close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: koppeling

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

hallo daar. ik zit met een klein probleempje.
mijn koppeling moet vervangen woorden.
nu wou ik dit zelf doen. ik heb een brug.
kan iemand mij een volgorde geven hoe ik dat doen moet?
ik heb dit zelf nog nooit gedaan.
al vast bedankt

mvg jaap

Geplaatst door

jaap4744 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koop u een werkhandboek want als je zelf aan uw auto wil werken is dat echt wel heel handig en daar staat echt alles stap voor stap in uitgelegd!
http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Peugeotr...
Ik deed dit vroeger en doe dit nu na 30 jaar nog steeds als ik een andere auto koop dus zeker als je juist begint niet twijfelen en deze kleine investering zal zich dubbel en dik terug betalen.

ovi 0

11 jaar

Had voor mjin Picasso ook en boek aangeschaft, een hele gemak, kost toch niet veel.
Gr.

firedriver 335

11 jaar

hallo. ik doe dat nooit. ik probeer het zelf uit te dokteren.
een kleine volgorde had wel leuk geweest. ovi
maar wij zijn hier op de site om me kaar toch te helpen??
ok ik doe dit al jaren . maar het is nu voor mekaar hoor.
zonder werkhandboek.
maar wil iemand de volgorde weten dan plaats ik die graag

groetjes jaap

jaap4744 0

11 jaar

Ti's een hoop werk om het hier neer te zetten. Vandaar dat er boeken voor zijn Ovi denkt met je mee

ernhemmer 0

11 jaar

Deze discussie maakte ik nog niet eerder mee op deze site. Natuurlijk is het gebruik van een werkplaatsboek de aangewezen manier om een niet eerder uitgevoerde reparatie te verrichten.

De echte hobbyist zal niet dralen die investering van rond de 40 euro te doen. Maar we moeten ook begrip hebben voor de doe het zelver welke de 40 euro een te grote uitgave vindt voor een 1 malige reparatie.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre die boeken compleet zijn. Wij hadden meer dan 6 meter boeken op de plank staan, daarnaast nog een bak met microfiches ongeveer 10 cm. En nog was de informatie niet compleet. Ineens herrinner ik me de technische bulletins waarin verbeteringen en veranderingen werden vermeld. Zonder het boek geraadpleegd te hebben weet je als leek niet of je er wat aan hebt..

En dan nog dit. Een instructieboekje is voor driekwart gevuld met waarschuwingen. Als leek ben je verplicht ze allemaal te lezen, ook al zijn ze in dat geval niet ter zake doende.

Verder redenerend zouden we deze site wel kunnen opdoeken, als men niet vrij zou zijn om alle vragen te stellen.

[quote=jaap4744]hallo daar. ik zit met een klein probleempje.
mijn koppeling moet vervangen woorden.
nu wou ik dit zelf doen. ik heb een brug.
kan iemand mij een volgorde geven hoe ik dat doen moet?
ik heb dit zelf nog nooit gedaan.
al vast bedankt

mvg jaap[/quote]
Cor, hij schrijft zelf dat hij dat NOG NOOIT gedaan heeft!
Ik weet niet of het hetzelfde is als bij mijn Peugeot 104 maar daar moest heel de motor eruit dus dan schrijf je zo maar niet even neer wat je allemaal moet doen!
We zijn hier om elkaar te helpen en zeker voor de oude auto's kan ik soms ook wel wat goede raad geven (zie toch al mijn vele postings) maar aangezien Jaap blijkbaar toch zelf aan zijn auto gaat sleutelen en blijkbaar nog geen ervaring heeft is deze inverstering zeker niet verloren.

31 jaar geleden was die 104 mijn eerste autotje en heb toen ook een werkhandboek moeten kopen waar wel degelijk heel goed stap per stap wordt in uitgelegd wat je moet doen en na veel zweten en vloeken met veel trots dus mijn eerste koppeling vervangen wat achteraf dan ook nog eens een hele moeilijke bleek te zijn!lol

Dus spijtig dat deze goede raad volledig verkeerd geinterpreteerd wordt.

ovi 0

11 jaar

Ivo

Keurig omschreven en ook ik denk dat een geringe inverstering in bepaalde technische boeken nooit verkeert is en de hobbyist daar best toe bereid is deze boeken aan te schaffen.
Vaak blijft het ook niet bij één reparatie men durft zelfs een stapje verder te gaan.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Voila, alle begin is moeilijk dus als we kunnen helpen gaan we dat zeker doen en ik ben hier ook al meerdere keren HEEL goed en vooral SNEL geholpen door de technische kennis van sommige mensen hier.
Trouwens vind je op elke beurs van zo'n oude auto wel een werkhandboek voor enkel euro's dus je hoeft zelfs geen nieuw boek te kopen.

ovi 0

11 jaar

Ik heb alleen ervaring met het vervangen van een koppeling bij een Peugeot 206 en 306 maar wellicht komt dat overheen met een 205.

Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om een koppeling te kunnen vervangen, is een kwestie van kijken wat er allemaal los moet.
Kan handig zijn om voor het verwijderen van de versnellingsbak de motor een beetje naar beneden te laten kantelen dus je moet ook kijken of dat kan i.v.m. koelwaterslangen en bekabeling.

Volgorde:
- Naafmoeren beetje losdraaien (los/vast) als de auto op de grond staat en de versnellingsbak in z'n vrij staat
- Auto opkrikken en op steunen zetten (of op een brug zetten)
- Velgen verwijderen en naafmoeren losdraaien
- Versnellingsbakolie aftappen
- Fuseekogel beide draagarmen losmaken
- Startmotor losmaken (kan aan de bedrading blijven hangen, je kunt het ook aan een ijzerdraadje ophangen).
- Onderste motorsteun losmaken
- Ophangpunt voorpijp (uitlaat) losdraaien
- Massakabel en koppelingkabel losmaken van versnellingsbak.
- Schakelstangetjes losmaken (punttang of steeksleutel ertussen en loswippen)

- Steekassen verwijderen:
Steekas bijrijderskant heeft een hulplager die in de motorsteun vastzit, blokkering opheffen door door 2 boutjes los te draaien en deze uit te nemen.
Als je deze steekas er niet uit krijgt dan kan je deze ook laten zitten en evengoed de versnellingsbak eraf halen.
Als de versnellingsbak eraf is dan kan je de steekas vanaf de andere kant eruit tikken.

- Motorblok (onder de carterpan) ondersteunen (wel een plankje hout ertussen ander deukt de carterpan in)
- Accu en accubak verwijderen en de beugel/of alleen de moer waarmee de versnellingsbak in de motorsteun vastzit losdraaien.
- Motor laten kantelen en goed kijken hoever je kunt gaan m.b.t. kabels en slangen, anders deze losmaken.
- Alle bouten waarmee de versnellingsbak op het motorblok vastzit eruit draaien
- Houten balk dwars over motorruimte neerleggen, een spanband door de hijsoog van versnellingsbak doen en deze over de balk op spanning houden
- Wrikken totdat de versnellingsbak loskomt, langzaam laten zakken, deze een beetje verdraaien en dan kan je deze net langs het subframe (let op, ding is erg zwaar) kantelen.

- Geleidebus druklager controleren op slijtage en eventueel preventief vervangen (zit namelijk ook een keerring achter)
- Alle glijvlakken van de koppelingshevel en de raakvlakken voor het druklager reinigen (ontroesten) en een beetje vet (Molykote BR 2 vet) erop doen.
- Druklager, koppelingsplaat (deze centreren met centreerpen) en drukgroep vervangen.
- Beide differentieelkeerringen vervangen.

Inbouwen gaat op de omgekeerde volgorde.
Gebruik voor de vul- en aftapplug van de versnellingsbakolie een nieuwe koperen afdichtring.

Ga niet gehaast te werk, heb geduld, bekijk alles goed en denk eerst na voordat je wat doet!

Misschien heb je de reparatie inmiddels al uitgevoerd maar misschien heeft een ander ook wat aan de bovenstaande informatie.

Jeroen1978 295

11 jaar

Ik snap het niet, wat maak die 40 Euro als je al een pak centen bespaard door het zelf te doen.
In deze vraagbaak staan toch ook andere oplossingen dat je voor je een hele gemak kunnen zorgen.
Je ga toch niet vertellen dat men alles kan demonteren zonder informatie, tenzij wat ervaring van dezelfde type wagen
Gr.
Jantje

firedriver 335

11 jaar

Jaap heeft gevraagd om een volgorde van werken hiermee gaf hij aan wel degelijk enige knowhow te bezitten wat betreft reparatievaardigheid. Die volgorde is naar mijn mening in een paar zinnen te geven voor iemand die dat veel gedaan heeft.
Hij vroeg niet om een uitgebreide reparatiebeschrijving.De prijs van een werkhandboek mag de waarde van de auto niet te veel benaderen en zeker niet overschrijden.Het is dus zeker te verdedigen dat hij op dit forum hulp zocht.

Jan Boom 0

11 jaar

Natuurlijk mag Jaap dat vragen, Ik denk datelke reeele vraag geoorloofd is. Het gaat om de antwoorden welke soms gegeven werden en de meningsverschillen daarover.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.