auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Kachel blijft warme lucht blazen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 16 hdi

Heren en misschien ook dames,
ik heb een probleem met mijn kachel. Indien ik de kachel wordt er alleen warme lucht naar binnen geblazen.
Het ligt volgens mijn niet aan de regelunit, omdat als ik 'smorgens in de auto stap ik wel de temperatuur kan regelen. Maar na een verloop van tijd komt er alleen hele warme lucht binnen. Wel hoorde ik toen het probleem net begon dat een ventilator onder mijn dashboard rare geluiden maakte................Kan iemand mij advies geven over hoe te handelen en niet zeggen ga naar de dealer...........
En indien ik de airco aanzet en op auto zet dan moet volgens mij ook een blower aangaan maar dat gebeurt ook niet.....
Alvast bedankt voor de info, oh ja ik heb een peugeot 307 sw 16 hdi '2005

Geplaatst door

evert1965 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het al gescheiden regeling voor bestuurder en passagierskant? Zo ja, blijven beide kanten warme lucht blazen? Er is een modificatie voor de bedieningsmotortjes warm/koud. Bij de NIET gemodificeerde kan het gebeuren, dat de overbrenging tussen motortje en klep defect raakt waardoor de regelklep(pen) niet meer werkt/werken.

hans4074 0
badge

14 jaar

Ja is een gescheiden regeling en beide kanten blijven warme lucht blazen.
En kan ik zelf die gemodificeerde motortjes vervangen?

evert1965 0

14 jaar

Moet je wel eerst even zeker weten of dit uiteraard het probleem is!
Het zijn geen gemodificeerde, of nieuwe motortjes, maar er komt een soort afstandsplaatje met ander tandwieltje tussen het bestaande motortje en kachelhuis. Er is een speciaal setje = 1 setje voor 2 kanten bij de dealer en kost dacht ik iest van een 15 euro.
Mocht dit de oorzaak zijn en de vraag of je dit zelf kunt? Het is op zich niet zo heel erg moeilijk, maar redelijk lastig bij te komen en natuurlijk afhankelijk van de handigheid van Evert.

hans4074 0
badge

14 jaar

Oke, ik denk zelf wel dat dat het probleem is, maar kun je mij vertellen hoe ik daar bij kom? Moet ik dan mijn hele dashboard uit elkaar halen? En wat betreft de handigheid, ik denk dat Evert wel handig is.........;-)

evert1965 0

14 jaar

Evert, als je zeker weet dat dit de oplossing is, of het gewoon gaat proberen: Dit gescheiden systeem heeft dus aan 2 kanten van het kachelhuis zo'n bewust motortje voor de warm-koud regeling. Het dashboard hoeft er niet uit. Voor het motortje aan passagierskant moet je de plaat boven de voeten van de passagier losmaken = 3 pen-plugjes eruit. Verder moet je de zijkant naast de linkervoet van de passagier verwijderen = 2 torxschroefjes t.h.v. het uitstroomrooster en een plug helemaal achteraan deze plaat. Het kachelhuis zit in het midden, dus als je vanaf passagierszijde kijkt, dan links. Op de zijkant van het huis zit het motortje met 2 torxjes vast. Met klein rateltje en torx-bitje kun je net bij de schroefjes = losdraaien en stekkertje van motortje en motortje verwijderen. Je wipt met een schroevendraaier het tandwieltje uit het motortje......dit kan zwaar gaan. Je pakt het juiste montageplaatje en een nieuw tandwieltje uit het modificatie-setje. Het tandwieltje uit het setje plaats je in het tandwieltje VAN HET KACHELHUIS (dit kan maar op 1 manier!!) Het nwe montageplaatje klik je op het losse motortje en daarna druk je het losgewipte tandwieltje weer op z'n plaats in het motortje. Nu kun je het zaakje weer terugplaatsen en dat is het lastigste om em weer op de juiste positie te krijgen, maar dat kun je voelen en zien. Eenmaal op de juiste positie, dan zet je het gemodificeerde motortje weer vast met de 2 langere torx schroeven uit het setje. Pffffffffffff, je snapt dat je het nu niet meer kunt maken om het niet zelf te gaan doen he?
De bestuurders kant is hetzelfde verhaal, met dit verschil dat je lastiger bij die schroefjes van dit motortje kunt komen!
Het meest gemakkelijk is om het rechthoekige kunststof plaatje gelijk onder de stuurkolom (knie-hoogte) met een rot-ruk rechtstandig los te trekken (zit geklemt) en in het randje rechts van het dashboard welke afgedekt wordt door dat rechthoekige rot-ruk kunststof plaatje, een gaatje van ca. 6 mm op de juiste hoogte te boren om door dit gaatje met een torx-schroevendraaier bij het ene schroefje van bestuurderszijde motortje te kunnen komen.
De rest is hetzelfde als passagiers kant en je geboorde gaatje wordt weer afgedekt bij terugplaatsen van kunststof plaatje.

Zie je het nog zitten?

hans4074 0
badge

14 jaar

Goedemorgen Hans,

nou ik ga het van het weekend proberen en dan laat ik je nog weten of het een en ander is gelukt.
Hartstikke bedankt alvast voor de uitgebreide handleiding..........en ja ik zie het erg zitten , vooral omdat je zei dat het dashboard er niet uit hoeft.
Ik laat je nog weten als ik ergens hulp bij nodig heb.........

Nogmaals bedankt.

evert1965 0

14 jaar

Ik heb van het weekend gekeken en het een en ander gecontroleerd maar ik zag dat de kleppen voor de regeling van de temperatuur en voor de luchtstroom goed werkte. Als ik aan de regelunit zit dan zie ik dat de kleppen open en dicht worden gestuurt.
Er zitten 3 motortjes die wat regelkleppen aansturen, nu zag ik 2 kleppen bewegen , waar is de 3de voor?
Voor de regeling van de koude lucht?
En wat als de kachelmotor kapot is? De ventilator draait wel.

evert1965 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.