Peugeot 306 : Trekhaak

Beste mensen,

Ik heb weer eens wat. Mijn auto (306) heeft zo'n trekhaak waarvan je de kogel af kunt nemen. Je moet daarvoor aan een knop draaien en dan kun je 'm in de kofferbak leggen.
Deze knop liep wat stroef, dus ik gebruikte voor de demontage van de trekhaak altijd een bahcootje. Afeglopen weekend ging dat mis: ik voelde dat ik door een weerstand heen draaide. Vermoedelijk heb ik iets in het inwendige van de trekkogel definitief vernield, door er te veel kracht op te zetten. De knop is "dol". De kogel krijg ik dus niet verwijderd.
Omdat deze voor de kentekenplaat steekt, mag ik gedoe verwachten met de verkeerspolitie.
Mijn vraag is nu: is die kogel er op de een of andere manier af te krijgen zonder dat ik de gehele constructie van de trekhaak moet verwijderen?
Een tweede vraag: wie heeft er nog zo'n kogel liggen, of wie weet waar ik zo'n ding kan vinden?

Han

hanvlaar

Geplaatst door hanvlaar (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

57 Reacties

18 jaar geleden - Santa

Geeft niet, Han, IK heb ook wel eens wat....
Maar wanneer draaibare zaken zwaar of stroef gaan, is smeren een betere optie dan gewoonweg meer kracht gebruiken!
Wat is het merk van de trekhaak?

18 jaar geleden - sytze

Han het is waarschijnlijk de laatste optie, maar vastlassen is een optie. Wel zou ik dan ervoor zorgen dat je kentekenplaat goed leesbaar blijft. Dat is ie als je van 20 meter afstand staand elk teken duidelijk kan lezen. Niet meer demontabel, maar wel betaalbaar. En ja, lassen is toegestaan!


Sytze

18 jaar geleden - arie549

dat gaat niet lukken sytze, de haak zit net als bij de peug205 voor de nummerplaat...

dus vastlassen is geen optie denk ik.

18 jaar geleden - sytze

Oke, maar het blijft een optie, en je kan overwegen je nr.plaat eem ander plaatsje te geven.

Sytze

18 jaar geleden - Santa

Ik heb ze wel zien rijden met een kentekenplaat op een houder gemonteerd welke met een klem of schroefconstructie OP de trekhaak was bevestigd. Stekkertje eraan voor de kentekenplaat verlichting en rijden maar!
Je kunt hierbij denken aan zo'n beugel-ding voor een Twinny Load. Daar kun je vast wel iets op vast maken!

18 jaar geleden - Henk Nobach

Hoe komt het dan bij de APK?
Het was oorspronkelijk een demontabele kogel. Bij de keuring moet je toch het vergrendelingsmechanisme kontroleren?

18 jaar geleden - sytze

Nee Henk, een trekhaak mag gelast zijn. Als blijkt dat de trekhaak goed gelast is kan controle van het mechanisme achterwege blijven, kijk maar in de apk-bijbel.

Sytze

18 jaar geleden - Henk Nobach

Ik moet de Apk- bijbel toch al doorlezen want over 4 weken heb ik weer heroriëntatie.

18 jaar geleden - sytze

O, Ben net geweest, is makkelijker geworden Henk!

Schat jou in op 9!

Sytze

18 jaar geleden - hanvlaar

Beste mensen,

Een beetje laat, deze reactie. Om de een of amdere reden kreegt ik geen bericht dat er reacties waren op mijn vraag.
Het merk van de trekhaak is mij niet bekend. Misschien "Peugeot"? Vastlassen is niet nodig, want de kogel zit muurvast, alsof ie is gelast: ik wil het kreng er juist afhebben! Niet alleen vanwege de politie, maar vooral ook vanwege de APK.
Santa, je hebt natuurlijk gelijk: preventief smeren was verstandiger geweest. Spijt heb ik nu, en berouw, en zachtjes een hekel aan mezelf.
Verplaatsen van de nummerplaat is ook geen optie, vanwege de kentekenplaatverlichting en bijbehorende bekabeling.
Hoe krijg ik die kogel eraf!!

Help ajb,

Han

18 jaar geleden - hanvlaar

Oh ja, vergat ik te melden, het gaat om een 306 sedan.

Han

18 jaar geleden - sytze

Flex?!


Of garagebedrijf?


Sytze

18 jaar geleden - sjaak10918

zal toch wel gewoon met bouten aan een frame vastzitten? Kun je gelijk kijken wat er werkelijk aan de hand is.

18 jaar geleden - sytze

Oeps, dat was ik ff vergeten! Zal er voortaan goed aan denken.

Sytze

18 jaar geleden - Santa

Believe me, Sytze, bij die 306-en en 205-en zit de haak ECHT wel voor de plaat....... En de APK is niet zijn enige vrees......

18 jaar geleden - arie549

en anders komt han hier maar naar toe........zoals sytze zegt hij komt er af zonder te slijpen........

18 jaar geleden - Santa

Geeft niet, Sytze. Het is je al vergeven....

18 jaar geleden - hanvlaar

eh...heren,

En die trekhaak?

Han

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag Santa, WCP en Sytze,

Die TREKHAAK!!!???

Han

18 jaar geleden - Santa

Momentje, Han. Zal ff wat proberen

18 jaar geleden - sytze

Ja Han, we zouden jou bijna vergeten. Heb je al gekeken of ie er werkelijk af moet? 20 meter naar achteren en dan kijken of je de plaat kan lezen in staande positie. Je bent niet toevallig 2meter20 heh?

Sytze

18 jaar geleden - Santa

Han, op de site van Brink kun je handleidingen downloaden. Ik zag zo gauw geen 306 sedan, maar wel de 306 Break. Ik denk dat daar qua trekhaak niet zo heel veel verschil in zal zitten. Aan de hand van deze handleiding kun je ongeveer inschatten hoe de trekhaak onder jouw auto bevestigd zit.
Maar misschien dat WCP het beter weet..?

18 jaar geleden - Santa

Blijven rondrijden met die knobbel voor je kentekenplaat kost je uiteindelijk een bekeuring. Plaat op frame plaatsen en die op een steuntje van een Twinny Load monteren is echt niet zo moeilijk en qua bekabeling stelt het ook niets voor. 1 draadje voor de kentekenverlichting is zo afgetakt.....
De gehele trekhaak verwijderen is natuurlijk ook een optie.
Al gekeken op de site?
Normaal gesproken verwijs ik niet zo gauw naar een site, maar het leek mij in deze wel toepasselijk...

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag Sytze,

1.84 m. Op 20 m. van de auto kan ik de plaat prima lezen. Of de keurmeester en de politieman dat ook kunnen betwijfel ik. Ik heb ooit hetzelfde gezeur gehad met een "verkeerd" gemonteerde trekhaak aan een Toyota.
Wat ik eigenlijk wil weten: hoe zit zo'n haak (kogel) in elkaar? Stel dat ik 'm doorslijp met een Friese flex, is dan het ontkoppelingsmechanisme van de kogel bereikbaar geworden? Als dat zo is, zou zulks me een hoop ellende (demonteren bumper, afbrekende plastic lippen etc.) besparen. Een andere kogel heb ik dan natuurlijk wel nodig. Vandaar mijn tweede vraag: waar vind ik zo'n ding?

Han

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag Santa,

Ik ga kijken op de site van Brink.

Bedankt!

Han

18 jaar geleden - Santa

Vandaar ook mijn eerdere vraag, Han: welk merk trekhaak is het. Een haak van het ene merk past meestal niet op de constructie van een ander merk. En ja, bij alle auto's waarbij de trekhaak voor de kentekenplaat zit, is de trekhaak altijd demontabel. Anders krijgt de haak geen goedkeuring.

18 jaar geleden - sytze

Han Vlaar mag ik even je aandacht? Stop maar met zoeken!!!
Eisen personenwagens: Tabblad 3, artikel 5.2.1 lid d:
De kentekenplaten moeten goed leesbaar d.m.v. visuele controle, waarbij de letters en de cijfers volledig zichtbaar moeten zijn indien de waarnemer op een afstand van 20 meter voor dan wel achter het voertuig in het midden van het voertuig staat. Dus doe dat nou maar, en als dit zo is kun je lekker slapen gaan Han! note: het doet niet terzake of een stukje van de knobbel in het gele van de plaat zichtbaar is.

