Mijn auto is vandaag gekeurd voor verkoop.
2 opmerkingen, waarvan één over olie-verlies.
Ik heb reeds een nieuwe auto gekocht en besteld en deze is er zaterdag....
Nu ga ik met het punt van het olie-verlies naar de peugeot-dealer, deze zegt onmiddellijk dat het de joint de cullasse is ???? maar ik kan dit moeilijk geloven, de auto is van december 2004 en heeft er amper 80 000 km opzitten......
Is er toevallig iemand die nog een ander idee heeft wat het kan zijn en me kan geruststellen aub ???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zeggen zonder diagnose(?)is wel de gemakkelijkste manier, maar kans is reeel groot aanwezig dat het inderdaad de joint de cullasse is helaas.
Maar eerst eens exact localiseren kan geen kwaad en wie weet, valt het mee en is het opgelost met een nieuwe klepdekselpakking of nokkenas-keerring.
probleem is dat ik net even gaan kijken ben, en in de oliedop zat wat gele smurrie....
dat is geen goed teken vermoed ik.... :-(
15 jaar
Die "wat gele smurrie" hoeft niets bijzonders te zijn hoor!
Het probleem met de joint de cullasse zit em in het olie-kanaal wat van onder uit het motorblok naar boven in de cilinderkop loopt. Dit oliekanaal zit aan de voorkant, aan de zijde van de distributie, in het blok. Tussen blok en cil.kop zit de joint de cullasse en deze zorgt dus ook voor de olie-afdichting van het oliekanaal naar boven.
Hier gaat het fout door een defect geraakte afdichting van dat kanaal en lekt de olie naar buiten = olie verlies.
hans4074, is dit makkelijk op te lossen ?
en heb je toevallig afbeelding of foto van waar ik moet kijken ?
zouden niet graag voor niks te veel kosten maken natuurlijk..
15 jaar
Mocht dit inderdaad de oorzaak zijn, dan is het op te lossen met een nieuwe joint de cullasse. Hiervoor moet de cilinderkop gedemonteerd worden.
Het is me niet helemaal duidelijk welke motor er in je 307 zit. Het kan een TU3JP (1400cc 8 kleppen ) zijn, maar ook een ET3J4 (16 kleppen), is ook 1400cc.
Allebei deze motoren kennen dit probleem, alleen is de reparatie bij de ET3J4 iets meer werk.
En nee...een foto heb ik hier niet van.
het is een gekend probleem ?
dus vermoedelijk staan we toch nog voor een zware kost ? :-(
ik vind het zo ongeloofwaardig dat die al versleten zou zijn na een 80 000 km ????
normaal gaat zo'n joint de coulasse toch een 10-tal jaar mee ?
Ja, het type motor weet ik zelf zo niet, het is een 1400 model zenith.
En om daar zelf aan te beginnen....
15 jaar
[quote=hans4074]Zeggen zonder diagnose(?)is wel de gemakkelijkste manier, maar kans is reeel groot aanwezig dat het inderdaad de joint de cullasse is helaas.
Maar eerst eens exact localiseren kan geen kwaad en wie weet, valt het mee en is het opgelost met een nieuwe klepdekselpakking of nokkenas-keerring.[/quote]
nogmaals!
Misschien handig voor de nederlandse lezers is de vertaling van joint de culasse: Koppakking !
15 jaar
Ik maar denken dat het de krukas is.
15 jaar
ALS het de koppakking betreft, geef ik al eens de raad om een karton onder de motor te leggen als hij in de garage staat.
Met andere woorden: de kost is vrij hoog voor een (voor de motor) ongevaarlijk probleem. Tenzij je zelf bekwaam genoeg bent om de koppakking te vervangen, natuurlijk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar