Peugeot 306: hoog verbruik; 1:11.8

Bouwjaar: 2001

Hallo luitjes.

Ik heb een 306 break 1.9D van 2001 maar naar mijn mening verbruikt hij de laatste tijd erg veel 1:11.8 nl
Voorheen (tot okt 2004) had ik een citroen zx 1.9D maar dat ding had met het zelfde gebruik een verbruik van 1:17.
Dat verschil is wel erg groot.

Bij het optrekken kun je het gaspedaal maar een heel klein stukje in trappen en als je dan iets verder trapt houdt de motor in.
Dat is lastig bij het optrekken
De moter rookt niet, nog blauw of zwart
Wat kan er allemaal mis mee zijn?

paul8551

Geplaatst door paul8551 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

rubenrispens (0), 19 jaar geleden

Hij zou gemiddeld 1:16 moeten lopen.(bij normaal gebruik)
Zit je luchtfilter niet dicht?
Mijn 406 1.9TD loop ook wel eens 1:12, maar dan ligt het 100% aan mijn rechtervoet.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Een nieuwe luchtfilter is er midden december ingekomen

rubenrispens (0), 19 jaar geleden

Is het hoge verbruik plotseling ontstaan, of geleidelijk?

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Is geleidelijk gegaan, maar wel in een vrij korte tijd.
2mnd. nl.en dat is toch vrij kort.
In november kon ik er ongeveer 750 km december 650 en nu nog maar amper 600 km.
Alhoewel 750 km ook weinig is met een tank van 60 liter, want dat is ook maar 1:14.
Je rijd hem toch niet helemaal leeg ongeveer 52ltr.
Maar nu nog geen 600 km meer.
En dan is diezelen niet goedkoop meer.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Maak de UGR maar eens dicht en kijk het dan even een tank vol aan.Waarschijnlijk is het inlaatspruitstuk helemaal volgekoekt.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

wat is een URG ??

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

uitlaatgasrecirculatiesysteem

paul8551 (0), 19 jaar geleden

maar er zit geen turbo op het is een gewone 1.9 D

paul8551 (0), 19 jaar geleden

OK, maar hoe moet ik die dicht maken dan?
Maar waar is het inl.sprs mee volgekoekt of dichtgekoekt ?

rubenrispens (0), 19 jaar geleden

Dat zit dan vol met aangekoekte roet. Je uitlaatgas wordt gedeeltelijk opnieuw door de motor verbrandt om een schonere uitstoot te krijgen.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Maar als ik die URS dicht wil maken waar moet ik dat zoeken?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je kijkt naar de vacuumponp en je volgt de vacuumslang dan zit er een splitsing in met een kleine en een grotere slang dat kleine slangetje daar moet je wat in stoppen om geen vacuum meer in de bediening van de UGR te krijgen.Slangetje wel aangesloten laten anders heb je geen rembekrachtiging.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

wat gebeurt er dan met de URG, die wordt dan uitgeschakeld dan moet ik hem aftanken zeg je OK.
Maar gebruikt hij dan meer of minder op dat moment, want ik weet dan niet waar ik op moet letten

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

In eerste instantie merk je er weinig van denk ik, maar ik denk dat je snel zult merken dat hij lekkerder loopt, en na één tank ben ik bang dat het verbruik met sprongen beter wordt.Deze instalatie heeft de motor eigenlijk niet nodig om goed te lopen en zit er alleen maar op voor het millieu.Alleen werkt dat boven 80.000 km contra.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Hey Oldtimer en anderen, het klinkt heel mooi en ik ga het proberen.
thanks; Paul.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Toch nog vraagjes;

Die URG dat is dat ding wat tussen luchtfilter en het inlaatspruitstuk zit met dat pijpje naar het uitlaatspruitstuk?
Als blijkt dat het daar aan ligt, moet je dan een nieuwe kopen of is deze goed schoon te maken en terug te plaatsen?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee hoor hij kan er prima zonder,lees mijn andwoord op dit verhaal van 26-1 om 23:02:13 uur, tenzij je echt zo'n milieufreak bent dat je vindt dat het er op moet zitten.

greefje (0) PRO, 19 jaar geleden

Het inhouden ben je dan ook meteen kwijt. Het is jammer dat het erop zit een auto is beter af zonder. Wie voert er nu uitlaatgassen naar de inlaat. Uitlaatgassen bevatten minder zuurstof en veroorzaken dan ook een lager rendement zodat de auto dan ook duurder loopt. Als deze klep dan ook defect is of niet goed sluit heb je dit soort problemen.

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Dat inhouden heb ik al meteen gemerkt, hij trekt veel beter op maar ook door en !! hij loopt inderdaat veel mooier en rustiger, en ik ben geen milieufreak maar wel bewust.
Maar nu weet ik nog niet of dat ding schoon gemaakt kan worden? HI HI HI HI
Maar ik wist van dit ding (urg) niets af, want ook zit dat ding goed verborgen, je moet het maar weten
Op m'n citroen zx 1997 zat dat ding er nog niet op.
Bedankt voor de uitstekende tip, nu nog even afwachten wat het verbruik is.
Groetjes; Paul

paul8551 (0), 19 jaar geleden

Nou jongens 4 dagen en 500km verder.
Hij loopt als een zonnetje het verbruik is inderdaad stukken minder.
Het verbruik is ziender ogen verbeterd, eerst op een volletank 600 km.
Na aftanken 27 / 01 nu 31 / 01 500 km gereden en hij staat nog 1/2 vol.
Dit is al een hele verbetering maar ik moet het straks als ik echt moet tanken even berekenen.
De uitslag volgt.

Groetjes Paul

beekman H (0), 19 jaar geleden

Here specialisten, ik heb het zelfde probleem bij mijn 206 1.9d uit '01.
Wie mag ik een foto sturen van (wat ik heb gedaan) onder de motorkap, om te checken of ik dit goed heb gedaan?

Groet

Harrald beekman

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.