Ik heb onlangs mijn koppelingsplaten (inclusief drukgroep en lager) vervangen, in verband met een versleten druklager.
Helaas ontkoppelt die nu helemaal niet meer.
Volgens mij heb ik de koppelingsplaten met het dikke gedeelte van de motor af geplaatst, maar dit weet ik niet meer 100% zeker. Ik weet wel zeker dat ik het druklager heb vastgeklikt in die pinnetjes. Ik voel ook wel weerstand wanneer ik het koppelingspedaal intrap.
Ik kan alleen maar bedenken dat ik de platen per ongeluk verkeerd om er op heb gezet, maar misschien is er een andere oorzaak?
Zit er namelijk niet echt op te wachten om alles weer los te halen.
Daarnaast viel het mij op dat er best veel speling zit op die buis die dwars door de bak gaat en waarop het druklager is bevestigd. Geen idee hoe die buis heet. Kan het kwaad dat hier speling op zit?
bij voorbaat dank voor suggesties
groeten,
Thomas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zie je wel dat het koppelingshevel op de bak een volledige slag maakt bij intrappen koppeling?
Ja deze maakt wel een flinke slag, eerst een klein stukje zonder weerstand.
Ik heb trouwens de stelmoer zo aangedraaid dat het pedaal helemaal omhoog staat, nog ontkoppelt die niet.
11 jaar
De as waar het druklager op zit, heeft aan onder,- en bovenzijde een nylon lagerbusje. Deze lagerbusjes zitten in de bak en zijn als los onderdeel te vervangen. Om het bovenste busje te vernieuwen, moet wel de spie uit de gaffel en die spie kan flink vast zitten, dus dan gelijk ook een nieuwe spie.
Verder kwam het wel eens voor dat de hevel (waar de kabel inhaakt) wel eens ging inscheuren net voor de verdikking bij de verticale as. Het voelt dan net alsof je de koppeling voldoende intrapt, maar door de scheur (net) niet vrijkomt omdat doordat op moment van ontkoppelen de scheur open gaat staan. Voor de zekerheid, kun je dit nog eens controleren. Kijk ook nog even of de verbinding van de gaffel met de verticale as in orde is, maar ik vrees dat het uitdraait op wederom demonteren van de bak. Wellicht toch plaat verkeerd om, of verkeerde koppelings-set??
Kun je gelijk de 2 nylon busjes vernieuwen.
Even een update en oplossing.
Na wat gepruts met het afstellen van de koppelingskabel werkte die koppeling. De droekgroeplager bleef echter piepen en na 2 maanden rijden brak die weer doormidden, met als gevolg dat er ook enkele vingers van de drukgroep afbraken.
Na het demonteren van de bak bleek dat de geleider van het drukgroeplager ingescheurd was.
Ik heb nu alles vervangen (platen, drukgroep, lager, geleider, nylon busjes en keerringen)
Mijn advies is dan ook: vervang gelijk alles. Het zijn de kosten niet en voorkomt een hoop ellende (en mogelijk extra kosten!)
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar