De auto heeft Climate Control en de kachelmotor is met ingebouwde kachelweerstand. Ik heb deze 2 jaar geleden al eens vervangen omdat de climate controle bij hoge buitentemperaturen (ca. 30 graden) na een kwartiertje of zo uitschakelde en dit zou aan het oude type kachelmotor liggen en na het vervangen was dat probleem inderdaad opgelost.
Maar nu ineens werkt mijn kachelmotor niet meer. Hij stopte er een paar weken geleden ineens mee. Toen ik na enkele ritten zonder werkende ventilator het contact weer aanzette, deed ie het weer voor een poosje en de volgende keer dat ik het contact weer aanzette deed ie het weer niet en sindsdien heeft ie niet meer gewerkt.
Ik heb de 40A zekering onder de motorkap (F18) gecheckt, is in orde. En ik meet ook spanning op beide contacten van de zekering.
Ik heb de 2-polige stekker op de kachelmotor met dikke rode en dikke zwarte draad losgetrokken en ik meet geen spanning op deze stekker. Ik denk dat dit de oorzaak is.
Weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Het zou ook helpen als ik een schema had. In het Haynes werkplaatsmanual staat alleen een schema zonder climate control.
Het VIN nr (chassisnr) is VF33HRFNB83872981
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit links op het kachel huis, dus aan bestuurders zijde, nog een 6 voudige zwarte doorverbindings-stekker. Heb je deze al gecontroleerd?
Beste Hans, ik neem aan dat je met een doorverbindingsstekker een stekker/contrastekker bedoelt met aan beide kanten draad. Een 6-voudige/polige zwarte doorverbindingsstekker zie ik niet. Wel een 4-voudige. Hier gaat een dikke rode, een dikke zwart en 2 dunnere draden vanaf de kachelmotor naar toe. Na de stekker is rood>grijs en zwart>geel/groen. Zie foto's. Deze stekker zit niet op het kachelhuis maar is aan een kunststof deel geklemd.
Op de kachelmotor zelf zit een 6-polige stekker waar 2 dikke zwarte draden naar toe gaan, 2 dunne rode en een gelige draad. De 2 dunne rode zitten op 1 pen.
Deze stekker heb ik er af gehaald en is zeer waarschijnlijk de boosdoener. 1 van de contacten is verbrand, zie foto.
De Peugeot dealer kan hem helaas niet meer leveren dus de hoop is nu op de onderdelenlijn gevestigd. Of een imitatie-stekker maar daarvan is slecht te zien of het de goede is.
Bedankt voor je tip en heb je nog suggesties dan hoor ik die graag.
3 jaar
Ik bedoel inderdaad je genoemde stekker, maar de oorzaak is gevonden zie ik. Nu de oplossing nog.
De verbrande stekker bleek inderdaad de oorzaak. Ipv een nieuwe stekker heb ik het als volgt opgelost: de verbrande pen eruit gefriemeld mbv een Dremel. Het gat in de stekker waar de pen uit kwam opgeboord tot 4,5 a 4,8 mm, door en door. De verbrande pen afknippen. De blower gedemonteerd uit de auto. De schroef bovenop het huis verwijderen en de motor uit het blowerhuis schuiven om de kachelweerstand te bereiken. De contacten vd kachelweerstand goed schoonmaken. Op het betreffende contact vd kachelweerstand een 2.5 mm2 draad van 25 a 30 cm solderen. In het huis met de Dremel de doorgang vd contacten vd kachelweerstand ter plekke vergroten tbv de draad. De blower weer in elkaar zetten waarbij als eerste de draad wordt doorgevoerd door de vergrootte doorgang. De blower terug monteren in de auto. De stekker voorzichtig over de draad schuiven en in de blower klikken. De draad met een kroonsteen verbinden met de originele draad en klaar is Kees.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar