Peugeot 206: Inhouden bij koude motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 65

Onze Peugeot 206 houdt in met een koude motor. Wegrijden met koude motor lukt bijna niet, of je moet eerst een straal gas geven en met slippende koppeling wegrijden. Met warme motor is er niets aan de hand. Zowel op LPG als op Benzine hetzelfde probleem.

Bougies reeds vervangen.
Gasklephuis schoongemaakt.

Zo te lezen komt dit vaker voor.
Wat is jullie ervaring met dit probleem?
Waar zit volgens jullie de temp sensor? Zie foto

Ariën

leusdena

Geplaatst door leusdena , lid sinds 11 jaar geleden

24 Reacties

skilcom, 2 jaar geleden

Temperatuursensor choke, of de choke zelf zou het probleem kunnen zijn... lees eerst de foutcodes eens uit, waarschijnlijk ga je daar wat meer info vinden over de sensoren...

Hans4040 PRO, 2 jaar geleden

Op deze auto zit geen choke...koelvloeistof temperatuursensor regeld de inspuiting/mengsel

skilcom, 2 jaar geleden

Sorry, had niet goed opgelet, en niet gezien dat het over de 1.4 benzine motor van 2006 ging. Het zou een defecte lucht temperatuurmeter sensor kunnen zijn, zie afbeelding.

.

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

Denk dat Hans4040 nummer 2 op de tekening bedoeld .
Deze veroorzaakt ook veel voorkomende storingen .
Ik zou eens beginnen met het laten uitlezen bij een Peugeotdealer .
U bent nu aan het gokken en dat word dokken .( bougie,s voor niets vervangen )

.

skilcom, 2 jaar geleden

Heb het eens aan een bevriend Peugeot dealer gevraagd , en in de meeste gevallen is het wel degelijk de lucht-temperatuur-sensor die defect is, in sommige gevallen de stappenmotor. Maar inderdaad, eerst foutcodes uitlezen... gokken is in de meeste gevallen inderdaad dokken, en dat zegt hij ook.

leusdena, 2 jaar geleden

Heren bedankt voor jullie reacties.

Zoals Rene aangeeft, verwacht ik ook dat de koelvloeistoftemperatuur sensor het probleem is, maar ja inderdaad.. het is een gok (van 15 euro). Uitlezen bij de dealer is duurder (50 euro) en als je hem laat uitlezen laat je meestal ook gelijk de reparatie daar uitvoeren (+ arbeidsloon).

Ik lees ook hier en daar dat er een software update beschikbaar zou zijn voor dit probleem. Iemand hier bekend mee?
Echter zegt de Peugeot dealer dat een software update wordt afgeraden , computer kan dan crashen. Beetje vreemd verhaal toch?

Ik heb de sensor nog niet gevonden, zit ie aan de zijkant op het blok?

Groet,
Ariën

skilcom, 2 jaar geleden

De Peugeot dealer waar ik het deze morgen aan vroeg zei nochtans dat het niet om de koelvloeistof-temperatuur-sensor zou gaan, maar om de lucht-temperatuurmeter-sensor, wat iets heel anders is... zie afbeelding. Nog een goede raad, als u zelf aan de wagen wil werken, is het misschien een goed idee om zelf zo een uitleesapparaat te kopen, ik heb b.v. een Autel Maxiscan MS509 die ik nog kocht voor 85 euro. Tegenwoordig zijn die dingen al te koop voor 49 euro. Meer dan zijn geld waard...

.

leusdena, 2 jaar geleden

Dankjewel Skilcom voor de gedane moeite, echt top!

Dan ga ik beginnen met de lucht temperatuur sensor te vervangen :-)

Ik heb wel een simple Autel Maxiscan M309, maar deze geeft geen foutmeldingen.
We hebben ook nog een VW. Deze lees ik uit met laptop en VCDS software. Zoek eigenlijk ook nog een vergelijkbare oplossing voor m'n Peu.

Ik ga vanavond eens kijken of ik lucht temperatuur sensor kan vinden.

skilcom, 2 jaar geleden

Als u een EML327 OBD adapter of zo heeft, kan u voor Peugeot/Citroën de PSA-COM software downloaden, en gebruiken op uw laptop. Werkt heel goed...

leusdena, 2 jaar geleden

Aah kijk.. die heb ik inderdaad ook nog, wel via Bluetooth. Eens kijken of dit werkt.
Ik ga eens op zoek naar de software. Wederom bedankt !

oldford PRO, 2 jaar geleden

VCDS kan ook deze Peugeot uitlezen in OBDII mode.
Daar kun je live data mee uitlezen.
Temperatuur sensoren kun je testen met uitlezen na een nachtje stilstaan (voor de 1e motorstart).

leusdena, 2 jaar geleden

Hoi Oldford, nog meer handige info, toppie!
Ik heb vanavond wat te doen in mijn garage :-)

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
Groet,
Ariën

leusdena, 2 jaar geleden

Kan iemand mij vertellen waar de lucht-temperatuurmeter-sensor zit.
Ik neem aan ergens rond het lucht filter? Kan hem zo 1 2 3 niet vinden.

Weet wel de koeltemperatuur sensor te vinden.

Groet, Arien

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

No 5 .

. .

leusdena, 2 jaar geleden

Aaah.. dat is toch de MAF (Mass Air Flow) sensor?
Die ziet er anders uit dan die op de foto van Silcom, vandaar dat ik hem niet kon vinden :)

Ik heb overigens ook een scheur gevonden in een luchtslang. Misschien is dat wel het probleem.
Ik ga hem weer dicht bouwen en testen.

Dank U !

.

leusdena, 2 jaar geleden

Scheur in de slang was helaas niet het probleem. Ik twijfel of ik de sensoren zal bestellen, want gisteren had ik ook een P0012 melding wat wijst op een probleem met de nokkenaspositie sensor. Toeval? Of kan het één met het ander te maken hebben denken jullie?

Aan de andere kant... een probleem met de nokkenaspositie sensor zou een permanent probleem moeten veroorzaken en ik heb alleen een probleem bij een koude motor en onder 2000 toeren.

Wernervs, 2 jaar geleden

Voor @leusdena en iedereen die dit leest, de P0012 is NIET een probleem met de nokkenaspositiesensor zelf, die doet het juist goed (bij een defecte nokkenaspositiesensor krijg je een P034x-melding). Fout P0012 ontstaat, omdat uit de meetgegevens van de nokkenaspositiesensor blijkt, dat de inlaatnokkenas (veel) te laat staat.

De door jou beschreven symptomen als slecht starten, dreigen uit te vallen etc. passen goed bij een motor die niet goed op tijd staat. Het kan zijn dat hij slechts een "beetje veel te laat" staat en daardoor, eenmaal warm, wel redelijk rijdt. Maar goed is het niet. Ook kan de situatie verder verslechteren, waardoor de timing verslechtert en de motor "in de soep" loopt.
Waarschijnlijk is dit ook gebeurd of was je er ook achter gekomen gezien de radiostilte...

Niet zelf rommelen, laat hier een ervaren monteur naar kijken!

Rene Roolvink PRO, 2 jaar geleden

P0012 , zoals Peugeot deze omschrijft.

Nokkenaspositie, Circuit 1 : Afstelling niet correct (Vertraging).

- Afstelling distributie.
- Mechanisch probleem.
- Cilindersensor.

.

primera p11, 2 jaar geleden

Hallo Leusdena,

Je schrijft dat dit probleem ook op LPG hetzelfde is.
Maar de auto start koud op benzine,als deze overschakelt naar lpg is het probleem dan nog steeds aanwezig?.
Het kan zijn dat de benzine injectoren vervuild zijn en dan heb je dit problem normaliter alleen bij de koude start op benzine.
Als je de auto op benzine zet bij een koude start en gaat rijden verdwijnt het inhouden/bokken dan volledig bij opgewarmde motor?.
Als dat zo is zijn het geen vervuilde injectoren maar bovengenoemde mogelijkheden.
Blijft het bokken/inhouden dan zou ik eerst zorgen dat de auto op benzine weer goed loopt.
Pas op met het vervangen van allerlei onderdelen zonder geode diagnose.
Dat kost je een bak geld en probleem niet opgelost.
Je zal de eerste niet zijn die gewoon vervuilde benzine injectoren heeft door het rijden op lpg.

leusdena, 2 jaar geleden

De P0012 melding geeft hij niet constant. Zou een Nokkenasversteller kunnen zijn. Heb ik bij mijn vorige 207 ook gehad.

@primera p11
Zowel met koude motor op benzine als na het overschakelen op LPG houdt hij in.
Maar je merkt het het beste bij een steenkoude motor.

Ik heb de gok genomen en een nieuwe temp sensor en map sensor besteld.
Zaterdag even monteren en dan laat ik jullie de uitkomst weten.

leusdena, 2 jaar geleden

Update:
Afgelopen weekend een nieuwe temp sensor en map sensor gemonteerd. Tevens even de nokkenas sensor eruit gehaald en schoongemaakt en zo ook de nokkenasversteller. Bij een koude motor loopt hij nu een stuk beter, maar helemaal lekker loopt hij nog niet. Zo af en toe blijft hij zich verslikken, maar het ergste probleem is wel gefixed.

Groet,
Arien

leusdena, 4 dagen geleden

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels 2 jaar verder en eigenlijk is het probleem van inhouden, stotteren, bokken, nooit helemaal opgelost geweest. Vorige week keek ik bij toeval even naar de distributieriem en zag tot mijn schrik dat deze aan 1 zijde gerafeld was. Deze moest dus hoognodig vervangen worden. Nog nooit gedaan, maar wie niet waagt...

Afijn.. ik heb inmiddels alles open liggen en vraag me af of de timing bij deze auto ooit goed heeft gestaan. Hiervoor heb ik toch even jullie hulp nodig, want met Youtube kom ik er niet uit.

Als je vanaf onder kijkt zie je een markering staan op het blok en een streep op de krukas poelie. Ik neem aan dat deze tegenover elkaar moet staan toch? Op dat moment staan cilinder 1 en 4 in het BDP.

Als ik deze zo zet en ik kijk naar beide posities van de nokkenassen, dan staat de oude markering in’t rood niet goed.

Ik ben daarna op zoek gegaan naar een gat in beide nokkenas poelies om deze te fixeren, Zie laatster foto.
Deze kan toch niet zo verkeerd hebben gestaan, dan loopt ie toch niet?

Wie heeft ervaring met dit type blok van een PEUGEOT 206 (2A/C) 1.4 16V

Ik hoor het graag..
Groet, Arien

. . .

hans4074 PRO, 3 dagen geleden

Je moet gewoon de daarvoor bestemde gaten in nokkenassen en vliegwiel gebruiken. Blokkeer-gat vliegwiel zit verstopt haaks op het blok rechts naast oliefilter huis. Effe zoeken. (Haakse) pen van 6 mm gebruiken. Voor blokkering nokkenassen kun je passend boutje of boortje gebruiken. Vervang eveneens de waterpomp, want die is de oorzaak van het naar buiten lopen van de distributieriem!

leusdena, 3 dagen geleden

Dankjewel Hans, het is me gelukt om vandaag de distributieset te vervangen.
Helaas loopt de auto zelf nog net zo beroerd als voor die tijd. Ik wil hem verkopen, maar dat gaat hem zo niet worden. Zou graag een keer van iemand ff een bobinerail willen "leasen" om te testen of daar het probleem zit.
1x starten en ik weet het zeker. Iemand die de juiste manier en waardes weet om deze door te meten?

M.v.g.
Arien

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.