close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Inhouden/stotteren tijdens rijden,valt soms uit

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Mijn auto heeft de laatste paar weken last van stotteren/inhouden tijdens het rijden, de auto begint dan erg te schokken en het lampje van de moter gaat branden.
Ik trap dan meestal even de koppeling in, of schakel naar hogere versnelling. Bij lager toerental lijkt het probleem ietsje minder.
Als ik door blijf rijden valt de auto soms helemaal uit, daarna kan ik em gewoon weer starten. Als de auto stattionair draait valt die soms ook uit.
Soms heeft de auto moeite met starten, ik moet dan het gas iets induwen en ongeveer 20sec inhouden anders valt de auto direct weer uit.

Zojuist met monteur geprobeerd om de motor uit te lezen, maar de aansluitkabel voor de computer konden we nergens vinden. Deze zou onder de ECU moeten zitten met een groene aansluiting, maar is nergens te vinden! iemand enig idee?

Alle bougies zijn vervangen. Dit leek in eerste instantie te helpen, maar na een paar dagen is het probleem weer terug gekomen.
Ik rij voornamelijk korte stukjes, tussen 5 en 20 KM. In ongeveer 7 van de 10 ritjes geeft de auto problemen. en 3 van de 10 rijdt de auto zonder problemen.
Verder is mijn tussendemper niet helemaal goed meer, deze wordt binnen paar dagen vervangen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze 'rare' problemen?

Gr Dick

Geplaatst door

dimaz (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk eerst eens of er toevallig geen uitleesmogelijkheid/stekker te vinden is in de auto links boven het koppelingspedaal.
Een uitgelezen storing kan handig zijn.

hans4074 0
badge

13 jaar

Volgens mij zit er alleen een diagnosestekker boven je koppelingpedaal als het een 16-polige OBD2-stekker betreft maar gezien de auto uit 1996 zit er waarschijnlijk alleen een groene 2-polige OBD1 stekker onder de motorkap.

Bij mijn auto (een Peugeot 306) zit deze groene stekker op de deksel van de ECU geklikt.

Rechter pennetje 5 seconden aan massa leggen, losnemen en kijken hoeveel keer het motormanagementlampje gaat knipperen.

Langzame knipperingen zijn tientallen en snelle knipperingen zijn enkele

12= begin test (knippert 1 keer lang en 2 keer kort)
11= einde test (knippert 1 keer lang en 1 keer kort)

Als er niets tussen de 12 en de 11 zit dan staan er geen foutcodes in je geheugen.

Indien er wel foutcodes in het geheugen staan dan moet je deze opschrijven en de foutcodes wissen.
Dit kun je doen door het rechter pennetje ca. 20 seconden aan massa te leggen.
Je kunt de foutbuffer meteen na het wissen nog een keer uitlezen om te zien of deze leeg is.

Dan even een stukje gaan rijden totdat de auto kuren begint te krijgen en dan opnieuw uitlezen.

Jeroen1978 235

13 jaar

hans4074 en Jeroen1978 bedankt voor het meedenken!
De aansluiting zit alleen boven het koppelingspedaal. Onder de ECU zit geen enkele aansluit stekker.
Dit dachten wij eerst, maar dit blijkt alleen bij 106 type 1 te zijn, en het blijkt dat ik type 2 heb.

De computer is uitgelezen en gaf melding 11: injectieregeling. De foutmelding is gewist, en is sinds gisteravond niet meer terug gekomen.
2 dagen geleden heb ik speciaal spul in de benzinetank gegooid zodat de motor/injectiesysteem gereinigd wordt. wellicht dat dat ook heeft geholpen!
Een vriend van mij is automonteur en heeft mij geholpen. Als het probleem terug zou keren denkt hij dat het aan de benzinefilter kan liggen of aan een injector.

Of heeft iemand een ander idee?

dimaz 0

13 jaar

Als de injector vervuild is geeft dit volgens mij geen foutcode in de foutbuffer omdat de ECU dat als het goed is niet kan waarnemen.
Als de injector ohms rare waarden heeft dan zou de ECU dat wel kunnen waarnemen en daarop een foutcode in de foutcodebuffer kunnen zetten.

Dat spul wat je in je tank hebt gegooit zal wel injectorreiniger zijn (van Wynns).

Jeroen1978 235

13 jaar

Afgelopen week is nieuwe tussendemper gemonteerd en het gasklephuis schoongemaakt. Ook V-Power in de tank gedaan. De eerste 3 dagen geen problemen meer gehad. Daarna kwam het probleem weer terug, maar gelukkig wel in mindere mate. Af en toe houdt de auto even in, het lijkt dan alsof de auto even helemaal geen benzine krijgt.
Iemand nog ideeën?

dimaz 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.