👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Deze Peu met 222.000 km op te teller had vorig jaar nog een verbruik tussen de 1 op 16 en 1 op 18. Maar de laatste tijd haal ik nog geen 1 op 14. Opvallend is dat af en toe het iets verhoogde toerental. Bij de garage uitlaatgasmeting uitgevoerd en de eerste meting bracht geen afwijkende waarden. Heb de waarden niet meer paraat, sorry.. Stationair normaal. Na uitzetten en opnieuw starten liep het toerental ineens op en waren de waarden afwijkend.
Thuis de nullastregelklep schoongemaakt, was wat vervuild. ECU gereset en even leek het goed, maar na verloop van tijd is het weer hetzelfde.
Inmiddels wat gegoogeld en lees wat over MAP sensor. Ik begrijp dat deze de luchtdruk in het inlaatspruitstuk meet, maar kan deze vervuild raken of verstopt raken? Ga er van uit dat bij een defect dit wordt gesignaleerd en dat het motormanagementlampje dan gaat branden. Kan deze sensor zonder defect te raken een hoger benzineverbruik veroorzaken en zorgen voor een hoger stationair toerental( af en toe). Aan de sensor valt volgens bij weinig schoon te maken anders dan het slangetje.
Bougies, luchtfilter zijn vernieuwd. Start prima verder. Nu ik dit zo intik besef ik dat bij gas loslaten en daarna weer gas geef de motor lichtjes schokt.
In ieder geval ga ik verder zoeken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zoeken naar valse lucht bij het inlaatspruitstuk. Dat kan beide symptomen verklaren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar