Wij hebben 2 nieuw aangeschafte identieke 208's waarvan de produktiedatum één maand verschilt. September en Oktober 2012.
Allebei met de 1.2 vti 3 cilinder motor en dezelfde uitvoering
Echter, de 208 van september 2012 heeft vanaf het begin aan last gehad van inhouden/schokken bij het gas geven en loslaten. Inmiddels heeft deze een motorsoftware-update gehad waarbij deze verschijnselen grotendeels zijn verdwenen. Echter, wat er voor terug is gekomen is een zeer nerveus gedrag (bonken, schokken) bij het uit en inkoppelen tijdens de opwarmingsfase van de motor. Vergelijkbaar met wat je vroeger had bij handchokes wanneer je deze te snel indrukte en de motor dus te weinig brandstof kreeg.
Verder vind ik de motor van de 208 uit Oktober (de auto die dus geen probleem hiermee heeft gehad) veel stabieler lopen ook als deze warm is. Koppelt rustiger in, reageert bij het optrekken minder nerveus en levert naar mijn gevoel veel meer trekkracht bij lage toerentallen. Alhoewel het aan de toerenteller niet te zien is loopt deze motor ook rustiger bij stationair toerental. Naar mijn gevoel loopt de motor met een fractioneel iets hoger toerental dat er juist voor zorgt dat deze motor die verschijnselen niet heeft.
Ik vraag me toch af hoe het kan dat er zo'n groot verschil zit qua lopen tussen 2 identieke nieuwe auto's.
Dealer heeft dus al ééns een software-update uitgevoerd en voor het schokken bij koude motor is de auto daarna nog een keer bij de dealer geweest. Eerste week geen probleem meer gehad echter, nu komt het probleem weer terug.
Ik vraag me trouwens af of ze de update goed uit hebben gevoerd daar ik de motor met warme motor heb afgeleverd en ze er toen direct de nieuwe update op hebben gedaan. Ik las ergens dat dit normaal met koude motor dient te gebeuren en met alle verbruikers uitgeschakelt.
Wie heeft een idee hoe dit probleem op te lossen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even een vraag niet aangaande je probleem.
Heb jij bij jou 208 ook dat de achteruitversnelling geregeld heel moeilijk in te schakelen is als de motor nog niet warm is?
Nee, eigenlijk helemaal geen problemen bij het schakelen in de achteruit bij beide auto's niet. Vind het zelfs heel soepel gaan en zonder kraken. Bij de Honda die ik hiervoor had was dat niet altijd het geval en als de auto scheef stond ging deze er altijd zonder kraken in de achteruitversnelling.
Wel vind ik de 208 uit Oktober beter en strakker schakelen. Net alsof het schakelmechanisme iets fijner afgesteld is.
Zou het kunnen dat met een maand tijd er al veranderingen in de produktie zijn doorgevoerd aan deze motor?
Dit zijn wel één van de eerste 208 'en met deze motor, vandaar?
Wat is jouw ervaring met het schokken en gedrag bij koude motor?
11 jaar
Auto adaptive funtie,s moeten altijd met een koude motor en zonder ingeschakelde verbruikers ( bv airco ) worden uitgevoerd na een update. Je kan dus wel met een warme motor de update uitvoeren , maar het inleren daarna moet bij mijn weten altijd onder eerder genoemde omstandigheden plaats vinden. Deze methode is juist om er voor te zorgen dat de regelstrategie vanaf een koude motor goed werkt. En naar ik goed heb gelezen heeft u een probleem met een koude motor.
Nu ben ik niet zo'n technicus, maar wat versta je dan onder auto adaptive functies? Bijv. de stationairloopregeling?
Maar als ik het dus goed begrijp dient bij een motorsoftware-update de auto altijd een nachtje te overnachten bij de dealer?
Als ik tijdens de opwarmefase van de motor, zo bij een motortemperatuur van tussen de 50 en 80 graden, ontkoppel en daarna weer inkoppel gaat dit op het moment dat ik probeer in te koppelen gepaard met ontzettend schokken/bokken van de motor. Je hoort dan ook echt een geklapper vanuit de koppeling wat me op den duur erg slecht lijkt voor de koppeling en de gehele aandrijving. Daarom wil ik dit probleem ook graag opgelost hebben. Eénmaal warm is het probleem over. Alhoewel onze andere 208 staionair veel stabieler draait en bij het inkoppelen en gasgeven veel makkellijker oppakt en meer trekkracht uit de lage toeren lijkt te hebben.
Het lijkt mij een kwestie van afstellen van de brandstoftoevoer en dat kan volgens mij alleen maar via een aanpassing aan de motorsoftware.
11 jaar
Ik heb alleen ervaring met de 1.4 vti motor en die heeft daar geen last van.
11 jaar
Eigenlijk dient in de meeste gevallen na een software update van de ECU, de motor vanaf koud (onder de 30graden motortemperatuur) opnieuw ingeleerd te worden (auto adaptive functies) Zie het als het inregelen van alle electronische componenten die met de motorloop/motorregeling te maken hebben, dus ook het stationaire deel. Hebben ze dit niet gedaan, dan zou dit alsnog een optie zijn om dit uit te laten voeren vanaf koude motor = nachtje over bij de dealer.
1.4 vti is echter een totaal andere motor dan de 1.2 vti.
1.4 vti is een BMW ontwikkeling en wordt ook gebruikt in BMW's en de Mini bijvoorbeeld.
1.2 vti is een eigen PSA ontwikkeling en zit ook in de C3 van Citroën. Deze lijn van 3 cilinder motoren zal het komend jaar nog uitgebreid worden met turbo versies. De E-HTP met 110 en 130 pk.
Schakelgedrag van de 1.2 is dan ook totaal anders dan die van de 1.4 want er zit ook een andere versnellingsbak aan.
Het hele proces van de software-update heeft al met al wel een uurtje geduurd en binnen dat uur daalt de motortemperatuur sowieso tot onder de 30 graden. Echter, het gedrag van de motor na een uur stilstand is niet te vergelijken met dat van een totaal koude motor. Olie is nog warm, koelwater ook. De motormanagement waarden zijn anders dan bij een volledig koude motor. Als er misschien iets misgegaan tijdens de inleerprocedure zou dat misschien het vreemde gedrag bij koude motor kunnen verklaren.
Maar ook in warme toestand loopt de betreffende 1.2vti lang niet zo mooi als die van onze andere 208 waarvan de motor veel mooier en gelijkmatiger oppakt.
Het zijn toch precies dezelfde motoren dan zouden beide auto's toch ook precies hetzelfde moeten rijden?
Misschien maar de update nog een keer laten uitvoeren. Zou het ook ergens anders in kunnen liggen. Bijv. bougies, bobines, injectoren, sensoren of iets dergelijks?
11 jaar
Las net op het forum van de Peugeot 208 club dat het normaal is dat de 1.2 vti motor wat bokkig rijd, vooral met koude motor.
Dit komt denk ik doordat die motor maar 3 cilinders heeft.
11 jaar
[quote=Hondanordhorn]Het hele proces van de software-update heeft al met al wel een uurtje geduurd en binnen dat uur daalt de motortemperatuur sowieso tot onder de 30 graden.[/quote]
Als de wagen met een op bedrijfstemperatuur zijnde motor is binnengebracht, dan is na een uur de temperatuur echt nog niet gezakt tot onder de 30 graden.
Ok. Met een koude motor rijdt een auto natuurlijk nooit zo fijn als met een warme motor.
Maar ik heb vergelijkingsmateriaal en die andere 208 heeft deze verschijnselen absoluut niet en trekt ook met warme motor veel beter uit het onderste toerenbereik.
Na goed een uur stilstand staat bij mij de temperatuurmeter altijd helemaal weer onderaan.
Echter, het was ook nog een zeer warme dag dat deze update gedaan is en ik geloof nooit dat na een uur de motor dan net zo koel is als na ongeveer 8 uur stilstand.
11 jaar
Sorry....ik snap er niets meer van. De ene keer geef je aan dat de motortemperatuur binnen een uur sowieso tot onder de 30graden is gezakt, en nu weer .....Echter, het was ook nog een zeer warme dag dat deze update gedaan is en ik geloof nooit dat na een uur de motor dan net zo koel is als na ongeveer 8 uur stilstand.
Verder:
Maar ik heb vergelijkingsmateriaal en die andere 208 heeft deze verschijnselen absoluut niet en trekt ook met warme motor veel beter uit het onderste toerenbereik.
Dat heb je al aangegeven en daarom toch je vraag over de 208 die minder lekker loopt met diverse reacties om die betreffende 208 nog eens een reset te geven vanaf koude motor.
Geachte HONDANORDHORN , in diverse reactie ,s op uw vraag is er door verschillende PEUGEOT Technisch Specialisten gereageerd om het inleren ( auto adaptive functie,s ) KOUD uit te voeren .Met een koude motor bedoeld Peugeot een wachttijd van 6 uur .Het heeft dan verder ook geen zin om nog langer hier op door te gaan indien dit na de update niet goed is uitgevoerd. EERST TERUG NAAR UW DEALER OM DIT TE LATEN UITVOEREN.
Auto is uitgelezen met behulp van testkast.
Er blijken 1 of meerdere bobines niet goed te werken.
10 jaar
zie mijn reactie in je andere topic, de reactie had hier gewoon vermeld mogen worden
[quote=Rene Roolvink]Geachte HONDANORDHORN , in diverse reactie ,s op uw vraag is er door verschillende PEUGEOT Technisch Specialisten gereageerd om het inleren ( auto adaptive functie,s ) KOUD uit te voeren .Met een koude motor bedoeld Peugeot een wachttijd van 6 uur .Het heeft dan verder ook geen zin om nog langer hier op door te gaan indien dit na de update niet goed is uitgevoerd. EERST TERUG NAAR UW DEALER OM DIT TE LATEN UITVOEREN.[/quote]
helemaal mee eens, als ik dit zo lees dan of de dealer weet niet veel van deze motor en kijkt niet verder in systeem naar info flashes
of hij is niet bij de dealer uitgelezen.
ik ben bang dat eerder het laatste dan het eerste van toepassing is.
dit is een nieuwe motor en door een universele garage is er geen informatie over deze motor blok.
hierdoor worden dingen vervangen wat totaal niet nodig is.
[b]trucker0werner
Professional[/b]
De auto zit in de garantie,
hij is uitgelezen en dus worden de reparaties die je nu noemt gewoon door de dealer gedaan en kunnen ze dan claimen bij peugeot.
zelf dan niet aan werken anders kan de dealer probleem krijgen, het kost je dan toch niks als je door de dealer laat doen.
niet direct hiervan maar bij andere dingen dat als peugeot een controle voert of de onderdeel ophaalt en blijkt dat het onderdeel beschadigd is wat totaal niks met de storing te maken heeft dan doen ze de garantie ook niet betalen.
weet ook niet echt waarom je het zelf wil proberen.
het volgende wat me is opgevallen bij deze motoren is het volgende
na verkoop is er een softwareupdate gekomen om diverse klachten te voorkomen/op te lossen.
1 van de voornamelijkste dingen waren storing overslaande ontstekking
dit heb je in dit geval.
hiervoor is een bericht ooit geweest ervan
software update moest toen uitgevoerd worden.
naast dat deden we tijden het proefrit het volgende
- bij warme motor de krukassensor in leren.
in zijn 2 bij 1500rpm vol door trekken naar max 6500rpm
dan gas los tot het bij 1500rpm is gezakt.
je gaat dus van 25km/h naar 90km/h
dat was toen omdat bij 1200rpm de motor wat in toeren ging zoeken. de wijzer bleef niet stabiel hangen.
dat was de reactie van technisch platform en daarmee was het wel opgelost bij de betreffende klanten.
naast dat is voor deze storing p1337-p1338-p1339-p1340 (storing overslaande ontstekking) een info flash voor B1IW0103Q0
daarin moet je het volgende doen:
Start de motor die op omgevingstemperatuur is.
Schakel de volgende elektrische verbruikers in :
Grootlicht
Mistlampen en mistachterlicht
Achterruitverwarming
Verwarming/airconditioning op maximum aanjagerstand en temperatuur op koud
Verhoog het toerental geleidelijk binnen 10 seconden van stationair toerental tot 4000 t/min en houd dit 60 seconden vast.
Laat het toerental vervolgens weer zakken tot stationair toerental.
Laat de motor 10 s stationair draaien.
Zet de motor af.
dit is puur ivm vervuiling van de bougies zelf, op deze manier doe je ze schoon branden.
naast deze info flash zijn er ook 1 a 2 andere info flashes waar jouw oplossing in staat.
ik zou de dealer die hem heeft uigelezen maandag eerst bellen en vragen welke codes erin zaten, (als dat en van de bovengenoemde bij de info flash nummer zijn dan staat daar de oplossing ervoor)
voor de andere info flashes met betrekking op inhouden daarvoor is een nieuwe software voor de motor computer beschikbaar. niet bekend of deze er al op staat of niet, kans is aanwezig dat deze er al op staat.
is hij uberhaubt wel bij de dealer uitgelezen.
hoop dat je met deze informatie wel weer voorruit kunt
zoals je ziet heb ik niks over bougies en bobine gehad die vervangen moeten worden (hiervoor zou je de storing overslaande ontstekking krijgen) dit ivm dat een andere rede heeft
Auto is wel uitgelezen bij een officiele Peugeot dealer en wel in Duitsland.
Na een ellenlange weg in Nederland waarbij er maar steeds geen oplossing kon worden gevonden voor het inhouden van de motor in de opwarmingsfase en wij steeds maar weer met een kluitje in het riet werden gestuurd is men dus in Duitsland schijnbaar wel in staat om in 1 keer een oplossing te vinden! Hier komt men in ieder geval niet met verhalen als, iedere auto is anders dus u moet het maar accepteren en ermee leren leven. Nee, dit ding houd gewoon dramatisch in in de opwarmingsfase. Dit hoort gewoon niet!! Dat maakt niemand mij wijs.
Het ligt aan een bobine/bougie die niet goed functioneert volgens hun. Eerst wil ik dan maar eens alle bougies vervangen.
Auto heeft inmiddels 25.000 km gelopen dus dat kan nooit kwaad en is een goedkope oplossing want bougies kosten niet de wereld. Ligt het niet aan de bougie dan vervangen we de bobine. Ook geen al te duur onderdeel.
Tja, we moeten ergens beginnen. Peugeot Nederland laat ons met het probleem zitten en als we niets proberen blijven we sowieso met het probleem zitten. Dus gewoon doen! Helpen deze maatregelen niet dat is er dus schijnbaar iets falikant mis met deze motor (deze loopt nu echt niet goed) en wordt de auto zo snel mogelijk ingeruild want ik heb geen zin om in een nieuwe auto van bijna 20k die bovendien nog in de garantieperiode zit zelf een kapitaal aan geld te steken. Dan is het dus gewoon verlies nemen en op zoek gaan naar iets anders.
Mijn vraag was dan ook of iemand hier weet hoe ik op een juiste manier de stekker van de bobine loskrijg want ik vind het nogal een rare constructie. Heb zelf altijd aan Honda's gesleuteld die wat dat betreft altijd logischer in elkaar zaten. Daar was makkellijker aan te sleutelen dan aan een Franse wagen vind ik.
Verder wil ik vragen of er al iets van een vraagbaak is van dit type auto want als ik hem hou dan sleutel ik er in de toekomst weer liever zelf aan want in de garage heb ik geen vertrouwen meer. Het enige wat men bij Peugeot kan is schijnbaar dure rekeningen schrijven en daar heb ik geen behoefte aan.
10 jaar
[quote=Hondanordhorn]dan sleutel ik er in de toekomst weer liever zelf aan want in de garage heb ik geen vertrouwen meer. Het enige wat men bij Peugeot kan is schijnbaar dure rekeningen schrijven en daar heb ik geen behoefte aan.[/quote]
Van hoge dure rekeningen is nu nog helemaal geen sprake gezien het voertuig nog in de garantieperiode zit.
En het wordt duur indien je nu zelf de kosten accepteert, terwijl de dealer dit hoort op te lossen.
Zo niet ? dan zijn er genoeg andere wegen te bewandelen om de dealer aan te zetten om tot een oplossing te komen.
Je stelt je wat te soft op en daar ga je nu zelf voor betalen. Je moet even wat meer ballen krijgen dan bereik je ook wat meer ;
Om aanspraak op garantie te maken ben je niet verplicht je huidige dealer te bezoeken, die keus in een dealer kun jezelf maken..
Zelf sleutelen kan natuurlijk maar daarbij komt ook software en werkplaatsgereedschap ect. ect. bij kijken.
En plots wordt je dan bewust gemaakt van al deze bijkomende kosten en tevens zul je dan begrijpen hoe zo'n werkplaatstarief tot stand komt.
Gr. paul
Met hoge dure rekeningen bedoel ik de kosten die Peugeot alleen al rekent voor een kleine beurt. Dwz. olie verversen en een pollenfiltertje. Alleen al daarvoor vraagt men het lieve sommetje van 200 euro!!
Sorry dat ik het zo zeg, maar hoezo dure beurten bij Japanse merken?? Ik heb in het verleden voor mijn grote Japanners, Honda Accord, Mazda 626 nog nooit geen 200 euro voor zoiets betaald en dat terwijl er olie van dezelfde of nog hoogwaardigere kwaliteit werd gebruikt in veel grotere hoeveelheden. In zo'n dikke 2 liter Accord gaat nu eenmaal meer olie dan in zo'n klein 3 cilindertje! Pure afzetterij vind ik het, maar ja, die grote showroom moet natuurlijk ook betaald worden. Maar dat terzijde.
Het grote probleem voor mij is dat ik gewoon niet serieus wordt genomen. Men zegt keihard "meneer er mankeert niets aan de auto" rije maar!! Ik rijd daar weg en het gebok en gestoot begint weer van voren af aan. Gewoon niet mee te rijden met die auto. Hoezo stel ik me te soft op? Moet ik daar dan aan zo'n balie gaan staan te schelden en tieren en dreigen met advocaten etc. om nog iets van m'n gelijk te krijgen zodat hun een keer van hun luie reet afkomen om het probleem aan mijn nieuwe auto a 20k op te lossen. Dat zouden ze toch uit zichzelf moeten doen indien hun ook maar iets van waarde hechten aan een tevreden klant? Maar schijnbaar verkopen ze genoeg van die troep en is hun instelling: als het je hier niet aanstaat dan ga je toch gewoon naar een ander!!
Ik kom daar in ieder geval nooit van m'n leven weer!
Dat de dealer een probleem kan krijgen indien ikzelf aan de auto werk is mij worst. Dan hadden ze mij maar fatsoenlijk voort moeten helpen.
Verhoog het toerental geleidelijk binnen 10 seconden van stationair toerental tot 4000 t/min en houd dit 60 seconden vast.
Laat het toerental vervolgens weer zakken tot stationair toerental.
Laat de motor 10 s stationair draaien.
Zet de motor af.
dit is puur ivm vervuiling van de bougies zelf, op deze manier doe je ze schoon branden.
Jongens, sorry maar wat zijn dit voor paardemiddelen oplossingen. Motor 60 seconden op 4000 toeren laten lopen om de bougies schoon te branden? Dit lijkt me toch niet erg gezond voor de motor! Waarom zou je de motor zo op z'n kop geven alleen om bougies "schoon te laten branden"? Dan draai je er toch beter even 3 nieuwe in. Wat kosten die krengen nou?
En deze:
in zijn 2 bij 1500rpm vol door trekken naar max 6500rpm
dan gas los tot het bij 1500rpm is gezakt.
je gaat dus van 25km/h naar 90km/h
In z'n 2 90 km/h gaan rijden???? Dat noem ik het slopen van een motor. Best kans dat je na dit dubieuse experiment de zuigerringen je om de oren vliegen of dat je er nog veel ergere klachten bijkrijgt.
Van zulke experimenten cq paardemiddelen heb ik ook nog nooit gehoord. Als ik zou weten dat een werkplaats deze dingen met mijn splinternieuwe auto heeft uitgevoerd dan krijgen ze sowieso een advocaat op de deurmat.
Ik ga eerst maar eens de bougies vernieuwen en kijken of het helpt. Tot nu toe heb ik nog het meeste vertrouwen in de Duitse dealer waar ze me wel serieus namen en het probleem wel werd onderzocht en er ook een storing werd gevonden.
Verdwijnt het probleem daarmee niet dan ga ik zo spoedig mogelijk op zoek naar een andere auto want dan ben ik Peugeot echt wel zat. Een ding is zeker, alle vooroordelen over Franse autos komen bij mij uit. Niets dan problemen en een arrogante houding bij de dealer op de koop toe. Ik zou ze willen zeggen, jongens, ga is in de leer bij Honda. Daar weten ze nog wat klantvriendelijkheid is!
10 jaar
[quote=Hondanordhorn]Hoezo stel ik me te soft op? Moet ik daar dan aan zo'n balie gaan staan te schelden en tieren en dreigen met advocaten etc. om nog iets van m'n gelijk te krijgen zodat hun een keer van hun luie reet afkomen om het probleem aan mijn nieuwe auto a 20k op te lossen[/quote]
Inderdaad, zo moet het...... (in dit en zo'n geval)
Heb overigens alle begrip voor je klachten maar je moet het wel slimmer aanpakken.
Buiten het feit dat je nooit aan de balie moet gaan schelden zijn er genoeg andere middelen een dealer aan te zetten om tot een oplossing te komen.
Zet de klachten duidelijk op papier, mondeling afspraken ect. ect. zijn anders niet te herleiden.
Een paar bougies en evt een bobine zijn miss. de kosten niet maar deze kosten hoor jij niet te dragen.
Je kunt je natuurlijk afvragen wie er nu lui is ? en wie laat zich makkelijk inpakken door de dealer ??
Je hebt je wel een heel makkelijke prooi gemaakt in deze materie.
Waarschijnlijk heb je rechtsbijstand daar kun je gebruik van maken, toch ?
Laat de dealer hun slogan maar eens waar maken : Je voelt je lekkerder in een Peugeot [url=http://postimage.org/][img]http://s7.postimg.org/nasxf80pj/clown.gi...[/img][/url]
En ook bij Honda is het niet kommer en kwel, de klantvriendelijkheid verschilt enorm per dealer en regio.
Ik neem aan dat je binnen Nederland niet alle Peugeot dealers hebt bezocht maar daar wel een mening over hebt in het algemeen.
Dit is natuurlijk niet de werkelijkheid maar slechts jou eigen gevoel..
En zoals we allemaal miss. wel weten zijn emoties hele slechte raadgevers........
Gr. paul
Ik lees nu in een keer een hele andere topic starter.
merk nu dat je inderdaad er klaar mee bent en graag binnen uur de oplossing wilt (bij wijze van spreken)
wat ik heb gezegd hoop niet dat je daar commentaar op hebt tegen mij.
dit is puur wat ik vanuit Peugeot te horen heb gekregen en gelezen.
tevens is het slecht om de motor alleen onderin toeren te gebruiken. motor moet ook keer goed gereinigd worden, dat is bij elke merk en dat zal ook zo blijven.
voor de brandstofverbruik rijdt hij zo arm mogelijk, echter dit kan vervuiling veroorzaken.
rij je keer tijdje met wat hoger toeren tal (4000rpm 60sec) dan brand je alles keer schoon.
zelfde als je bij dieselmotor een roetfilter om de 400-500km gaat regenereren, echter dit gebeurt automatisch en heb je geen controle op.
dus met rustig rijden, laag toerental is ook niet bevorderlijk voor de motor. er komt dan geen thermische belasting waardoor vuil kan ophopen en klachten als gevolg.
keer goed doorblazen en lekker doortrekken is altijd een keer goed. een keer per tank is al goed.
verder is maximum toerental ook door de fabrikant geregeld. trek je hem tot daar toe door, dan mag er geen problemen komen.
tevens zuigerveren zullen pas om je oren vliegen als je constant op max toerental zit. zelfs dat kan hij zonder koelvloeistof nog 5minuten draaien (logisch als de zuigerwanden niet gekoeld worden).
ivm er wel koelvloeistof is, is er ook totaal geen probleem.
ik weet dat dit voor klanten eng klinkt, maar roetmeting van dieselmotor is verplicht voor de apk om van stationaair tot max toerental te gaan en dan af te lezen wat de roetuistoot is.
tevens bij klachten moet je zoveel mogelijk scenario's uitvoeren dus ook hoger toerental.
maar het is inderdaad wat je zegt, in plaats van schoonbranden kies je liever voor 3nieuwe bougies. daar ben je inderdaad gelijk mee.
eerst kreeg ik de indruk dat hij bij een universele garage is uitgelezen, maar fijn om te weten dat hij door een dealer is uitgelezen. waar maakt niet uit.
denk dat p.kelder de zelfde gedachten heeft als ik.
dit ivm ik lees dat hij de zelfde gedachten heeft ivm je zelf de bougies en bobine gaat wisselen in onze ogen op eigen kosten.
wat je wel kan is de garantie door de duitse garage laten uitvoeren. We hebben bij ons ook al auto's garantie uitgevoerd die uit griekenland kwamen.
belangrijkste is dat de papieren goed ingevuld zijn.
je kan ook bij de dealer eisen dat je een 208 wil hebben staan met exact dezelfde motor maar die nog geen km's heeft gelopen (nagenoeg geen km's) om daar dan even rondje mee te rijden. als je voelt dat daar het probleem niet mee is, dan kun je dat duidelijk laten merken en zeggen.
ik weet exact wat je voelt heb dit eerder ook bij deze motor gevoeld. enige daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan ivm ik hem zelf nog niet terug heb gehad.
maar die reed ook zeer belabberd. geen vermogen en optrekken ging totaal niet vloeiend.
tevens net als p.kelder zegt.
dealer in het noorden is niet het dealer in het zuiden (of duitsland)
ene dealer gaat naar jouw gevoel er beter mee om dan een andere dealer.
als ik na ga hoe jouw auto in jouw worden rijd. dan zeg ik tegen je dat je de auto het liefst en beste kan laten staan. tot we samen met technisch platform tot een oplossing zijn gekomen.
ik durf me in zulke gevallen dan wel even te zeggen dat dit niet normaal is en dus een oplossing moet komen.
echter ik ben dan van hun afhankelijk en ook hun weer van frankrijk. als wij als dealer zeggen dat het niet normaal is en dat er zeker te weten niet zo hoort, dan zullen ze ook niet direct komen met "dat hoort zo"
als we door krijgen het hoort zo, dan kan de dealer zelf nog wel het een en ander oplossen. echter deze kosten zullen dan later wel op tafel komen bij een of ander, wie is de tweede.
als laatste ik hoop niet dat je kwaad bent op ons en op wat we zeggen, want als ik de laatste berichten lees, dan lees ik veel frustraties. het voelt dan ook dat je het tegen ons hebt.
volkomen begrijp ik dat. maar we zullen proberen je tot de laatste oplossing dat we weten te geven.
ik snap ook dat als je jarelang goeie ervaring hebt en helaas veel probleem met nieuwe peugeot en nieuwe motor, dat je bekocht voelt. snap ik volkomen en is ook volkomen terecht.
maar het blijft altijd diverse zaken bij elkaar wat tot een positief gevoel kan gaan of negatief.
er zullen ook honda dealers zijn die slechter naar je luisteren en met je omgaan.
dealer a kan bij klant a verkeerd gaan. en bij dealer b en klant b ook. gaat klant b naar dealer a dan is het de beste dealer en helemaal als de klacht weg is.
heb met andere klachten ook gelezen dat de klant bij andere dealer is geweest en wat ze uitgevoerd hebben. resultaat dat het probleem niet weg is. ik ben nog geen 10minuten bezig en ik weet al wat de oorzaak is.
het is net wat voor auto's je hebt en wat de klachten zijn.
zoveel variablen die tot een positief resultaat komen.
voor dealer is ook niet altijd makkelijk om ieder klant tevreden te houden. andersom geldt het zelfde
verder is volgens mij beurt van 208 139 euro en dat is nakijken en olie verversen.
interieurfilter is iets van 38euro. dan kom ik aan 180 euro. dit is een nette prijs als je van de ene kant bekijkt.
ok als je het zelf doet ben je 80 euro kwijt voor 5liter olie
filter 11euro en dan nog eens interieurfilter van 35euro
kom je nog op 140euro uit. in die zin lijkt me het nog mee te vallen, of zie ik dat verkeerd
ps hoop dat we nu wel weer tot de klacht kunnen blijven, is veel leeswerk wat meer over hoe een dealer je behandeld dan over deze klacht.
Een heel verhaal om door te lezen Trucker0Werner!
Ten eerste ben ik niet kwaad op jullie of dit forum. Ik begrijp dat jullie van goede wil zijn en proberen tot een oplossing te komen. Echter, bij de garage wordt ik schijnbaar met dit probleem niet serieus genomen. ik heb dit probleem al vaker aangekaart en al vaker werd er gezegd: "meneer, dit is een 3 cilinder, dit hoort zo" "u moet er maar genoegen meenemen". De motor is uitgelezen, de waardes zijn goed, dus rijden maar. Trouwens die 4 waardes die ze daar op het papier hadden staan stellen denk ik sowieso niet veel voor. Bij zulke problemen zou ik toch verder kijken dan de software. Het zou toch zomaar ook kunnen dat sensoren of lambdasondes niet goed functioneren?
Wat betreft het schoonbranden van de motor, ik rijd absoluut niet sloom of alleen onderin de toeren.
Ik rijd regelmatig op de autobahn met snelheden boven de 130 km/h en dan ook nog lange stukken. Bovendien gebruik ik de auto alleen maar voor langere afstanden. Voor de korte afstandjes gebruik ik de fiets. Dus de motor krijgt bij mij absoluut niet de kans om te vervuilen. Ik zorg altijd goed voor m'n auto, ik rijd hem altijd rustig en wel laag in de toeren warm zoals het hoort, tank altijd merkbenzine en de auto krijgt op tijd zijn beurten. Ik denk, beter als ik met mijn auto omga kan bijna niet.
Een andere auto bij de dealer proberen hoeft niet. Ik heb een goede vergelijkende auto. Mijn ouders rijden namelijk exact dezelfde auto. Zelfde bouwjaar, zelfde uitvoering, zelfde motor. Bovendien heb ik een keer "stiekem" bij een Citroen dealer een proefrit gemaakt in een DS3 met exact dezelfde motor. Deze hield koud ook niet in en vertoonde het verschijnsel dat het toerental zo fluctueerd met het optrekken vanuit z'n 1 ook niet. Dus concluderend kan ik dan wel zeggen dat er met de motor in mijn auto dan iets niet goed is.
ik weet exact wat je voelt heb dit eerder ook bij deze motor gevoeld. enige daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan ivm ik hem zelf nog niet terug heb gehad.
Ik lees zelf ook op diverse fora over problemen, slecht lopen van deze motoren. Las zelfs op het 208 platform dat er iemand was bij wie de 1.2 vti motor al in de soep was gelopen. Bovendien lees ik op een frans forum dat er een probleem zou kunnen voorkomen met het loskomen van een nokkenastandwiel.
Zou er dan misschien iets mis kunnen zijn met de distributietiming denk ik dan wat dit slechte lopen zou kunnen verklaren?
Ik wil eerst maar eens de bougies en eventuele slechte bobine vervangen. Kijken of dat helpt. Maar ik betwijfel het...alhoewel de uitleesapparatuur wel een probleem met een bobine/bougie aangaf. Zou het zoiets eenvoudigs kunnen zijn?
@Trucker0Werner.
Zou je ons op de hoogte kunnen houden wat er nu met de betreffende 208 aan de hand was waar jij het hier over hebt?
10 jaar
bedankt voor je positief reacite, dank je daarvoor.
Ben ook blij dat je de juiste manier weet en vindt het ook zeer slecht van de betreffende dealer dat ze het probleem niet serieus nemen.
Heb wel vaker met de 208 rijden en ongeacht dat het een 3cilinder is, vindt ik het zelf een genot om mee te rijden. Had wel meer vermogen mogen hebben, maar dat komt omdat ik 20.000-25.000km per jaar rij, met een 2.0 150pk.
kan dus ook niet wachten tot de 1.2thp uitkomt. exact dezelfde motor maar met turbo.
ik heb ook bericht op die forum gelezen van de timing. echter je moet weten dat in frankrijk als eerste met deze motor zijn gaan rijden. de eerste motor hebben kinderziektes gehad, deze zijn door software aan te passen aangepast. tot wel 5jaar na introductie zie ik nog wel eens nieuwe software komen voor de motor.
ik ben dan ook van mening dat er de mogelijkheid zit dat met nieuwe software het probleem kan wegnemen.
mijn vraag is eigenlijk gaat peugeot dealer in duitsland, wel bougies en bobines onder garantie vervangen, tot hede ben ik nog niet achter of dit wordt gedaan.
ik laat je natuurlijk weten als ik meer weet. maar van de ene kant denk ik dat je eerder met de oplossing zult komen, want als de klant er echt last van had dan was hij wel veel eerder terug geweest met dit probleem
De klacht met omschrijving van alle storingen EN de eis tot reparatie/herstel van de auto binnen een redelijke termijn schriftelijk vastleggen en al dan niet aangetekend zenden aan de verkopende partij. Eventueel vermelden dat indien er geen bevredigende oplossing komt, de auto naar een andere dealer gebracht zal worden en dat alle extra hieruit voortvloeiende kosten bij de verkopende dealer in rekening zullen worden gebracht.
Dit had uiteraard al veel eerder gedaan moeten worden........ Geen rechtsbijstandsverzekering? Zijn de ECU's onderling al eens uitgewisseld om te kijken wat het effect was...?
Ondanks dat er maar een maand verschil zit in de productiedatum, kunnen er natuurlijk wel degelijk verschillen zijn tussen beide auto's...! Zelfs wanneer de productiedatum gelijk is, kunnen er nog steeds gevoelsmatige verschillen tussen de auto's merkbaar zijn.....
De verkopende partij dient zaken naar tevredenheid op te lossen.
Indien je die verkopende partij daar GEEN (al dan niet redelijke) kans toe geeft en je heil vervolgens in het buitenland gaat zoeken, moet je van de verkopende dealer verder ook niets meer eisen....
Duik eens even in het Nieuw Burgerlijk Wetboek en speel het spel zoals het beschreven staat.
Zelf ook al eens contact opgenomen met Peugeot Nederland en de klacht aldaar neergelegd en gevraagd of er specifieke problemen zijn omtrent dit model/motor en of de betreffende dealer ook contact met de importeur heeft opgenomen over jouw auto...?
10 jaar
Bij nader inzien besef ik dat een uitwisseling van de ecu misschien niet meer zo makkelijk gaat als "vroegah" a.g.v. mogelijke sleutelherkenning of andere niet meer zo makkelijk uitwisselbare elektronische componenten.
Wellicht dat je eens wat uitgebreider kunt zijn met je info over bijvoorbeeld het toerental waarmee jij wegrijdt en waarbij jij schakelt...?
Heb je al eens 140-150 op de snelweg gereden en zo ja, hoeveel toeren maakte de motor toen...? Of komt de auto nooit buiten de stad...?
Misschien eens een filmpje maken en op youtube plaatsen waarbij we hier dan met een linkje kunnen meekijken en luisteren...?
10 jaar
Ik denk dat tegenwoordig heel veel in de software zit opgesloten.
Zomaar onderdelen vervangen van auto's in de fabrieks garantie zijn ze bij een dealer ook niet happig op.
Je moet ook daar aan kunnen tonen dat het daaadwerkelijk in die onderdelen zit,anders geen reparatie vergoeding.
Ook worden er aantekeningen gemaakt en gaan deze klachten naar de importeur of een database en wanner er genoeg klachten zijn komt er een software update.
Heel veel zit in de software tegenwoordig en daar kun je als monteur niet tegen sleutelen,dat is softwarematig bepaald.
Helaas kan het rijgedrag nogal eens per auto of model verschillen,en dat wat de ene bloed irritant vind valt de ander niet eens op.
Het heeft geen zin om met advocaten te gaan dreigen of met consumenten rubrieken,een dealer wil ook tevreden klanten,maar rijkarakteristiek is vaak ook persoonlijk.
Een storing is een storing,maar weeffouten in de sofware zijn niet eventjes weg te sleutelen,dat kunnen ze alleen in frankrijk.
En onderhoudskosten of prijzen,tja,alles kost geld,zo ook onderhoud.
En wat je bij een garage te duur vind of belachelijk duur,tja,vraag maar eens aan je baas wat hij voor jouw vraagt bij een klant.
Dan valt een monteur van een garage nog wel mee.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar