Hallo,
Probleempje, de auto start niet meer. ik heb de auto naar de Peugeot dealer gebracht en laten uitlezen.
De diagnose gaf aan dat er een probleem is met de inlaatdruksensor.
Kan dit het probleem zijn dat de auto niet meer wil starten?
Mvg,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt me sterk paul dat hij daarop niet meer aanslaat maar wat het wel is durf ik niet tezeggen.
ik neem aan dat de startmotor wel rond gaat.
heb je gekeken of er een vonk is en benzine.
groetjes jan.
hallo Jan,
Er is een vonk en de auto krijgt benzine tot aan de injectoren, met remmenreiniger in de inlaat loopt de motor wel.
Wat ik weet over de inlaatdruksensor is dat hij ook de hoeveelheid ingespoten brandstof regelt dus het zou kunnen dat de auto daarom niet start.
Ik heb ook een alarm/startonderbreking verwijdert, niet origineel trouwens(cobra). De originele peugeot startonderbreking zit er nog in en lampje op toetsenbordje brandt groen als ik het contact aanzet, mijn eerste gedachte ging ook uit naar de startonderbreking maar de dealer kon daar geen foutmeldingen over vinden.
Misschien weet jij iets meer?
Mvg,
Paul
17 jaar
De inlaatdruksensor (Manifold Air Pressure (MAP) sensor) meet de luchtdruk in de luchtinlaat en is meestal gemonteerd op het inlaatspruitstuk. Als een MAP sensor niet meer werkt, d.w.z geen signaal meer doorgeeft aan de computer, dan gaat de computer vervolgens uit van een standaard signaal. Hierdoor loopt de motor welliswaar minder netjes maar hij blijft wel lopen. Een inlaatdruksensor die er voor zorgt dat je auto niet meer loopt lijkt me daarom een lulverhaal van de peugeot dealer. Het kan zijn dat ie niet goed werkt en daarom vervangen moet worden maar je motor zal er niet van stoppen. Het is overigens 2 minuten werk om de inlaatdruksensor te vervangen door een andere dus even proberen en je hebt het antwoord. (nieuwe inlaatdruksensor kost zo'n 45 euro)
Persoonlijk zou ik het eerder zoeken in de startonderbreking. Twee punten zijn verdacht: de botsschakelaar en de elektronisch startblokkering. Ik heb zelf exact hetzelfde probleem gehad, twee keer zelfs. Auto wilde niet starten maar liep wel als er startgas in de luchtinlaat gespoten werd.
De eerste keer bleek het de transponderantenne rond het stuurslot te zijn. Deze leest de transponder die in de sleutel is ingebouwd uit, en zorgt ervoor dat de auto niet gestart kan worden met een verkeerde sleutel. (startonderbreking) Deze antenne (zwarte kunstof ring rond stuurslot) was kapot en daardoor werd de startonderbreker geactiveerd. Het kan ook zijn dat de transponder in je sleutel kapot is maar dat is makkelijk te testen door een keer te starten met de reservesleutel. Het vervelende aan dit probleem is dat het niet zichtbaar is in de computer dus je zal de antenne echt door een andere moeten vervangen om er achter te komen of dit het probleem is of niet. Het feit dat je geen standaard startonderbreker hebt maakt het alleen maar lastiger.
De tweede keer bleek de botsschakelaar de boosdoener. De botsschakelaar is een grote rode drukknop in het motorcompartiment. Bij een flinke schok (botsing) springt deze schakelaar automatisch omhoog en zorgt ervoor dat de spanning van de brandstofpomp af is. Dit is om te voorkomen dat na een botsing brand ontstaat in de motorruimte door lekkende benzine. In mijn geval zat er een breuk in de draad waarmee de schakelaar was aangesloten. Hierdoor deed de brandstofpomp het niet en startte de motor niet. Draden doorgeknipt en een kroonsteentje ertussen en alles werkt weer prima. Overigens heeft niet iedere auto een botsschakelaar, ik weet niet hoe het met de jouwe zit maar het zou kunnen dat die geen botsschakelaar heeft.
Inlaatdruksensor:
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/MAP_Sens...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/MAP_Sens...[/img]
Transponderantenne
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/ig...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/ig...[/img]
17 jaar
[quote=TrafficBandit]De inlaatdruksensor (Manifold Air Pressure (MAP) sensor) meet de luchtdruk in de luchtinlaat en is meestal gemonteerd op het inlaatspruitstuk. Als een MAP sensor niet meer werkt, d.w.z geen signaal meer doorgeeft aan de computer, dan gaat de computer vervolgens uit van een standaard signaal. Hierdoor loopt de motor welliswaar minder netjes maar hij blijft wel lopen.[/quote]
als ik van mijn peugeot dat stekkertje van map-sensor ontkoppel, slaat hij echt niet aan.. als hij loopt en je ontkoppeld de stekker, dan slaat hij gelijk af..
17 jaar
Hmm... vreemd, ik heb altijd begrepen dat het zo werkt als ik beschreven heb, maar goed ik kan het verkeerd hebben, wellicht is het ook afhankelijk van het type auto. Maargoed meten is weten, dus wissel de map sensor even om met één waarvan je zeker weet dat ie werkt en kijk of de auto dan aanslaat.
17 jaar
Hallo heren,
Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat de inlaatdruksensor bij mij geïntregeerd zit in de boordcomputer, andere boordcomputer gehaald op de sloop maar nog steeds niet starten. Ik verdenk de originele startonderbreking van Peugeot. Als ik namelijk het contact aanzet gaat gelijk het groene lampje van het toetsenbord branden, dit zonder eerst de code te hebben ingevoerd. Met remmenreiniger slaat de auto wel aan dus het is geen ontstekingsprobleem.
Kan iemand mij vertellen wat er allemaal onderbroken wordt door de originele startonderbreking? Startmotor draait en ook de brandstofpomp laat van zich horen, wellicht dat door de startonderbreking de comp. de injectoren niet aanstuurt?
Ik hoop op een oplossing!
Mvg,
Paul
17 jaar
Ik heb eerder een dergelijk probleem gelezen waar uiteindelijk de bedrading van het toetsenbord de boosdoener bleek te zijn. Ik weet niet precies hoe dat bij jouw auto zit maar ik zou het zeker even proberen te controleren.
Wat de startonderbreker in jouw geval allemaal doet weet ik niet, de meeste startonderbrekers blokkeren de spanning op de benzinepomp waardoor de motor geen benzine krijgt en afslaat. Maar als je elektronisch gestuurde injectie hebt dan kan het ook daarop werken.
Ik denk dat je het best kan gaan zoeken met een multimeter. Meet de hele zaak een keer goed door. Begin bij de meest voor de hand liggende oorzaken zoals kapotte zekeringen, kijk dan eens of je loszittende of verroeste contactstekkers kan vinden, controleer de werking van eventuele relais, check daarna beschadigingen aan de bekabeling. Als je er dan niet uit komt dan kan je nog proberen om wat verdachte onderdelen uit te wisselen met een andere (sloop-)auto. Het is een monnikenwerk maar ik vrees dat er niets anders op zit.
17 jaar
wat is de sensor boven de map sensor? voor de temp?
Vex
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar