Peugeot 306: injectoren

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v S16

Ik heb vandaag de injectorenrails er maar eens afgehaald om te laten reinigen, nu viel het me op dat er een bruine vloeistof, soort olie, op de injectoren zit. lijkt me niet normaal aangezien de injectoren normaal gesproken alleen met lucht en benzine in aanraking komen.
Op de gaatjes waar de benzine uitkomt zat er dus een laagje wat lijkt op olie.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Vuile lucht uit het inlaatgedeelte bijv.?

Motor rookt ook erg en verbruikt olie.

Alvast bedankt

Paul Huve

Geplaatst door Paul Huve (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

misschien olie die via de carterventilatie in het inlaatsysteem is terechtgekomen?

Paul Huve (0), 16 jaar geleden

Dat zou een oorzaak kunnen zijn, ik ga er naar kijken.

Dank je wel

A110 (0), 16 jaar geleden

Hoi Paul,

Heb je het verhaal van mij al gelezen bij je vorige post over de olie afdichtringen bij de bougiegaten?

Als er olie in je verbrandingskamers komt kan dat dit natuurlijk ook je injectoren aantasten.

Ik zou toch eens naar dat probleem kijken vooral omdat je auto al uit 1994 komt is het heel goed mogelijk dat die afdichtingsringen hard geworden zijn en niet meer afdichten.

Jeroen

Paul Huve (0), 16 jaar geleden

Hallo Jeroen,

Ik heb de bobines en bougies los gehad maar geen oliesporen kunnen ontdekken. De rubberen doppen die aan de bobines zitten zijn droog en ook de bougies waren aan de bovenkant schoon.
Waarom zitten er eigenlijk van die olie-afdichtingringen bij de bougies? Waar komt de olie dan vandaan?


Er zijn nieuwe bougies ingegaan en die waren na 1 uurtje rijden al helemaal zwart van de koolaanslag, alle 4 !!!
Er wordt dus olie verbrand maar ik weet niet waar het vandaan komt. Compressie is prima dus de zuigerveren zijn het waarschijnlijk niet, (hoop ik).

Ik verdenk nu de carterventilatie of een verstopt en niet functionerend oliefilter, is dit mogelijk?

Paul

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

de afdichtingen rond de bougies heeft tegenwoordig bijna iedere auto in de vorm van de klepdekselpakking.
de bougies zitten midden in de motor met daaromheen delen die van olie worden voorzien(nokkenassen,kleppen enz), vandaar de afdichtingen.
als daar olie ZOU zitten is dit dus gewoon motorolie.

goede comressie zegt niet over de toestand van de olieschraapveren...
olieverbruik heeft niets met het oliefilter te maken...

zijn het niet de klepseals?
hoeveel km heeft de motor gelopen?

ga eens 120 rijden op de snelweg, dan gas loslaten, snelheid terug laten zakken tot een km of 50 (gaspedaal niet aanraken) en bij de 50 weer op het gas gaan.
als je nu een blauwe walm achter de auto ziet klepseals vervangen.
bij een constante blauwe walm zijn het waarschijnlijk de olieschraapveren.

Paul Huve (0), 16 jaar geleden

Hallo Wilbert,

Ik zal het gaan proberen.

Kan een foutieve carterventilatie ook voor sterke rookontwikkeling en olieverbruik zorgen?

Mvg, Paul

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

het kan maar is niet waarschijnlijk.
deze zou je ook even los kunnen gooien voor de zekerheid.
carterventilatieslang zit aangesloten op de inlaat van de motor, deze daar losnemen, de slang los laten hangen en de ontstane opening in de inlaat even dichtmaken.
doed-ie het nu nog ligt het daar iig niet aan...

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.