hallo problem solvers :)!,
Ik heb een vraagje over mijn 306 1.4 XR uit 1996....
Na 4 jaar te hebben stilgestaan in een schuur met maar 80.000 kilometer erop, hebbik deze auto van mijn tante over genomen.
Nu kwamen wij erachter dat er met het starten en laten draaien heel veel olie in de koelvloeistof reservoir zat (dikkige bruine drap).
Dus denken wij dat de koppakking kapot is.
....maar ik vond ook nog dingen hier op dit "forum" over een warmtewisselaar die kapot kan zijn???.
Kan dit alleen maar de koppakking zijn of nog anderen veel voorkomende dingen?
alvast bedankt voor julie reacties....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
We hebben hem helemaal leeg laten lopen en nieuwe blauwe koelvloestof erin gedaan, na een tijdje te laten draaien zat hij weer helemaal vol met die bruine drap in "blauwe koelvloeistof??". ook was het niveau van de motor olie die we bij hadden gevult zo goed als weg...
Er zouden inwendig nog scheuren in de kop of het blok kunnen zitten, maar de sporen bij de pakking lijken mij duidelijk genoeg!
Vergeet niet de kop te vlakken indien dit bij dit type mag/moet en bestel WEL de juiste dikte koppakking.
18 jaar
Kelvin
de koelvloestof van vele franse auto's is bruingkleurd
ik zou om te beginnen het koelsysteem leeg laten lopen en daarna goed doorspoelen en opnieuw vullen en dan er eens mee rijden en controleren of er nog olie in het koelsysteem terecht komt. kijk ook gelijk of hij geen lucht blaast in het expansie vat.
succes jan
Indien je de koelvloeistof ververst wanneer deze heel vies is, zal de nieuwe koelvloeistof ook eerst weer vies worden. Wellicht is het beter om dan eerst maar eens een paar keer met gewoon water en reiniger het systeem te spoelen en te reinigen.
Indien je oliepeil idd ZOOOOOO snel daalt, lijkt het niet best....
Maar houd er wel rekening mee dat je altijd een tijdje moet wachten met oliepeilen na het afzetten van je motor..?
18 jaar
Ja we hebben even gewacht tot de volgende dag en het olie peil was nog steeds laag (leeg).
We hebben ondertussen de koppakking eraf gehaald en we concludeerden dat er een beetje roestplekken zaten tussen de koelkanalen en olie kanalen...waarschijnlijk na 4 jaar stil te hebben gestaan en bij het starten ineens warm worden dat hij is gaan lekken...
Bij het eraf halen zat er ook een beetje waterige vloeistof op die plekken.
Echt kapotten stukken bij de pakking of "stroom plekken naar de koel kanalen" hebben we niet kunnen vinden.
Maar zijn er eigenlijk nog meer plekken waar je eventueel lekkage kan hebben van olie naar koelvloeistof???
alvast bedankt voor jullie reacties!
18 jaar
Het was niet nodig om de kop te vlakken dus we hebben de kop er weer op gezet. Alleen nu hebben we een probleem ...
Hoe stel je je kleppen af op een jiuste manier en op welke volgorde, heeft iemand een kleine beschrijving?
18 jaar
de kleppen stel je als volgt
cilinder 1 tuimelen cilinder 4 stellen
cilinder 3 tuimelen 2 stellen
cilinder 4 tuimelen 1 stellen
cilinder 2 tuimelen 3 stellen
(tuimelen wordt bedoelt punt dat de uilaat dicht gaat en de inlaat open)
inlaat speling 0.20
uilaat speling 0.40 beiden in koude toestand
succes jan
jongens bedankt voor al jullie help!!
De kop zit er op en de kleppen zijn afgesteld, bij nader onderzoek ook geen olie meer in de koelvloeistof!!!
Dus super bedankt voor de klep afstelling gegevens!!
Alleen hebbik nog een vraagje....Ik had op het forum al gezocht over dat tikkend geluid dat bij de kleppen vandaan komt maar zag verschillende antwoorden.
Ik heb ook zon tikkend geluid, meer gas sneller tikken echt zon kleppen tik geluidje, ligt dit aan de afstelling ervan of misschien aan iets anders?
alvast bedankt voor jullie reacties!
18 jaar
heb je de kleppen wel goed gesteld en niet te los want dan tikken ze ook.
groetjes jan.
Ik heb voor de zekerheid nog even alles na gemeten en er stonden een paar te ruim naar mijn inzien...
En het tikken is nu een stuk minder (je hoort de kleppen nog ratelen maar dat voorkom je niet denkik), je moet echt goed en precies het kantelpunt hebben en de juiste opening want volgens mij luister het echt nauw met meten.
In iedergeval bedankt voor jullie tips het heeft goed geholpen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar