Peugeot 306 : Houdt in/schokt/slaat af

Mijn Peugeot 306 XR 1.4 uit 1995 kent de volgende problemen:

Hij slaat bij een koude motor direct na het starten weer af. Ik moet erg veel gas bijgeven om em aan de praat te te houden. Als ie eenmaal aan is heeft ie eerst totaal geen vermogen. Daarna komt ie een beetje op gang maar schokt ie heel erg en houdt telkens in.

Pas na een kilometer of 10, als de motor een beetje warm is, dan doet ie het gewoon normaal en merk ik er weinig van.

Nadat ik laatst ongeveer 200 km had gereden maakte de auto wel een heel raar geluid toen ik em stationair liet draaien. Een beetje een ratelend geluid. Ik heb onder de motorkap gekeken en het geluid leek van de linkerkant te komen.

Mijn auto heeft dit probleem nu al ongeveer 4 maanden, maar het wordt steeds erger. Hij is er al voor naar de Peugeot-dealer geweest. Zij hebben em uitgelezen en gereset, maar dat heeft niets geholpen. Ik ben er bang voor dat ie er binnenkort ineens mee ophoudt.

Ik hoor ook vaak mensen zeggen dat het een bekend Peugeot probleem is, maar niemand kan me vertellen waar het aan ligt.

Heeft iemand misschien enig idee? Zijn er bepaalde dingen die ik misschien zelf als leek kan checken? Deze week krijgt ie ook APK-keuring en een grote beurt, maar als ze het bij Peugeot al niet kunnen vinden lijkt het me sterk dat ze het daar (bij Kwik-Fit) wel gaan vinden. Is er iets dat ik kan zeggen om deze mensen in de juiste richting te laten kijken?

Schapie10797

Geplaatst door Schapie10797 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

dpbrom (0), 18 jaar geleden

Wanneer is de klepspeling van deze auto het laatst gecontroleerd?

Hoor je een continu raterlend / tikked geluid direct na het starten en houd dit aan, zelf wanneer de motor warm is?
Dan zou de klepspeling wel eens roet in het eten kunnen gooien

M.v.g.

Daniel

Schapie10797 (0), 18 jaar geleden

Vandaag kreeg ik te horen dat de katalysator gescheurd is. Die moet worden vervangen. Zou het probleem daar iets mee te maken kunnen hebben?

Verder moest er ook een nieuwe remslang op omdat er achter iets niet helemaal ok was met de remmen.

Ik heb geen idee wanneer de klepspeling voor het laatst is gecontroleerd. Gebeurt zoiets normaal gesproken bij een grote beurt? Overigens hoor ik niet continu een raar geluid, dat is alleen af en toe.

dpbrom (0), 18 jaar geleden

Ja, de klepspeling wordt normaliter eens in de zoveel tijd gecontroleerd tijdens een beurtje.

Ik denk niet dat de gescheurde katalysator het probeem kan zijn, omdat zover ik weet een slechte werking van de katalysator alleen invloed heeft op een OBD-2 (OBD-2 = onboard diagnose versie 2) auto. Deze standaard die oa. de werking van de katalysator controleerd geld pas voor auto's vanaf 2001 of 2003.

De remslang heeft zeker geen invloed.

Het probleem lijkt mij voor een groot deel temperatuur afhankelijk, dus wanneer de motor opgewarmd is is het probleem minder of zelfs weg. De onderstaande hoofdfuncties van de motor worden o.a. beinvloed door de temperatuur:
-ademhaling (klepspeling)
-ontsteking (motormanagement, bougies, kabels, enz)
-inspuiting (motormanagement, stappenmotor, enz)

Zo'n beetje alles dus.

Ik hoop dat je er uit komt.

M.v.g. Daniel


Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum