Peugeot 306 : hoog toerental - defecte toerenteller - defecte EBE ??

Het betreft een peugeot 306 XR (1.4 bezine) uit april 1997.

Bij het starten gaat het stationair toerental direct tot 2200 tpm. en(toerenteller is nu echter helemaal uitgevallen). Dit gebeurde op willekeurige momenten, zowel bij koude als warme motor, bij stationair draaien en tijdens het rijden (als je dan gas terug wilde nemen bleef de auto gewoon door rijden).

In eerste instantie heeft de garage de stappenmotor vervangen, echter zonder resultaat. Daarnaast te horen gekregen dat ze alles hebben doorgemeten(temp.sensor ed.) Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat de EBE de stappenmotot niet meer aanstuurt. M.a.w. de EBE moet vervangen worden. Waarschijnlijk heeft de bobine een deel van de computer verwoest.

Het probleem is eigenlijk al diverse keren de revu gepasseerd op dit forum. Alleen een duidelijk antwoord/ of ervaring heb ik nog niet weten te achterhalen.

Omdat vervangen van de EBE redelijk kostbaar is, is mijn vraag:

Wie heeft uiteindelijk ook een EBE vervangen en heeft het wat opgeleverd op langer termijn? Komen de problemen na verloop van tijd niet terug?

Want het gevolg van een probleem (een opgeblazen EBE) wordt nu vervangen, maar de oorzaak (wellicht piekspanning Bobine) is nog niet gevonden.

Bobine lijken naar behoren te werken volgens een andere monteur. Geadviseerd om deze ook te vervangen.

Wie kan mij zijn ervaringen vertellen hierover?

esteban

Geplaatst door esteban (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

dupl-u-19147-5dd148c55e4af+bert vos (0) PRO, 18 jaar geleden

steven. indien je de e.b.e. gaat vern. moet je de bobine ook vern. in de bobine ontstaan inwendige piek spanningen. heb dit zelf eens mee gemaakt.kon dus 2x e.b.e. vern.er zijn bedrijven die e.b.e. kunnen rep. adres. op werk. indien intresse hoor ik het wel. groet. bv

esteban (0), 18 jaar geleden

Bert,

Ik heb wel interesse naar die adressen. Maar ik vrees dat ik hem toch in z'n geheel moet vervangen.

Bijkomend probleem is dat de meter van de toerenteller nu ook in z'n geheel niet meer reageert. (voorheen zag je bij het hoge toerental van de motot de meter regelmatig explosief uitslaan)

De garage zegt dat EBE deels verwoest is door de bobine (van merk Sagem) en dat ze een deel van de computer daardoor niet meer kunnen uitlezen (loopt vast?)

In dit forum is trouwens al eens eerder geopperd om deze sowieso te vervangen door een bobine van Elektrofil.

Heb je na het vervangen van de EBE en bobinie nog problemen gehad?

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Steven bij een goede sloper haal je er een voor 1/3 van de prijs en misschien heeft hij ook die andere bobine wel.

esteban (0), 18 jaar geleden


Probleem is echter wel dat deze auto over een startcode beschikt. Deze zit schijnbaar 'ingebakken' in de EBE.

Volgens de garage dient de vervangende EBE (magneti Marelli) naast hetzelfde nummer ook te zijn voorzien van de originele startcode.

Daarnaast is het de vraag of er niet meer vervangen moet worden, zoals bijvoorbeeld ook contactsleutel etc. omdat de vervangende EBE de originele niet kan herkennen ivm beveiliging ofzo.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Steven ik denk dat er voor de 306 ook nog EBE's waren zonder startcode.

dupl-u-19147-5dd148c55e4af+bert vos (0) PRO, 18 jaar geleden

steven. na het vern. vande onderdelen zijn er geen problemen meer geweest. adress zoek ik nog op [vergeten] dus dat hoor je nog. groet bv

dupl-u-19147-5dd148c55e4af+bert vos (0) PRO, 18 jaar geleden

steven. zie www.actronics.nl. heb er zelf geen ervaring mee. collega bedrijven zijn wel positief.doe er je voordeel mee. suc6.
groet. bv

esteban (0), 18 jaar geleden

Heren,

Ik heb de EBE opgestuurd naar ACtronics om te laten repareren.
Afgelopen vrijdag hebben ze deze netjes teruggestuurd.

Maar toen ik hem zaterdag erin heb gezet, weer precies dezelfde problemen. (uiteraard wel eerst de bobine en hoofdrelais vervangen)

Uiteindelijk vandaag een test exemplaar van hun opgestuurd gekregen (complimenten voor de service) om uit te sluiten dat het aan de EBE ligt.

Conclusie: het ligt niet aan de EBE !!! Er is dus meer aan de hand. De stappenmotor en toerenteller functioneren nog steeds niet.

Heeft iemand nog andere tips?

Vandaag heb ik in ieder geval alweer een nieuwe stappenmotor bestelt (aangezien de oude stappenmotor door de garage weer was teruggezet, omdat een nieuwe ook geen resultaat opleverde)

Oja, Bert nog bedankt voor de tip van Actronics (scheelde me weer ruim 500,- euro in vergelijking tot een nieuwe EBE + kosten inbouw door garage (peugeot dealer!) a 900,- euro)





esteban (0), 18 jaar geleden

Bij de garage geweest vandaag om EBE te laten uitlezen.

Kunnen ze weer niet in de computer komen. Zelfs de test EBE die is opgestuurd door ACtronincs (die toch 100% goed zou moet zijn) kunnen ze niet uitlezen.

Kan het misschien zo zijn dat een andere storing in de auto dit veroorzaakt? (naast de problemen van het hoge toerental en toerenteller)

Ik heb momenteel de stappenmotor tijdelijk vervangen door een vaste plunjer (die als dummy fungeert) deze laat net genoeg lucht door om de otot geen al te hoog toerental te laten draaien.

Is tijdelijke oplossing, auto rijdt 'goed' zo, geen hoog toerental stationair en tijdens rijden.

Alleen kan dit op langere termijn geen schade aanrichten????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum