Peugeot 307: hoog verbruik 307 2.0 hdi (90pk) 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi 90 pk

Hallo mede peugeot gebruikers,
Ja ja ik ben van me golf verlost dus nu een peugeot gekocht.
maar er vallen me een aantal dingen tegen bv hoog verbruik 1:13, slechte ontvangst van de radio, rammelende en krakende onderdelen geen idee waarvan, een zijraam dat niet dicht wil die konstant op en neer gaat alleen met een beetje hulp gaat hij dicht.
Dus HELP svp anders zal ik hem niet lang hebben.
m vr gr chris

golf(2) gtd

Geplaatst door golf(2) gtd (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zware voet?
Die motoren zijn zeker niet de zuinigsten.

golf(2) gtd (0), 15 jaar geleden

nope geen zware voet :-( gewoon 120/125 op snelweg en dan geeft tie nog 9l/100km aan

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Boordcomputer kan fout zijn.
Controleren aan de hand van werkelijk getankte liters en afgelegde kilometers.

golf(2) gtd (0), 15 jaar geleden

Beste Hendrik dit heb ik al gedaan meerdere keren maar kom steeds uit op een gemiddelde van +/- 1:13

hdi2.0 (0), 15 jaar geleden

ik rij zelf ook een hdi maar dan een 206 met dezelfde motor
deze motoren zijn idd niet zo zuinig als ze zeggen en gevoelig voor koude , het verbruik schiet dan flink omhoog
ik rij met heel veel korte afstandjes ong 1 op 15 en met veel snelweg erbij ong 1 op 18
met koud weer zou ik ook wel eens op 1 op 13 uit kunnen komen.
in de zomer zit mijn boordcomputer zo rond de 6,8 l/100 km en nu staan hij op 8,0 liter/100 km.
in de praktijk is dat ongeveer 1 liter minder ( afwijking boordcomputer ), dus tussen 5,8 en 7,0 per 100 km

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Dat is idd wat veel. Mijn 2.2 HDiF doet met 160 km/h (van Oostenrijk naar Nederland) 1:15

golf(2) gtd (0), 15 jaar geleden

Dus dat scheelt echt zoveel met het weer?
De Peu garage steekt het op de zgn winterdiesel maar ja

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij lage buitentemperaturen wordt er bij de meeste huidige diesels het koelwater in het kleine circuit electrisch opgewarmd tot een temperatuur van 50 ° C bereikt wordt.
Ik vermoed dat dat bij Peugeot ook zo is. Dit kost veel stroom, dus ook veel brandstof. Ook branden de lichten veel meer en de achterruitverwarming pakt ook redelijk veel stroom.
Ook flink doortrekken in de versnellingen kost veel brandstof, zeker als de motor nog koud is.
Heb je de voorgeschreven olie in de motor?

golf(2) gtd (0), 15 jaar geleden

Naar mijn weten zit de juiste olie erin hij is altijd onderhouden door de Peu garage

sel (0), 15 jaar geleden

Met mijn 406 hdi (2002, 90 pk). Rijd ik in de winter 1:15. In de zomer maanden zit ik op 1:17. Hoe is het met de bandenspanning?
Wat betreft kraakjes; komt meestal van de deurpanelen. Oplossing = deurvangers voorzichtig verstellen, trial - error mm werk.
Kraakjes dashboard = oplossing met siliconenspray bevestigingspunten, kieren en naden insputen.
suc6.

Mart76 (0), 15 jaar geleden

Nou dan mijn verbruiks cijfers ook maar even ter referentie.
mijn 406 110PK hdi reed met 3 ton op de klok nog steeds gem. 1 op 17,5 (met 150 km p/uur lange afstand vollebepakking 1 op 15)
Mijn 406 2.2 Hdi uit 2003 loopt echter beduidend minder zuinig. Met 130 km p/uur op de CC reed dit ding dus gewoon 1 op 13 (was -15 buiten en nonstop 400 km gereden) Bij normale buitentemp. is het verbruik 1 op 15. (@Richard 9710: Hoe jij dat doet snap ik niet. Is de CW van een coupé nou zoveel beter?)
Mijn zwager heeft een 306 Hdi uit 2001 en die rijdt met een rustige rijstijl 1 op 19. Dus het kan wel! (inmiddels ook 3 ton mee gereden)

KRG (0), 15 jaar geleden

Ik houd al jaren een excel sheet bij met tankgegevens en daarbij reken ik het verbruik door.
Gemiddeld verbruik 110 PK 406 HDI break:
vanaf dec. 2007 tot nu:
bijna 1 op 17. Meest kortere ritten en af en toe ritten 250 km retour.

Wel valt me op dat gemidd. verbruik in de afgelopen (koudere ) maanden behoorlijk toe neemt. Sept - nov 2008 kwam ik op 1 op 17,56 nu in dec en jan zit ik op 1 op 16,5 en zelfs 1 op 15,7 bij lage temp.

Straks zal ik wel weer beter uitkomen.

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

@Mart76

Geen idee wat het verschil in CW waarde is tussen de Coupe en Sedan/Break. Maar die van jouw zuipt best. Ik ben afgelopen zondag uit Oostenrijk terug naar Nederland gereden en heb, daar waar het mocht in Duitsland 160 km/h op de cc gereden. Na elke snelheidsbeperking weer de cc aangezet, ook al ging het berg op, gewoon laten optrekken naar 160 km/h. Zelfs een stukje van een kilometer of 15 net boven de 200km/h gereden omdat ik het gezeik van een andere Nederlander voor me zat was.

In Oostenrijk getankt en daar al zo'n 50 km gereden voor ik de thuisreis aanvaarde. Totaal iets van 970 km gereden en eenmaal thuis gaf de boordcomputer aan dat er nog 120 km gereden kon worden. Wat ik exact getankt heb weet ik niet, maar met nog 120 km te gaan moet er minstens nog 5 liter in de tank gezeten hebben en kan ik dus maximaal 65 liter getankt hebben. En dan kom ik uit op 1:15 Als ik trouwens echt zuinig ga rijden, dus echt mijn best ga doen, dan kom ik makkelijk op 1:20, maar dat verveeld snel.

Ik stond er daarom ook versteld van dat TS met "slechts" 90 pk zo'n hoog verbruik heeft. Als TS geen "zware" voet heeft moet er wel iets mis zijn.

Bert1169 (0), 15 jaar geleden

Chris, een schrale troost misschien maar ik red het ook niet om zuiniger te rijden dan 1 op 13.
Ik heb trouwens een 110 pk die ook nog een beetje getuned is naar 130 pk. Rijd veel kleine stukken maar zelfs op lange stukken kom ik niet onder de 1 op 13.

Gr, Bert

antoonio (0), 15 jaar geleden

ik weet niet waar jullie autos mee uit gerust {airco nav ed}ik zelf heb een307 2l hdi navteq 100kw van 2004 met 2ton op de teller en voorzichtig rijden niet boven de 3000toeren en kan dan 1op13 rijden dealers zeggen dat het een normaal verbruik is voor moderne autos . met airco roetfilter en allerlei elektronische schakelingen is verbruik stroom dus brandstof bv airco 10pk

wisizu (0), 15 jaar geleden

Gebruik van mijn Berlingo ( CW !!) Multispace 2.0 HDI, 90 pk, bj 2002, over de 2-ton, geen airco, geen roetfilter, geen open ramen wel graag schuifdak op een kier, , weinig stadswerk, meestal lichtbeladen.
Ik trek vlot op, maar niet ver door, nooit over de 3000 t, in NL rond 120 km, soms op de autobaan / - route dan graag 135 km/u.
Verbruik tussen 16 en 18 km/l, vooral afhankelijk van buiten-temperatuur, dus winter en zomer.
1: 13 vind ik dus vreemd hoog !

antoonio (0), 15 jaar geleden

[quote=wisizu]Gebruik van mijn Berlingo ( CW !!) Multispace 2.0 HDI, 90 pk, bj 2002, over de 2-ton, geen airco, geen roetfilter, geen open ramen wel graag schuifdak op een kier, , weinig stadswerk, meestal lichtbeladen.
Ik trek vlot op, maar niet ver door, nooit over de 3000 t, in NL rond 120 km, soms op de autobaan / - route dan graag 135 km/u.
Verbruik tussen 16 en 18 km/l, vooral afhankelijk van buiten-temperatuur, dus winter en zomer.
1: 13 vind ik dus vreemd hoog ![/quote]
dat is appels met peren vergelijken deze motor is niet vergelijkbaar vraag aan iemand die deze motoren kent
airco heeft alleen al 10pk nodig en wat denk je van roetfilter/katalysator af fabriek er zit dan een speciaal systeem ingebouwwd met reinigingsvloestof die de filters na vervuiling autmatisch reinigtdit kost allemaal energie dus...

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Wisizu heeft de zelfde motor als de topicstarter n.l 2.0 hdi 90pk zonder roetfilter. De berlingo is op de snelweg zeker in het nadeel vanwege de hogere luchtweerstand en lagere eindoverbrenging. Dus toch wel vergelijkbaar. Airco pakt 10 PK ? Is dat niet wat veel ?

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Chris wat voor trajecten rij je vooral ? Korte stukjes en evt veel in de stad of zijn het voornamelijk de langere stukken snelweg ? Dat is n.l. vaak al een behoorlijk verschil.

Wat je nog zou kunnen doen is een nieuw luchtfilter in de auto steken en de motorolie vervangen. Anders zou je eens kunnen checken of er niets aanloopt, remmen bijvoorbeeld of dat de sporing van de auto slecht is. Dit vreet banden en kost ook veel brandstof.

golf(2) gtd (0), 15 jaar geleden

Hey pieterp,

Ik rij voornamelijk snelweg elke dag 55 km heen en terug dus 110 km bij elkaar.
Maar waar het me voornamelijk om ging toen ik deze topic starte of het normaal is voor deze motoren dat ze zoveel gebruiken of dat het nut heeft dat de peu garage hier een halve dag naar gaat zoeken wat het probleem kan zijn en dat dat me waarschijnlijk weer rond de 400 euro gaat kosten.

Hij heeft pas al een grote beurt gehad dus ik neem aan dat de peu garage er goede olie en luchtfliters in stoppen maar toch bedankt voor deze opties

gr chris

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Check de filters zelf nog even, je weet maar nooit of er toch nog iets vergeten is. Verder is je verbruik inderdaad behoorlijk hoog voor deze snelweg kilometers.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.