Peugeot 406: inhouden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hallo,

Al rijdende net onder de 2000 rpm houdt de motor nogal in, beetje schokkerig rijgedrag, zodra ik gas bijgeef is het over.
Op benzine is het irritant aanwezig maar op lpg verwaarloosbaar.
Zou iemand weten waar dit aan kan liggen of hoe dit op te lossen?
Bij voorbaat dank.

Gr, Peter

Transalper

Geplaatst door Transalper (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, kan nogal wat oorzaken hebben. Defecte sensor, valse lucht, lekke uitlaat.

Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot na de katalysator.

heemskerk4251 (0), 14 jaar geleden

Kijk even wat voor bougies er inzitten. Bobinebrug lichten en één bougie eruit draaien. Zijn het de peugeot bougies wissel ze dan om voor NGK's. Heb het zelfde probleem gehad met mijn vorige 406. Heb je overigens bij dit toerental geen probleem met een optredende resonantie? Heb ik toentertijd mijn 406 1.8 voor weggedaan. Benieuwd naar je reaktie.

gr.

Cees

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb LPG7 van NGK in een 406 1.8 16v van 2001 wel erg duur maar bevallen goed. Maar gezien je probleem zou ik eerst eens frisse tank benzine leeg rijden met injectiereiniger. Vaak is de benzine zo oud dat de motor daardoor slecht loopt op benzine.

Die resonantie kan opgelost worden door een nieuw type waterpomp te laten monteren.

Transalper (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties cq hulp.
Ik heb de auto al jaren en zolang is het ook al, alleen de laatste tijd is het wat irritanter aanwezig.
Als we de auto laten resetten is het stukken minder maar om dat nu steeds keer op keer te laten doen.
Om iedereen met een mogelijke oplossing tegemoet te komen, de auto heeft in jan. een beurt gehad incl. NGK bougies, de waterpomp is een jaar geleden al vervangen, incl distr.riem.
In Jan. is de auto ook gekeurd en voorzien van een nwe. uitlaat tot aan de kat.
Geregeld rijden we ook op benz. en er zit al jaren 5w40 in.
Pers. zat ik ook al een beetje te denken aan iets met de onsteking, vooral omdat het zo rond de 1800 rpm optreed.
Ik in elk geval in het donker een met water sproeien(zie de buren nu al kijken, haha) en een wat injectiereiniger in de tank kieperen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Gr, Peter

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Doe dat spoeien met water wel voorzichtig. Als je bij deze motor n.l. water bij de bobine gaat sproeien zal dit in de schacht van de bougie lopen. Dan zal de auto zeker slechter zal gaan lopen en kan het zijn dat je de verkeerde diagnose stelt.

Transalper (0), 14 jaar geleden

Net terug met de auto van een weekje Frankrijk, geen problemen gehad.
Daarnet maar eens even in het donker gesproeid met een waternevel bij draaiende motor natuurlijk (eerst de beschermingskap eraf gehaald) maar geen vonken of zoiets.

De auto loopt verder ook prima en doet alles naar wens alleen het schokkerige rijgedrag blijft lage toeren rijden +/- 1800/2000.
Ga al vaker in z'n 4 rijden als ik in de bebouwde kom rij want in z'n 5 is niet leuk meer.
Old ford, je had het over misschien een defecte sensor, welke bedoel je dan?

Gr, Peter

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Heeft deze auto al een egr klep ? Wat je beschrijft het schokken in deellast,dit lijkt op een egr probleem. De 2 liters hadden dat ook wel eens.

Ik zou er eens nieuwe software opzetten als de onsteking goed is. En verder de egr klep controleren. Je kan deze ook tijdelijk afsluiten om zeker te weten of dit het probleem is of niet.

Transalper (0), 14 jaar geleden

Volgt de volgende vraag, waar zit die klep ergens en wat doet hij?

Want je zegt kan best wel kloppen, ik heb ook weleens zoiets gehad met een Alfa, die had het alleen met stationaire loop en met nieuwe software was het probleem opgelost.

Gr, Peter

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

als je voor de auto staat zit de egr klep aan de rechtsezijkant van de cilkop. Naast de uitlaatnokkenas omprecies te zijn. Er zit een stekker boven op en is bevestigd met 3 boutjes. Er onder zit een stalen pakking. Er zitten 2 doorlaten in. Als de doorlaten dicht zijn gemaakt wordt er geen uitlaatgas meer in de cilinder terug geinjekteerd. Opdeze manier gaat het storingslampje aan dus kun je dit alleen doen om het egr verhaal te bevestigen of uit te sluiten. Alstie met de afgesloten egr klep niet meer inhoudt zit het probleem daar of is het soms software matig opte lossen door een update. Houdtie nog steeds in dan kun je het egr verhaal vergeten en zit het probleem ergens anders.
De egr klep circuleerd dus een gedeelte van de uitlaatgassen terug in de cilinder om de hoeveelheid uitstoot stikstofoxiden omlaag te brengen. Hij zit er dus op om emissie technische redenen.

Transalper (0), 14 jaar geleden

Ok, bedankt, ik dat eens proberen.

Transalper (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Vandaag eens naar die klep gekeken en 'm gevonden, zag de stekker zitten en heb die eerst maar eens losgehaald, de motor gestart en hij gaf geen storing.
Stukje rijden en echt geprobeerd het op te wekken dmv. 55 kmh rijden in z'n 5 en dan iets gas te geven of in z'n 4 op benz. en lpg het was er gewoon niet meer.
Zelfde stukje weg opnieuw gereden met de stekker aangesloten en voila, lichtjes maar hij schokte weer.
De hamvraag is nu, kan het kwaad op de lange duur als hij afgekoppeld blijft en hoe kan het dat met een defecte EGR de auto wel gewoon door de keuring komt?
Weet je of deze duur zijn of dat het zinvol is deze op de sloop te gaan halen, in principe rijd de auto prima zonder deze klep maar zou hem wel graag compleet willen houden.

Alvast bedankt, gr. Peter

magneet (0), 14 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem en ook dus die EGR losgehaald, je weet maar nooit toch?! en ongelofelijk hij rijdt weer als een zonnetje!
maar......kan hij los blijven of moet ik een nieuwe/2e hands (laten) monteren?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!!

Monique

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Peter, de klacht zoals je die beschrijft is meer een zgn produkt eigenschap dan een echt defekt. Ik weet dat er meer auto's zijn met deze motor die dat hebben. Je kan de klep afsluiten maar laat in ieder geval de stekker er op zitten zodat de cpmputer van de auto de klep nog wel ziet. Ondanks dat de klep aangesloten blijft kan het motormanagement lampje toch nog aan gaan.
Om je vraag te beantwoorden, het kan geen kwaad voor de motor. En ten tweede, de auto komt wel door de keuring omdat het meten vam stikstofoxiden geen keuringseis is. Het toevoegen van uitlaatgas aan het brandstofluchtmengsel zorgt er namelijk voor dat er minder stikstofoxiden gevormt worden.
Het vervangen van de klep zal het schokken niet oplossen.
Wat je nog kan proberen is de dealer nieuwe software in de motor computer laten laden, het schokken kan daarmee verminderen. Zorg er dan wel voor dat de egr klep weer officieel aangesloten en niet afgeplugd is.
De er klep kost 134 euro nieuw. Op de sloop halen zou ik niet doen.

Transalper (0), 13 jaar geleden

Heel erg bedankt voor de uitvoerige informatie, de auto rijdt in elk geval weer heel prettig.
Ik ga dan maar voor de software-update zodra hij ook weer voor een beurt moet.

Gr, Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.