close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Inbouwen Cruise Control achteraf

Bouwjaar: 2001

Hallo,
Weet er iemand of het mogelijk is om achteraf cruise control in te bouwen, is het simpel aansluiten van stekkers of moet er geprogrammeerd worden of mechanische aanpassingen gedaan worden?
(P406, EW10 motor, G3 installatie)
M.vr.gr.
Erwin

Geplaatst door

Erwin2907 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Erwin, lijkt me ook interessant. Der is denk ik wel meer nodig dan alleen de handel stekkers en SW. De gaskabel is nog een echte gas kabel en er zit verder geen bediening op die voor CC nodig is. Hou me maar op de hoogte van de plannen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

wat voor cc heb je in gedachten?
een mechanische is (als je een gaskabel hebt) altijd in te bouwen. Ik kan je een John Gold CC met stuurkolombediening aanbevelen. Ik heb deze in laten bouwen, maar zou het achterafgezien zelf gedaan hebben. stelt qua moeilijkheid niets voor, er gaat alleen wel behoorlijk wat tijd in zitten:
servo in motorruimte inbouwen, extra gaskabel aan originele knopen, 2 touwtjes naar de accu en de bedieningshandel in de stuurkolom inbouwen. Het meeste werk gaat zitten in het doorvoeren van de kabel van bedieningshendel naar de motorruimte+aansluiten van snelheidsignaal vanuit dashboard+aansluiten van schakelaars op rempedaal en koppeling.
Zelf zo'n ding aanschaffen voor ik meen E250 (bij Conrad electronics) Inbouwen via inbouwstation heeft E650 gekost.

duss.....Als je een beetje handig bent met electrische schema's dan zou ik het zeker zelf doen.

Maar voor de duidelijkheid: het is geen questie van een "paar stekkertjes aansluiten". Maar misschien is er nog een originele peugeot cc in te bouwen waarvan ik niet weet?

gr, Arjan

jabijl 0

19 jaar

herstel:
zie www.telpoint.nl voor inbouwprijzen (E250). er zijn wel bijkomende kosten voor pedaalschakelaars van ong E40

jabijl 0

19 jaar

Bedankt voor de reakties! ik ga zo eerst eens in de Haynes zoeken of ik kan achterhalen hoe de originele werkt. Arjan: Hoe bevalt de cruise control, ik bedoel: als je nu heuvel op gaat, vertraagt je auto neem ik aan? Of komt er nog een snelheids signaal op de regeleenheid binnen van de cruise control?

p.s.Pieter: kunnen we die anders niet in Polen bestellen? ;)

Erwin2907 0

19 jaar

origeneel af fabriek voor deze motor ,werkt ongeveer gelijk als J.G.de bedrading is standaart niet aanwezig als het niet af fabriek is. Dus even een eenheid en een paar stekkers is er niet bij.Snelheidssignaal wordt door J.G. wel gebruikt dus de snelheid wordt vastgehouden op de helling.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Da's heel jammer, maar scheelt me een hoop gezoek naar losse stekker aansluitingen in de auto.
Ik ga dan maar eens op zoek naar een inbouw set.
Bedankt voor de reakties!
Pieter, ik hou je op de hoogte.

Erwin2907 0

19 jaar

Is goed te doen, toevallig afgelopen week een J.G. bij een 406 HDI ingebouwd. Doorvoer naar motorruimte is te vinden onder mat bestuurderzijde t.h.v. rempedaal. Als pulsdraad voor de CC kun je ook het toerental gebruiken, deze is heel simpel bij de diagnose stekker op dashboard weg te halen (pin 3). Tevens kun je achter dit vakje mooi de electronica van de CC kwijt. Remschakelaars kun je simpel verwijderen door ze uit de klik houders te trekken, draad met twistlocks aankoppelen en schakelaars weer terugplaatsen.Gebruik een + 12volt die via contact loopt, deze is in zekeringenkast te vinden (zitten vaak een aantal loze aansluitingen). Zelf heb ik nog een extra microswitch op het koppelingspedaal geplaatst, dat is makkelijker uitschakelen tijdens het rijden, i.p.v constant tegen dat rempedaal te trappen. Onder de motorkap moet je zelf even goed bekijken, dat zal anders wezen dan bij een HDI. Er zit meestal een goede gebruiksaanwijzing bij. Ben er zelf ongeveer 3 uurtjes zoet mee geweest.

Walther11923 0

19 jaar

Walter,
Dan heb ik nog een vraagje: Ik zie dat er twee types zijn, voor zover ik zie. Vacuum en elektronisch. Elektronisch is duurder, (dus beter?) maar kan ik deze soorten allebei gebruiken of beter een van de twee?

Erwin2907 0

19 jaar

Een vacuum gestuurde cc werkt op het vacuum van de motor. Zoals ook de rembekrachtiger. Daar tussen moet dan een T-stuk geplaatst worden voor een aftakking naar de cc. Een elektronische heeft dat niet nodig.

Zelf heb ik de regelunit onder het luchtfilter gehangen. De cc kabel heb ik niet aan de gaskabel geknoopt maar los daarvan op de gashandel gehangen. Op het lucht inlaathuis zit de mogelijkheid om de cc kabel vast te zetten en op de gashandel zit nog een kogeltje waarop je de cc kabel kan vastmaken.

RAH 0

19 jaar

Het aftakken van de vacuum leiding lijkt me niet zo'n groot probleem. Zijn er verder nog nadelen aan het vacuum systeem, of heeft het elektronische systeem meer voordelen?

Erwin2907 0

19 jaar

vind persoonlijk een electrische wat prettiger rijden, is naar mijn mening wat stabiler.maar ja, hij is inderdaad wel een stukje duurder.

harry4203 2495
badge vip badge

19 jaar

ik rjid nu een jaar met de vacuumversie, en bevalt prima. Snelheid altijd prima constant. heb geen vergelijk met de electronische versie, maar waarom meer betalen...?

Kan je inderdaad aanraden om ook op koppeling een schakelaar te monteren, rijd wel zo prettig. Gaskabels kun je het beste niet aan elkaar knopen (die van de cc gaat daardoor veel sneller slijten. Heb dit zelf opgelost door een 2e moertje verticaal (gelast) op de gashandel aansluiting te monteren en hier de kabel van de cc door te voeren, vervolgens een eindstopje monteren. Voordeel is dat op moment dat de cc uitstaat de gaskabel niet meebeweegt met de gewone gaskabel of gashandel.

jabijl 0

19 jaar

Jabijl, Als ik jouw verhaal zo zie ga ik toch maar voor de vacuum versie denk ik. Heb jij nog wat info over hoe je de koppelingsschakelaar hebt ingebouwd? onder het pedaal of onder de motorkap aan de kopp.kabel? En die schakelaar zat niet in het pakket he?

Erwin2907 0

19 jaar

De schakelaar voor de koppeling zat bij mij wel in het pakket (VDO Tempostat). De schakelaar heb ik bij het pedaal gemonteerd. Tegen de plastic houder waar de BSI in zit.

RAH 0

19 jaar

ik durf niet te zeggen of de schakelaar standaard in het pakket zit (bij mij is het geheel nl via dealer ingebouwd). Je kunt de schakelaar eenvoudig net boven je pedaal monteren op het frame waar het pedaal aan vast zit.

jabijl 0

19 jaar

Ik weet genoeg en ga hier binnenkort aan beginnen.
Bedankt voor de reakties!

Erwin2907 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.