close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Hoog toerental en toerental schommeling.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 KDX

Hallo,

We hebben een Peugeot 205 1.4 (KDX) uit 1996. Regelmatig blijft de motor hoog in toeren hangen. Als je stilstaat dus verhoogd toerental zonder gas te geven. Tijdens het rijden, wanneer je gas los laat, blijft de motor ook harder lopen en blijft de auto doorrijden in versnelling zonder gas te geven. Ook kan de motor ineens gaan schommelen in toerental. Ik weet niet hoeveel toeren aangezien er geen toerenteller aanwezig is. Na een aantal keer te accelereren en af te remmen verdwijnt het weer.

Ik vraag me af of iemand hier ons kan helpen.

Groeten William

Geplaatst door

William80 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als eerst is dit bij warme of koude motor
als het niet uitmaakt dan zou je de stationaair regelklep keer kunnen schoonmaken en kijken of dit het gewenste effect heeft.

Kijk in ieder geval als 1ste controle of er ergens een luchtlek zit bijv. slangetjes los, slangetje gescheurd. Verdachte slangetjes zijn de vacuum-aansluiting op het inlaatspruitstuk voor de rembekrachtiging. Meestal de slangklem die niet goed vastzit, en het slangetje welke helemaal onderaan tussen injectie-huis ("carburateur") en cilinderkop op het inlaatspruitstuk zit en vandaar naar boven loopt. Je kunt er een beetje lastig bij, maar deze slangetjes willen maar al te graag (gedeeltelijk) afbreken daar op het spruitstuk. Zeker als ze wat ouder worden.

hans4074 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga er morgen mee aan de slag. De problemen komen voor bij warme en koude motor. Vanmiddag was het schommelen echter direct nadat ik de auto gestart had na nog geen vijf minuten stil te hebben gestaan na een ritje van een half uur.

William80 0

11 jaar

Ik heb inmiddels twee slangen vervangen. De slang naar de rembekrachtiger en de slang van het kleppendeksel naar de luchtinlaat. Het duurde wat langer als gehoopt. Ik heb slangen gebruikt uit de pompindustrie, deze zijn nogal stug. Ik heb deze er met een rubber hamer opgetikt en toen heb ik de benzine retour aansluiting van het gasklephuis geslagen... Inmiddels de bovenste "ring" van het gasklephuis dus ook vervangen en het gasklephuis helemaal gereinigd. Motor heeft tot nu toe geen schommeling meer gehad in toerental. Ook het blijven hangen van het gas is sterk afgenomen. We wachten dus even af. Wel soms nog iets verhoogd toerental?

William80 0

11 jaar

Omdat ik van het andere gasklephuis alleen de bovenste ring had gebruikt had ik hier nog een stappenmotor van over. Deze heb ik er enkele dagen geleden opgezet. Dit omdat de motor nog niet optimaal liep. Na het plaatsen van de stappenmotor deze niet op een bepaalde manier ingeleerd maar gewoon gestart. Hij liep even met verhoogd toerental, vanaf dat moment liep hij perfect. Geen hoog toerental meer, geen schommeling in toeren en ook als ik het gas las liet meteen reageren door gas daadwerkelijk los te laten. Helemaal opgelost dacht ik... enkele dagen later was het probleem van verhoogd toerental echter weer terug... Ik had denk ik de stappenmotor eerst in moeten leren? Ik lees verschillende manieren, weet iemand de juiste manier? Alvast bedankt!

William80 0

11 jaar

een van de manieren zijn om 1000km te rijden en tussentijd regelt de computer steeds hem een stapje bij
andere manier is om door de dealer het inleerproces te doen.
moet hij koud gebracht worden dan direct ook software update laten uitvoeren waarna hij standaard de motor ook moet intialiseren
er is ook een manier om door contact aan, contact af meerdere malen te doen en dan leer je hem ook in. maar dit verscheelt vaak en durf ik ook niet zo uit mijn hoofd te zeggen
het zou ook kunnen dat je hem een 80minuten stationaair moet laten draaien zodat hij bijsteld maar dat is eerder voor je electrische gasklep in te leren
hoe dan ook het zal toch een tijdje nodig hebben voor het inleren

Is het dan toevallig dat hij de eerste paar honderd kilometer wel goed heeft gelopen en nu weer terugvalt? Ik zal eens op zoek gaan naar de "contact" inleermethode. Bedankt voor je snelle reactie.

William80 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.