ieder geval. Ben dus niet de enige.
5 jaar
Nog een follow up: Inmiddels heeft de auto een grote beurt gehad bij de echt Peugeot Dealer. Daar viel op dat er her en der olie lekte aan het blok, dat is verholpen. Daarna 2000km gereden en de pijlstok is weer half-vol :-)
Nu met 120.000km op de teller, overwegen we hem gewoon op te rijden en nooit meer om te kijken.
4 jaar
Ik heb dezelfde klachten met mijn 208 1.0, 2014, olieverbruik rond de 100000km, carter ventilatie raakt verstopt, na reiniging bij olie wissel 8000 km zonder problemen gereden daarna begon het weer.... vervolgens ging vmotormanagement lampje branden, uitlezen foutmelding bleek katalysator "defect" te zijn. Merk qua gebruik niets, geen vermogen verlies, extra benzine verbruik of stotteren, auto rijdt al een maand verder prima. Word vervolgd..
4 jaar
Inmiddels heb ik me erbij neergelegd: het verbruik is absurd hoog voor een 'moderne' auto, maar kennelijk is dat iets van die bewuste PSA motor. De huidige Peugeot garage zegt het probleem niet te herkennen, maar je hoeft maar een Google te doen naar "Peugeot 208 1.2 vti olieverbruik" en de beerput gaat los.
Op Amazon koop ik tegenwoordig de voorgeschreven Total Quartz 5W30 in 5L ton voor 21 euro en voor de korte ritjes hou ik het daar wel even mee uit.
4 jaar
Ik heb ook Peugeot Nederland aangeschreven, vinden het vervelend, verwijzen mij naar de Peugeot dealer, deze zegt nog nooit van deze problemen te hebben gehoord bij dit model... dit geloof ik niet. Het heeft allemaal te maken met de extreme milieu eisen waaraan deze motoren moeten voldoen.
4 jaar
Bedoel je deze olie?
Total Quartz INEO ECS 5W-30, 5 Liter https://www.amazon.de/dp/B00D5V9AHA/ref=...
Het moet Acea C2 zijn
4 jaar
Dat is het probleem: iedereen wijst in het rondte, ook al is de auto keurig dealer onderhouden.
Er is met dat jaartal 208 ook nog een probleem met de navigatieL het touchscreen registreert willekeurige touches. Kosten nieuw display ergens 500 euro, maar weten op te lossen met een stukje karton in een hoekje drukken. Ook geen garantie. Peugeot zegt zich allemaal niet te herkennen in het olieverbruik en de productiefout met het navi-display, "maar biedt graag een alternatief aan". Mijn leidinggevende thuis wil nooit meer een PSA auto en heeft dat heel duidelijk in de showroom laten blijken :-)
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar