👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem, misschien dat iemand hier mij een tip of advies kan geven.
Afgelopen zomer knapte de koppelingskabel van mijn peugeotje, net opweg naar huis na een dagje strand. Een typisch kwaaltje want op die hele kabel zit 1 stukje plastic, de bevestiging aan het pedaal, en die was afgeknapt.. Logies na 21 jaar.
Dezelfde week is er een nieuwe kabel besteld en er door mijn zwager in gezet.
Wat mij toen meteen opviel was dat het indrukken van het koppelingspedaal opeens heel erg zwaar ging.
We zijn inmiddels een halfjaar verder en het pedaal dient nog steeds met drie benen te worden ingedrukt..
Nu is de apk vorige week gedaan, toen heb ik ditzelfde verhaal aan de monteur verteld en die vertelde mij dat het aan mijn versnellingsbak ligt. Hier ben ik verder niet op in gegaan, maar ik neem aan dat hij een nieuwe versnellingsbak bedoelde?
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, is het misschien een ander probleem? En zo niet, wat gaat het mij ongeveer kosten om het probleem te verhelpen?
Want op dit moment is het een ergernis om te koppelen, plus dat ik erg hard moet drukken en er dus ook veel druk op de kabel komt te staan. Die dus op ten duur weer kapot zal gaan door de extra druk die ik uit moet oefenen.
Het gaat hier om een peugeot 205, 1.4xs uit 1991 met motorcode TU3M/z.
Probleem is pas begonnen na het vervangen. Hij is overigens vervangen door een originele nieuwe kabel.
Mijn zwager heeft de lengte van de pedaalslag wel aangepast, die was namelijk heel erg kort. De hoogte van het pedaal is nu gelijk aan die van het rempedaal.
Alvast bedankt,
Mvg Wiebe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jij en je zwager zullen toch een keer de versnellingsbak er achteruit moeten halen. Dit om een nieuw koppelingsset met geleidebus voor het druklager er in te zetten, denk dan ook aan de keerringen van de aandrijfassen. Als je dit gedaan hebt kun je de koppeling weer indrukken met 1 vinger.
succes met de beslissing om het wel of niet te doen Maar als de staat van het autootje verder nog goed is niet te veel roest zou ik het doen.
heb je een originele kabel gekocht bij de dealer? zo niet dan toch maar doen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar