Peugeot 307 SW 2005: Kachelmotor werkt niet

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

De auto heeft Climate Control en de kachelmotor is met ingebouwde kachelweerstand. Ik heb deze 2 jaar geleden al eens vervangen omdat de climate controle bij hoge buitentemperaturen (ca. 30 graden) na een kwartiertje of zo uitschakelde en dit zou aan het oude type kachelmotor liggen en na het vervangen was dat probleem inderdaad opgelost.

Maar nu ineens werkt mijn kachelmotor niet meer. Hij stopte er een paar weken geleden ineens mee. Toen ik na enkele ritten zonder werkende ventilator het contact weer aanzette, deed ie het weer voor een poosje en de volgende keer dat ik het contact weer aanzette deed ie het weer niet en sindsdien heeft ie niet meer gewerkt.

Ik heb de 40A zekering onder de motorkap (F18) gecheckt, is in orde. En ik meet ook spanning op beide contacten van de zekering.
Ik heb de 2-polige stekker op de kachelmotor met dikke rode en dikke zwarte draad losgetrokken en ik meet geen spanning op deze stekker. Ik denk dat dit de oorzaak is.

Weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Het zou ook helpen als ik een schema had. In het Haynes werkplaatsmanual staat alleen een schema zonder climate control.
Het VIN nr (chassisnr) is VF33HRFNB83872981

Bij voorbaat dank!

Aad77

Geplaatst door Aad77 , lid sinds 1 week geleden

3 Reacties

hans4074 PRO, 1 week geleden

Er zit links op het kachel huis, dus aan bestuurders zijde, nog een 6 voudige zwarte doorverbindings-stekker. Heb je deze al gecontroleerd?

Aad77, 1 week geleden

Beste Hans, ik neem aan dat je met een doorverbindingsstekker een stekker/contrastekker bedoelt met aan beide kanten draad. Een 6-voudige/polige zwarte doorverbindingsstekker zie ik niet. Wel een 4-voudige. Hier gaat een dikke rode, een dikke zwart en 2 dunnere draden vanaf de kachelmotor naar toe. Na de stekker is rood>grijs en zwart>geel/groen. Zie foto's. Deze stekker zit niet op het kachelhuis maar is aan een kunststof deel geklemd.

Op de kachelmotor zelf zit een 6-polige stekker waar 2 dikke zwarte draden naar toe gaan, 2 dunne rode en een gelige draad. De 2 dunne rode zitten op 1 pen.
Deze stekker heb ik er af gehaald en is zeer waarschijnlijk de boosdoener. 1 van de contacten is verbrand, zie foto.
De Peugeot dealer kan hem helaas niet meer leveren dus de hoop is nu op de onderdelenlijn gevestigd. Of een imitatie-stekker maar daarvan is slecht te zien of het de goede is.

Bedankt voor je tip en heb je nog suggesties dan hoor ik die graag.

. . .

hans4074 PRO, 1 week geleden

Ik bedoel inderdaad je genoemde stekker, maar de oorzaak is gevonden zie ik. Nu de oplossing nog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 SW of stel zelf een nieuwe vraag.