Laat het ff weten!

Sytze

18 jaar geleden - hanvlaar

Beste mensen,

Santa, waar vind ik dat merk? Kan ik hier ergens een fotootje plaatsen? Sytze, helaas is het zoals Santa zegt: de haak zit echt voor de plaat.

Han

18 jaar geleden - sytze

Dat dacht ik eigenlijk ook al, maar Han zei eerst van niet. Jammer....

Maar nou nog es wat, die trekhaak moet er toch af willen? Wil nu met je wedden dat ik hem eraf krijg zonder te flexen of te zagen.
Waar zit je Han? Als ik hem er niet heel af haal krijg je van mij een kratje bier naar keuze. Red ik het echter wel, dan krijg ik van jou 3 kratjes! How about that???

Laat het me maar ff weten.

Sytze

18 jaar geleden - sytze

Dat is mannetaal Arie! Dorst?!

18 jaar geleden - arie549

hehehehe

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag dorstige mensen,

Een paar kratjes bier wil ik best missen hoor. Ik zit in de kop van Noord-Holland, dus niet al te ver van Friesland. Waar zitten jullie precies?
Ik vraag me echter af hoe jullie de operatie denken te gaan uitvoeren. Kijk, de hele haak verwijderen (inclusief chassis) is natuurlijk mogelijk. Het gaat mij er echter om, dat alléén de defecte kogel wordt verwijderd. Die heeft een inwendig mankement.
Vandaag zag ik plotseling, dat de nummerplaat nog zo'n 3 cm omhoog kon worden geplaatst. Dat heb ik maar gedaan. Het resultaat is voor mij twijfelachtig omdat ik die APK-regel niet goed kan interpreteren.
Ik kon de nummerplaat goed lezen vanaf 20 meter, ook voordat ik 'm hoger plaatste. Toch meende ik, dat ik er problemen mee zou krijgen, omdat een deel van de tussenletter N door de haak werd bedekt.
Dat bedekte deel is nu een stuk kleiner geworden. De kogel "raakt" de N, zeg maar. Woensdag as. rijd ik maar eens even bij mijn vaste APK-station langs, om te vragen of de auto op de positie van de haak zal worden afgekeurd. Wanneer het antwoord "ja" is, maak ik graag gebruik van jullie aanbod.
Ik denk tenslotte dat het voor Sytze belangrijk is om te weten, dat ik graag van die beugelflesjes uit Twente nuttig.

Han

18 jaar geleden - Santa

Ik dacht al: een echte bloembollen gerelateerde naam, Han!

18 jaar geleden - hanvlaar

Dat klopt Santa, mijn halve familie is bezig met bollen. Ik ben er bang voor, dat dit geen argument is bij de APK

Han

18 jaar geleden - Santa

Woon je nabij Kleine Sluis....?

18 jaar geleden - sytze

Nou Han ik hoop dat ze je auto niet goedkeuren, want dan zal ik nog es een poepie laten ruiken! Een figuurlijk poepie dan heh.
Ik zal vast het merk even doorgeven: AMSTEL x 3!
Wil alleen maar zeggen, ik ben er klaar voor......

met vriendelijke groet,

Sytze, uw knopverwijderaar

18 jaar geleden - P. Kelder

han, die kosten zijn nog wel te overzien, sytse is duidelijk geen bier drinker? geen mens wil die meuk zuipen! of het moet goedkoop zijn...

paul,

18 jaar geleden - P. Kelder

http://img154.imageshack.us/img154/9973/..." border="0" width="585" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />

sinds dat ie aan de drank is geraakt, is ie helemaal de weg kwijt!

paul,

18 jaar geleden - P. Kelder

ehhummm

18 jaar geleden - sytze

Zo nou weet iedereen het gelijk ook weer!

Sytze

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag dorstige heren,

Ik heb slecht en goed nieuws. Het goede nieuws: de trekhaak is goedgekeurd. Het slechte nieuws laat zich raden Sytze. Ik durf het bijna niet te schrijven...geen bier.


Toch hartstikke bedankt

Han

18 jaar geleden - sytze

Geen bier, maar ik had je gelijk al gezegd dat het wel mocht op deze wijze, guttegut wat heb ik een droge mond!

Sytze

18 jaar geleden - Santa

Han, blijft echter wel jouw vrees voor een bekeuring van de politie over.....

18 jaar geleden - sytze

Waarom dan Santa? Plaat is toch goed leesbaar? Wat is dan criterium? Stroken apk eisen dan niet met jou wetboek van strafrecht? Ook de RDW keurt op deze wijze en verstrekt op deze basis een nieuw kenteken.
Waar zit het verschil?

Sytze

18 jaar geleden - Santa

Sytze, indien de trekhaak zo door de RDW goedgekeurd was, had de trekhaak ook niet deelbaar hoeven zijn.... Een en ander heeft niets te maken met mijn wetboek van strafrecht, hoor! (Santa's book of law-enforcement according to tow-bars?)
Bovendien: ja, apk-eisen stroken niet altijd met wetgeving in bijvoorbeeld het Voertuigreglement... Maar ja, ik KAN het natuurlijk bij het verkeerde eind hebben!

18 jaar geleden - sytze

Maar Santa, het is toch niet zo dat een afneembare trekhaak alleen gemaakt is om de kentekenplaat te kunnen lezen? Volgens mij is dat ook uit estetisch oogpunt gedaan!

Sytze

18 jaar geleden - Santa

Ja, dat zou ook een reden kunnen zijn, maar dat esthetische oogpunt zou dan OOK het geval zijn bij de trekhaken die een naar opzij draaiende haak hebben......?
Bovendien is een DUIDELIJK leesbare kenteken(plaat) wettelijk verplicht en is een estethisch oogpunt GEEN WETTELIJK VEREIST IETS.....
Dan had de Fiat Multipla namelijk nooit een type-goekeuring kunnen krijgen............Hahahahahahahahahha!
Maar het is het eeuwenoude verhaaltje van interpretatie.
De kentekenplaat MAG NIET afgedekt/afgeschermd zijn en MOET behoorlijk leesbaar zijn. Met name dit laatste is het punt van "discussie", althans voor sommigen die anders denken over de term "behoorlijk leesbaar". De wetgever heeft auto's van kentekens voorzien met een bepaald DOEL: Registratie. Hier heeft de wetgever dus wetten en regels voor opgesteld. OOK t.a.v. de goedkeuring van trekhaken indien deze in ONGEBRUIKTE TOESTAND de kentekenplaat geheel OF GEDEELTELIJK afschermen/afdekken.
Indien nu de kentekenplaat niet behoorlijk leesbaar is, zou je dus in principe tegen een bekeuring op kunnen lopen.
De gehanteerde regel van de bekende 20 meter afstand wordt OOK door een ieder ALTIJD op zijn eigen manier uitgelegd.
Een keurmeester met een lengte van 2 meter kan bijv. het kenteken op 20 meter afstand nog net WEL lezen en keurt de auto goed, een keurmeester van 1.60 meter ziet dat het kenteken gedeeltelijk afgeschermd is en dat het kenteken daardoor niet behoorlijk leesbaar is en zou de auto moeten afkeuren? BEIDE liegen dus niet....
Vergeet niet dat rechters ook kijken naar het "doel" van de wet/regelgeving. Dat doel is DUIDELIJKE LEESBAARHEID VAN HET KENTEKEN. Schermen en zwaaien met het verweer dat de auto bij de APK goedgekeurd werd is voor een rechter niet steekhoudend, ook rechters kennen de term "moment-opname". Het voornoemde excuus kan wel "ingezet" worden als excuus bij een bezwaarschrift tegen een opgelopen boete maar daar kan ELK excuus voor gebruikt worden... Het gaat mij er dus helemaal niet om wie er hier nu gelijk heeft. Ik wil alleen maar even aangeven dat een APK-goedkeur NIET ALTIJD AUTOMATISCH inhoudt dat aan alle wetgeving is voldaan. Ga maar eens op 20 meter afstand recht achter je auto staan en maak een foto. Ga nu door de knieen en maak nog een foto met de camera op een hoogte van ca. 60 cm boven het wegdek. Vergelijk de foto's en stel je dan weer de vraag: wordt het kenteken (al dan niet gedeeltelijk) afgeschermd/afgedekt door de trekhaak? Kun je beide vragen met NEE beantwoorden? Stel je dan vervolgens de vraag wat een rechter er van zou vinden... Voor die personen die het leuk vinden om zo'n zaak eens voor de rechter te brengen is het misschien een uitdaging. Voor hen die hier geen zin of tijd voor hebben en geen risico willen lopen op een mogelijke bekeuring is het wellicht verstandiger om de DEMONTABELE trekhaak gewoon even te demonteren? Je kunt in ieder geval GEEN boete krijgen voor het rijden met een GEDEMONTEERDE trekhaak, toch?

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag Sytze en Santa,

Ik snap de redenering. Dat risico op een bon blijf ik gewoon lopen. Nou kan ik nogal goed praten, dus ik denk, dat ik mij er bij een eventuele aanhouding wel kan uitkletsen. Zoiets wil ik echter maar één keer meemaken.
Voorlopig neem ik dus het risico, maar ik hoop dat dat aanbod van die drie kratjes (Amstel) t/o 1 krat Grolsch nog open staat Sytze.
Die keurmeester was inderdaad nogal lang (2 m.), en gaf geen duidelijke prognose over de mening van een politiedwerg. Moeten die trouwens niet minimaal 1.75 m lang zijn? Hoe lang moeten politievrouwen ook al weer zijn?
Weten jullie iets over de hoogte van een eventuele bekeuring?


Han

18 jaar geleden - P. Kelder

Leesbaarheid

Het is zaak dat de cijfers en letters op een afstand van 20 meter duidelijk leesbaar zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat er niet gereden mag worden met platen die erg vies zijn of waarvan de cijfers of letters vervaagd zijn. Ook mag de plaat niet afgeschermd worden door een trekhaak, fietsendrager of een ander object. De boete voor ondeugdelijke kentekenplaten bedraagt ¤ 57,- ook wordt het voetuig ter beoordeling RDW tijdelijk buiten gebruik gesteld. ook die kosten zijn voor de eigenaar/houder van het voertuig. bron: nieuwe wetgeving 2006

paul,

18 jaar geleden - sytze

Han, laat je niet van de wijs brengen. De auto is goedgekeurd op een wijze die de RDW ook zou hanteren. Welk instituut staat daar nog boven dan?
Je zult het vanzelf wel zien trouwens, het is beide een koopje: of je nu de trekhaak laat verwijderen voor een paar flesjes bier of misschien een bekeuring van een paar tientjes betalen!

vriendelijke groet, Sytze

18 jaar geleden - hanvlaar

Dag,

P. Kelder, bedankt voor de juridische info.
Allemaal bedankt voor jullie bijdragen. Sytze, ik ben al lang al van de wijs, dus ik kan er niet van worden afgebracht.

Volgens mij is dit onderwerp voorlopig, tot ik word aangehouden, wel voldoende besproken. Het valt mij trouwens plotseling op dat er veel auto's rondrijden met zo'n onwettige trekhaak. Het is toch wat!

Zeer bedankt alemaal,

Han

18 jaar geleden - sytze

Graag gedaan Han.

Sytze e.a.

18 jaar geleden - Santa

En Ikkuh maar tikkuh...........................

18 jaar geleden - sytze

Lezen Santa! Sytze en anderen.......

18 jaar geleden - hanvlaar

Santa,

Jij in het bijzonder zeer bedankt!

Han

18 jaar geleden - Santa

Hahahahahaha! Geinponems!

18 jaar geleden - sytze

En wat heeft santa wat ik niet heb? Lekker sneu hoor!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum