Peugeot 406: inhouden

Bouwjaar: 2002

Peugeot coupe met 3.0v6 XFX,72dkm,houdt vooral gedurende de warmloopfase in tijdens rustig accellereren.Dit gaat dan soms gepaart met een
forse kortstondige dip tijdens het optrekken, waarna de motor vervolgens probleemloos verder doortrekt.Zowel bij een bevriende vakgarage als een plaatselijke peugeotdealer is al naar dit probleem gezocht.De computer is door de dealer voorzien van de meest recente software onder het motto: baat het niet, schaadt het niet.Er zijn nl.geen foutcodes gevonden, wel kon hij zien dat de auto bij de dealer in duitsland al diverse malen is uitgelezen.Preventief hebben wij de MAPsensor vervangen;zonder resultaat.Ook de electr. gasklep reageert volgens de dealer correct.LET OP: Auto is bij aflevering door dealer van GUTMANN tuningskit, die bestaat uit
een speciale airbox met K&N-filter een een RVS absorptie-einddemper(op de duitse brief ook off."eingetragen" met 166kw.
Bij vollast echt snel, maar bij 80km/u konstant volgens boardcomputer ook duidelijk dorstiger dan vorige "XFZ".(zou volgens specs andersom moeten zijn)
Eenmaal warm lijkt het toch ook alsof de electronica konstant staat "af te regelen", tijdens optrekkken ontstaat soms het "bonanza" gevoel.Heeft iemand tips of ervaringen?

xfx

Geplaatst door xfx (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij deze motoren zijn de bobine's en de lambdasonde's vaak de achilleshiel wat betreft moeilijk te traceren storingen.

citroenmonteur (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit lijkt mij een lastig probleem. Ik kan alleen een aantal dingen aangeven die eventueel een oorzaak zouden kunnen zijn.

Deze motor heeft hydraulisch verstelbare nokkenassen, er zou een electrisch gestuurde hydraulische regelklep kunnen vastzitten of vervuild zijn waardoor de verstelling niet goed werkt.

De bobines willen wel eens stuk gaan en dit soort problemen veroorzaken.

Soms helpt het om de automatische initialisatieprocedure overnieuw te doen (met de testkast) de computer leert zich dan opnieuw in. Ik weet echter niet of het bij deze motor kan, of dat dit er niet meer in zit. Is inieder geval het proberen waard.

Vooral als het een automatische versn. bak is is het van belang dat de juiste bandenmaat in de abs computer is ingesteld.
Bij een handbak moeten alle versnellingen goed zijn ingeleerd. Dit kun je zien tijdens rijden met de testkast, of hij alle versnellingen herkent.

In ieder geval is het aan te bevelen om met de testkast te gaan rijden om te zien of tijdens het afwijkende motorgedrag ook afwijkende parameters te zien zijn.

succes!!

jos5955 (0), 19 jaar geleden

Ik heb ook last gehad van inhouden bij optekken. alleen de eerste kilometer bij koude motor. Eenmaal opgewarmd geen problemen. Waren vervuilde injectoren. Injectoren gereinigd bij revisie. Probleem opgelost. Overigens heb ik ook dat motor constant staat af te regelen bij stationair lopen. ook bij warme motor. Stationair "hakkelen". Dat probleem heeft nog niemand op kunnen lossen! Totale motorrevisie niet. nieuwe lambda sonde niet. Ik heb overigens een 2.0 16v motor. suggesties altijd welkom!

citroenmonteur (0) PRO, 19 jaar geleden

Tav Jos:
Bij de 2.0 16v XU motor is een onregelmatig stationair toerental bijna altijd het gevolg van een slecht werkende stationaire regelmotor. Schoonmaken helpt nauwelijks, vervangen is de oplossing.
Het schudden van de motor bij stationair toerental (vooral warm)is er NIET uit te krijgen, daar zul je mee moeten leren leven. De 20 16v XU motoren doen dit allemaal, alleen de een wat meer dan de ander.

jos5955 (0), 19 jaar geleden

Bedankt citrofiel! het is jammer dat ze dat bij de dealer niet weten....

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Schudden komt van vervuiling inwendig,als je nu de motor eens een kwart liter olie aftapt en je gooit er een kwart liter ATF in en je geeft hem dan eens even flink op z'n donder, tapt hem dan af en vult hem met MObil 1 synthetische olie dan kun je er een euro op z'n kant op zetten zo mooi loopt hij dan stationair.

xfx (0), 18 jaar geleden

Zoals gezegd, bougies, mapsensor spruitsukpakking vervangen, uitgelezen op foutcode's, werking nokkenas-verstelling gecontroleerd, bobine vervangen, injectorcleaner gebruikt enz.enz.niets helpt!Net een fikse vakantierit met caravan door de alpen achter de rug, GEEN ENKEL PROBLEEM gehad.Trekt als een beest en verbruikt als een grote..... Terug thuis, weer licht belast gebruik, klachten af en toe ook weer terug.
Ik ben er ondertussen aan gewend en zal er mee moeten leren leven, tenzij iemand nog eens met de gouden tip komt....

daevoe (0), 18 jaar geleden

Gewoon meteen vol gas geven Luuk.

raykar (0), 18 jaar geleden

laat je vrouw maar rijden

sel (0), 17 jaar geleden

heb je toen ook tip van de heer Oldtimer geprobeerd..?/

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.