auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: hydraulische klepstoters

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16-v

Hallo is het bekend dat de klepstoters van de 1600 16-v wel eens gaan tikken,en dat de motor als die koud is zeer onregelmatig loopt net als of die geen compressie heeft onder het starten,na een paar seconden loopt die weer goed.

Geplaatst door

flow (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wel de voorgeschreven olie(dikte) in de motor?



vr.gr. Theo

Alleen als hij langere tijd heeft stilgestaan kan het voorkomen dat de klepstoters leeg lopen.
Te dunne olie of tekort olie kunnen dit veroorzaken.

oldtimer 0
badge

15 jaar

Ik heb de olie en filter ververst,eerste keer een met 5w40half synt waardoor die s'morgens heel slecht starte,en heb gisteren weer de olie erin gedaan die er in zat, namelijk 15w40 mineraal olie nu is het afwachten, de klant zal bellen als die hem heeft gestart.olie peil is op zijn maximum,ik vind het blok ook overslaan als die op temperatuur is.Mischien heeft het te maken met de hydro plunjers,het lijkt net alsof de uitlaat kleppen verbrand zijn kleine plofjes in de uitlaat die auto heeft pas 124dkm gelopen.Hoe kan het trouwens dat de klep plunjers leeg lopen komt dat door de slijtage? of is dat gewoon. Ik heb meerder auto's gehad die s'morgens even begonnen te tikken maar dat was dan voor eventjes,terwijl deze 206 ook tikt bij ongeveer 60 graden maar alleen als ik het gas los laat bij 80 of 90 graden hoor je niks meer.

flow 0

15 jaar

Zo,mijn kennis heeft gebeld en alles is in orde, hij start weer als van ouds,het overslaan blijft aanwezig,maar hij vind dat normaal,wat ik niet vind, maar hij is tevreden.Ik heb hem uitgelegt dat het niet zo hoord,maar hij zegt dat die niet beter weet dan dat die altijd heeft overgeslagen.Ik ben nog natuurlijk altijd bezig om dat te gaan verhelpen,dus alle info is gewenst.Bougie's zijn nieuw,olie,distr riem,en natuurlijk de waterpomp zijn vervangen plus alle filters .Kan iemand mij zeggen welke obd2 aansluiting ik moet hebben om deze auto uit te kunnen lezen,Ik heb een laptop,maar mijn obd2 aansluiting heeft 9 aansluitingen en van de andere kant heeft de kabel een usb aansluiting,trouwens weet iemand welke weerstand de bougie doppen moeten hebben.

flow 0

15 jaar

EOBD is 16 polige



vervang de bobine gallerij eens.

we gaan eerst eens meten,want meten is weten ik ga niet zo maar dingen vervangen van waar ik niet weet dat ze stuk zijn,dus heeft iemand iets van waardes,bijv bobine,en overige sensoren op welke pin te meten etc etc.En ik ga maar eens op zoek naar een obd2 met 16 polen voor de 206.

flow 0

15 jaar

alan,

een elm 327 werkt prima icm deze auto. dit is een interface chip tussen auto en laptop. zoek maar eens op ebay, dan heb je er 1 voor 30 euro. Ik verwacht trouwens niet dat je daarmee deze storing gaat oplossen, want je hebt geen foutcode.
Bobine is moeilijk te testen, want je kunt misschien inwendige weerstand meten, maar dit zegt lang niet alles. ik heb zelf ook af en toe een hikje in de auto, maar de bobine is bij mij al 2 x vernieuwd en het hikje is er nog steeds. (vernieuwen bobine had hier trouwens niet mee te maken)

Erwin2907 0

15 jaar

Je hebt 15W40 mineraal gebruikt ? Deze olie is van te lage kwaliteit..... Minimaal 10W40 a3/b3 half syntheet is wat PSA voorschrijft voor deze motor. Wellicht is dat de oorzaak van je probleem ten aanzien van het ploffen. Hoe lang loopt de motor al op deze minirale rommel? Wellicht dat dat al schade heeft veroorzaakt.

Het onregelmatig lopen van de motor bij koude start is in principe normaal ook het tikken.... klepstoters.... ik denk dat de klant beter kan kiezen voor de juiste olie 10W40 en het onregelmatig lopen moet accepteren mits er verder geen schade is ontstaan.

Groet,

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

Ja ik vind het ook rommel,maar daar rijd die al zijn heele leven op het is de 15/40 van helix.Dus die motor heeft al degelijk schade als die niet tegen een dunne olie kan,maar Jaap in de instructie boek geven ze wel aan dat 5w-40 ook erin kan.

flow 0

15 jaar

ik rij met 5W40 vol syntheet met een 307 met dezelfde motor. geen probleem.

Erwin2907 0

15 jaar

Dat 5W40 er in kan klopt.... beter nog dan 10W40.... 10W40 is minimaal. Mijn 1.6- 16V loopt op 0W30... gaat ook goed. Da's wel het andere uiterste en heeft alleen zin bij een redelijk nieuwe motor. Koude start is dan geen probleem. Wel maken de stoters na lang stilstand een beetje lawaai, maar daar gaat 'ie niet stuk van.

Verbruikt de motor olie? Compressie goed? Cilinder lektest ok? Geen vervuiling van klepgeleiders door verbrande olie/benzine resten? Daar zou je last van kunnen krijgen bij minirale olie. Klant lekker laten rijden en afwachten wat er gebeurd.

Ten aanzien van de bobine.... die gaat zo vaak niet stuk bij een 1.6. dat zijn vaker de 1.4's die daar last van hebben.

Succes,

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

wat mij wel is opgevallen toen ik de auto de eerste keer reed,is dat die begon te pinngelen als ik optrok,toen ik die beurt had gedaan was dat ook over,ook heb ik een paar keer gehoord met het gas geven dat er ploffen waren in de kat,volgens mij is ook de kat naat de mallemoer,omdat de klant haast had kon ik niks meer meten en testen,wat ik niet snap van mensen dat ze gewoon door blijven rijden als ze iets aan de auto merken,dan krijg je gewoon een antwoord van "maar dat heeft die altijd al gedaan of het is mij niet opgevallen"en als ze voor flinke kosten komen te staan vragen ze waarom het zo duur was,bij zeze auto is ook nog nooit de riem vervangen hij was er al meer dan 4000 km overheen,en als je dat zegt vragen ze wat voor riem.

flow 0

15 jaar

Alan

Dan zou ik ze eerst eens adviseren om de distributie te vervangen,voor je dalijk uiteindelijk het probleem verholpen hebt en de klant onderweg naar huis belt dat hij niet meer loopt omdat de riem naar de ..... is..

Sommige mensen bezuinigen op de verkeerde dingen,en kijken achteraf dom als het hun een hoop geld gaat kosten.

stefan84 0

15 jaar

Ik heb hem meteen gebeld,om de riem te vervangen en uitgelegt wat er gebeurt als die breekt dus mog ik de riem vervangen.bijv; ik voelde dat de auto aan de achterkant begon uit te breken en weet je wat het was! de achterbanden hadden nog maar 1,5 bar druk,dat heb ik hem natuurlijk ook onder zijn neus gewreven en dan zie je toch dat ze zich schamen.Hij kwam in eerste instantie voor een kleine beurt,maar dat werd gelijk een groote.Maar ik hoor niks meer van hem ik heb hem ook nog gebeld maar alles blijkt inorde te zijn.Dus ik vind het best.Allemaal bedankt voor jullie reactie's en tot de volgende keer.

flow 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.